Tampereen Sähkölaitos -konsernille hyvä taloudellinen tulos vuodelta 2022

Olemme investoineet uusiutuvaan energiantuotantoon satoja miljoonia euroja vuonna 2010 alkaneen energiakäänteemme jälkeen. Tulokset näkyvät nyt joustavana tuotantorakenteena ja vahvana taloudellisena kehityksenä.

Tampereen Sähkölaitos -konsernin liikevaihto oli 360,3 miljoonaa euroa vuonna 2022. Liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 40,4 miljoonaa euroa eli 12,6 prosenttia. Liikevoitto oli 62,3 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen on 10,6 miljoonaa euroa eli 20,6 prosenttia. Tilikauden tulos oli 41,6 miljoonaa euroa. Maksamme osinkoa omistajallemme Tampereen kaupungille 20 miljoonaa euroa.

Sähkölaitos teki olosuhteisiin nähden hyvän tuloksen, joka pääosin johtui tuottamamme sähkön myynnistä sähköpörssiin.

Sähkön vähittäismyynti loppuasiakkaillemme, eli pääasiassa tamperelaisille asiakkaillemme, oli miljoonia tappiollista. Tämä johtui siitä, että emme vieneet kaikkia nousseita kustannuksia myyntihintoihimme loppuvuonna.

Myymme kaiken tuottamamme sähkön sähköpörssiin ja hankimme asiakkaillemme myytävän sähkön sähköpörssistä. Tuotimme voimalaitoksissamme sähköä 347 GWh. Määrä on vain noin 18 % siitä määrästä, minkä tamperelaiset kuluttavat vuodessa.

Tampereen Sähkölaitos -konsernilla on sadan miljoonan euron verojalanjälki vuodelta 2022. Suurimmat veroerät olivat 45 milj. euroa valmisteveroja, 30 milj. euroa arvonlisäveroa sekä 13 milj. euroa yhteisöveroa.

Tärkein lähivuosien investointimme on ollut noin 200 miljoonaa euroa maksanut Naistenlahti 3 -biovoimalaitos, jonka vihkiäisiä juhlitaan nyt keväällä. Konsernin investoinnit omaan taseeseen tilikaudella 2022 olivat 48 miljoonaa euroa.

Vuoden 2023 taloudellisen tuloksen ennakoidaan jäävän viimevuotista heikommaksi. Tämä johtuu polttoaineiden hinnannoususta ja sähkön markkinahinnan laskemisesta. Alensimme sähkönmyyntihintaamme asiakkaille voimakkaasti jo helmikuun puolivälissä, ja tällä on myös tulostamme laskeva vaikutus.

Lisätietoja vuoden 2022 tapahtumistamme ja taloudellisesta tuloksestamme löytyy Vastuullisuusraportistamme sekä Taloudellisesta raportistamme. Ne löytyvät liitteistä sekä nettisivuiltamme www.sahkolaitos.fi.