Vesivek aloittaa turvallisuuden tehotarkastukset

Vesivek tehostaa koulutusta ja käynnistää tehotarkastukset henkilöstönsä ja alihankkijoidensa keskuudessa varmistaakseen asbestipurku-urakoiden turvallisuuden.

Vesivek-konserni ryhtyy toimenpiteisiin varmistaakseen työhankkeidensa sataprosenttisen turvallisuuden. Toimenpiteisiin kuuluu sekä sisäistä koulutusta että tehostettuja turvallisuustarkastuksia.

Vesivek Oy tuomittiin alkuvuodesta yhteisösakkoon syksyllä 2020 tapahtuneisiin asbestipurkutyön turvallisuuspuutteisiin liittyen. Työkohde oli Keuruulla sijaitseva omakotitalon kattoremonttityömaa. Vesivek ei tule valittamaan oikeuden päätöksestä.

Aluehallintovirasto (AVI) julkaisi aiheesta lehdistötiedotteen 24.5. Tiedotteessa viitattiin siihen, että Vesivek on saanut aiemminkin yhteisösakkoja turvallisuusrikkomuksista. Valtaosa aiempiin sakkoihin johtaneista tapahtumista ajoittui vuosille 2011–2016 ja vahvistukset tuomioista tulivat vuosien 2016 ja 2017 aikana. Useimmat tuomiot koskivat puutteellista putoamissuojausta, kun asennukset toteutettiin vielä tuolloin ilman rakennustelineitä.

Korjatakseen epäkohdat Vesivek ryhtyi käyttämään vuoden 2018 tammikuusta alkaen parasta mahdollista rakenteellista putoamissuojausta. Vesivek siirtyi ensimmäisenä alan suomalaisena toimijana käyttämään kaikissa pientalokohteissa putoamissuojauksena talon ympäri kiertäviä rakennustelineitä.

Käytännössä rakennustelineet ovat ainoa tapa toteuttaa putoamissuojaus riittävällä tasolla. Yleisen käsityksen vastaisesti valjaiden käyttö ei ole kattojen rakentamisessa lainmukainen putoamissuojaus. Rakennustelineiden käyttöönoton jälkeen hankkeissa ei ole esiintynyt turvallisuuteen liittyviä epäkohtia.

Entistä tiukempi linja turvallisuuskysymyksissä

”Yksikin turvallisuuspuute on liikaa. Aina virheiden tultua ilmi olemme ryhtyneet toimiin asioiden korjaamiseksi. Nyt tehostamme tarkastuksia ollaksemme varmempia siitä, etteivät virheet toistu. Otamme entistä tiukemman linjan kaikenlaisia turvallisuuspuutteita kohtaan asbestiurakoissa ja kaikessa työssämme, oli kyse sitten omasta henkilöstöstämme tai alihankkijoistamme”, Vesivek-konsernin toimitusjohtaja Kimmo Riihimäki sanoo.

”Rakennustelineiden käyttöönoton jälkeen olemme saaneet sekä viranomaisilta että asiakkailtamme paljon positiivista palautetta siitä, että putoamissuojauksemme on rakennustelineiden ansiosta alan parhaimmistoa. Nyt varmistamme sen, että asbestiurakoittemme turvallisuus on yhtä esimerkillisellä tasolla.”

Korkealla työskentelyn turvallistaminen on Vesivek-konsernin strategian olennainen osa. Yhtiö toteuttaa vuosittain lähes 20 000 hanketta. Vesivek-konserni on monialayhtiö, jonka palveluportfolio sisältää yrityskauppojen myötä neljä palvelulinjaa. Kattoremontit, sadevesijärjestelmät, kattoturvatuotteet sekä salaojat.

Vesivek-konserni kehittää ja valmistaa kattoturvatuotteita niin uudisrakentamisen kuin korjausrakentamisenkin puolella (Vesivek Tuotteet Oy). Kattoturvallisuuteen keskittyvässä palvelulinjassa yhtiö tarjoaa korkealla työskentelyn turvallistamispalveluja kiinteistöjen omistajille asentamalla turvajärjestelmiä katoille, kouluttamalla kiinteistönhuollon ammattilaisia ja tarjoamalla määräaikaistarkastuksia.