Uusi kauppakeskus Kivis avautuu Vantaalle 5.10.2023

Vantaan Kivistön uusi lähipalvelukeskus Kivis on pian valmistumassa Hämeenlinnanväylän varteen, Kivistön juna-aseman ja bussiterminaalin yhteyteen. Kivis avataan 5.10. ja avajaisia vietetään kolmena päivänä.
Kuva: ARCO Architecture Company

Lähikauppakeskukselle tyypillistä on tiheä ja nopea asiointi. Kiviksestä tuleekin lähiasukkaiden arjen ostos- ja kohtaamispaikka, jossa asioidaan päivittäin ja jolta odotetaan helposti saavutettavia palveluita.

”Kivistön kauppakeskukseen avataan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen uusi terveysasema sekä hammashoitola”, kertoo Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen viestinnän asiantuntija Jussi Turunen.

Päävuokralaisina kauppakeskuksessa ovat terveysaseman lisäksi päivittäistavarakaupat Lidl ja S-market sekä Vantaan kaupungin kaupunkikulttuurin tilat. Lisäksi kauppakeskuksessa sijaitsee kuntokeskus ja kukkakauppa sekä ravintoloita ja kahviloita. Kivis onkin odotettu lisä Kivistön alueen palvelutarjontaan; alueella on tällä hetkellä hyvin vähän palveluita ja hyvä potentiaali menestyvälle liiketoiminnalle. Tulevaisuudessa kivistöläisten ei tarvitse lähteä kauemmaksi perusasiointia varten, kun monipuolinen liikevalikoima vastaa arjen tarpeita.

Kaupunkikulttuurikeskus Mosaiikkiin tulee kirjasto, nuorisotila, ja tiloja kaupunkilaisten, järjestöjen ja yhteisöjen käyttöön. Kirjaston ja nuorisotilan kalustaminen on vielä kesken ja tilat avataan käyttäjille kokonaisuudessaan marraskuun alkupuolella. Kauppakeskuksen avajaispäivänä 5.10. Mosaiikissa on kuitenkin ohjelmaa ja kahvitarjoilu. Avajaisten yhteydessä kirjaston ensin avautuvassa aulatilassa on mahdollista lainata, palauttaa ja noutaa varauksia sekä käyttää asiakastietokoneita. Asiakkaita varten on tarjolla myös ns. bestseller-lainaushylly.

"Olemme tosi onnellisia, että pääsemme pian avaamaan Kivistöön monipuoliset palvelut merkitykselliseen vapaa-ajan viettoon! Yhteinen Mosaiikki-tila kutsuu kaiken ikäisiä kohtaamaan toisiaan, lukemaan, pelaamaan, harrastamaan ja järjestämään tapahtumia sekä tekemään ja kokemaan taidetta,” kuvailee Vantaan kaupunkikulttuurin ja hyvinvoinnin toimialan apulaiskaupunginjohtaja Riikka Åstrand.

Vuoteen 2030 mennessä Kivistön asukasluvun on ennustettu nousevan yli 26 000:een ja jo nyt uuden palvelukeskittymän alueella asuu n. 15 300 asukasta. Alueella valtaosa asukkaista on nuoria ja keski-ikäisiä aikuisia ja lapsiperheitä, ja erityisesti 30–44-vuotiaiden määrän odotetaan lähitulevaisuudessa kasvavan.

”Lähipalvelukeskus Kiviksen avautuminen on odotettu ja tervetullut tapahtuma, ja sen kunniaksi avajaisia juhlitaankin kolmena päivänä. Tänä aikana kauppakeskuksessa on upeaa ohjelmaa luvassa koko perheelle – tervetuloa tutustumaan!” toivottaa eQ Liikekiinteistöjen kiinteistökehitysjohtaja Sirpa Lamminluoto.

”Kiviksen hanke on mittava yhteisponnistus kaikkien hankkeen osapuolien kesken. Lokakuun avajaisissa juhlitaan pitkäjänteisen yhteistyön kiteytymistä odotetuiksi palveluiksi. Olemme iloisia, että olemme saaneet olla tämän hienon hankkeen kehittäjiä ja rakentajia hyvässä yhteistyössä eQ:n ja Vantaan kaupungin kanssa. Kauppakeskus Kivis monipuolisine tiloineen edustaa yhtä aikaa modernia ja kestävää rakentamista”, kertoo Lehdon Toimitilat-palvelualueen johtaja Matti Koskela.

eQ Liikekiinteistöt omistaa Kauppakeskus Kiviksen, jonka kaupallisesta johtamisesta vastaa kiinteistöalan asiantuntijayritys Realidea Oy ja ylläpidon johtamisesta Newsec Property Asset Management Finland Oy. Pääurakoitsija on Lehto Tilat Oy.

Kuva: ARCO Architecture Company

eQ Liikekiinteistöt on suomalainen erikoissijoitusrahasto, joka omistaa liike- ja toimistokäyttöön tarkoitettuja kiinteistöjä pääasiassa pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. eQ on aktiivinen ja vastuullinen toimija, jonka toiminnan ydin on tarjota asiakkaille aina toimivia, terveellisiä ja turvallisia toimitiloja.

Realidea Oy on vuonna 2018 perustettu riippumaton suomalainen kiinteistöalan asiantuntijayritys. Tarjoamme laaja-alaisesti kiinteistö-, hanke- ja konseptikehityspalveluita sekä vuokraustoiminnan ja kauppakeskusjohtamisen ratkaisuja. Palvelemme kotimaisia ja ulkomaisia kiinteistöjen omistajia, sijoittajia ja käyttäjiä sekä kuntia kautta Suomen. Vuonna 2022 vuokrasimme yhteensä yli 33 000 neliömetriä liiketilaa. Olemme Suomen suurimpia kauppakeskusmanagereita.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – tarjoaa kattavasti kiinteistöarvioinnin, kiinteistöjohtamisen ja kaupankäynnin palveluita niin kiinteistöjen omistajille, sijoittajille kuin käyttäjillekin. Yhtiö on perustettu vuonna 1994 ja on yksityisten osakkaiden omistama. Konserni toimii seitsemässä maassa Pohjois-Euroopassa, ja sillä on noin 2 400 työntekijää, joista yli 650 Suomessa. Vuonna 2018 Newsec avasi toimiston Lontooseen palvellakseen entistä paremmin Pohjoismaista ja Baltiasta kiinnostuneita kansainvälisiä sijoittajia.