Fira rakentaa VAV Asunnoille Joutsenmerkityn asuinkerrostalon Vantaan Hiekkaharjuun

Rakennusalan palveluyhtiö Fira ja VAV Asunnot Oy ovat sopineet viisikerroksisen A-energialuokkaan toteutettavan kerrostalon rakentamisesta Vantaan Hiekkaharjuun. Retiisikujalle valmistuvaan taloon tulee 62 ARA-rahoitteista vuokra-asuntoa ja kohteelle haetaan Joutsenmerkkiä. Rakennustyöt käynnistyivät alkukesästä ja kohde valmistuu syksyllä 2024.

Retiisikuja sijaitsee vajaan kymmenen minuutin kävelymatkan päässä Hiekkaharjun juna-asemalta. Kuva: Arkkitehtipalvelu Oy.

Taloon tulee yhteensä 35 kaksiota, 14 yksiötä, yhdeksän kolmiota ja neljä kappaletta neljän huoneen ja keittiön perheasuntoja. Talon viereen rakentuu pihapaikoitus 44 autolle ja Hiekkaharjun juna-asema sijaitsee vajaan kymmenen minuutin kävelymatkan päässä.

Kohteelle haetaan Joutsenmerkkiä, jonka tarkoituksena on varmistaa ympäristönäkökohtien huomiointi talon koko elinkaaren ajalta sekä rakennuksen terveellinen ja turvallinen sisäilma. Joutsenmerkki asettaa vaatimuksia muun muassa energiankäytölle, kemiallisille tuotteille, rakennusmateriaaleille, sisäilmalle sekä laadunvarmistukselle.

− Retiisikujan kohde on hyvä esimerkki siitä, että myös kohtuuhintaista asuntotuotantoa voidaan toteuttaa ympäristö huomioiden. VAV:lle tämä on neljäs Joutsenmerkki-kriteerein rakennutettu kohde. Jaamme Firan kanssa yhteisen halun kehittyä ja luoda uutta näissä asioissa. Heidän vahva asiantuntemuksensa näkyy tässä projektissa ja synnyttää hyvää yhteistyötä, VAV:n rakennuttamisjohtaja Antti Huurre sanoo.

− Hankkeen taustalla on pitkäjänteinen kehitystyö yhdessä tilaajan kanssa ja olemme erittäin iloisia hankkeen käynnistymisestä. Kohteen suunnittelussa on osittain hyödynnetty Firan kehittämän asuntokirjaston ratkaisuja, jotka auttavat tehostamaan suunnittelua ja rakentamista, kertoo Firan asuntorakentamisen linjajohtaja Topi Laine.

Kyseessä on Firan toinen alkava ARA-kohde tänä vuonna. Huhtikuussa Fira aloitti ARA-rahoitteisen vuokra-asuntokohteen rakennustyöt Helsingin Postipuistossa.

Topi Laine, linjajohtaja, asuntorakentaminen, puh. 0400 792 492, topi.laine@fira.fi

Kuva: Arkkitehtipalvelu Oy