Kalaneuvos-brändistä tunnetun Nordic Fish-konsernin saama uusi merkittävä kasvatuslupa parantaa kotimaisen kirjolohen saatavuutta

Nordic Fishin omistama Suomen suurin kalankasvatuskonserni Nordic Trout sai uuden kalankasvatusluvan Kaskisiin. Lupa merkitsee suomalaisen kirjolohen tarjonnan parantumista.

Tavoitteena on nostaa kotimaista kalantuotantoa eli kirjolohen saantia ja taata suomalaisen kalan saatavuus.

- Markkinoilla on enemmän kysyntää kuin tarjontaa eli puutetta ympärivuotisesta suomalaisesta kirjolohesta, joten olemme todella tyytyväisiä luvan saamiseen, korostaa Nordic Troutin toimitusjohtaja Hans-Mikael Helenius.
Tiistaina 5. joulukuuta saatu lupa kattaa kirjolohen kasvatuksen Kaskisten edustalla ja ympärysmitaltaan kymmenen 120 metrin verkkoallasta. Lisäkasvua lupa sisältää 950 000 kg, mikä merkitsee noin 1 000 000 kg perattua kalaa vuodessa. Aloitus- ja valmistelulupa on annettu vastaavasti vain yhdelle 120 metrin verkkoaltaalle ja noin 70 000 kg:n lisäkasvua vastaavalle määrälle.

Nordic Trout pyrkii strategian mukaiseen voimakkaaseen kasvuun, jossa merellä kasvatettua terveellistä ja vastuullista proteiinipitoista kalaa tuotetaan sekä kotimaahan että vientiin.

- Kotimaista kalaa haluaa 80 prosenttia kuluttajista, mutta vain 20 prosenttia suomalaisten syömästä kalasta on kotimaasta. Kalan kysyntä on silti kaksinkertaistunut viimeisen 30 vuoden aikana. Luvan myötä voimme tarjoilla enemmän kalaa, Helenius iloitsee.

Yhteensä investoinnin koko tulee olemaan arviolta yli 4 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus useita henkilötyövuosia riippuen rantatoimintojen kattavuudesta.

Kalankasvatusta ympäristöstä huolehtimisen ehdoilla

Aluehallintoviraston myöntämässä kalankasvatusluvassa on huomioitu vesien- ja merenhoidon tavoitteet. Harvoin annetuissa luvissa määritellään tarkasti sallitut fosfori- ja typpipäästöt.

- Isot ja pienet kasvatusvolyymit tarvitsevat ympäristövaikutusten seurantaa. Meillä on konsernitasolla yli 30 yksittäistä ympäristölupaa, joita seuraamme jatkuvasti sisäisesti kalankasvatuksen seurantajärjestelmällämme ja lisäksi ympäristölupakohtaisesti vesistötarkkailuohjelmilla, tuotantopäällikkö Jorma Leed toteaa.

Luonnonvarakeskuksen tutkimuksen mukaan kala on yksi ympäristöystävällisimmistä proteiininlähteistä.

- Ympäristöstä huolehtiminen on toimintamme kaikkien osa-alueiden peruslähtökohta. Strategiamme mukaan olemme numero ykkönen vastuullisuudessa. Meillä on käytössä EU:n yhteisen kalastuspolitiikan mukainen jäljitettävyys ja sertifioimme koko tuotantoa, summaa Helenius.

Kuudeksi vuodeksi myönnetty haastava lupaprosessi kesti noin viisi vuotta ja maksoi kuusinumeroisen euromäärän.

- Lupakauden lyhyys on meille haaste. Arvioimme, että pääsemme aloittamaan asteittain vasta vuonna 2025 tienoilla, sillä ensin rakennamme infraa, pystytämme tuotannon, etsimme yhteistyökumppanit ja hankimme tuotannon vaatimat poikaset. Kirjolohi kasvaa kolmisen vuotta ennen kuin se on valmis suomalaisten pöytiin, Leed selventää.

Kahdeksan kilometriä rannasta sijaitseva ulkomeren vaativa kasvatuspaikka Kaskisten edustalla on ainutlaatuinen.

- Lähellä on erittäin hyvä kalasatama ja monipuoliset mahdollisuudet perkaustoimintoihin, jatkojalostuksen ja etenkin kalojen talvisäilytykseen, joka on edellytys pidentämään ja parantamaan tuoreen kirjolohen saatavuutta. Niiden avulla voimme mahdollistaa suomalaisen kalan pidemmällä tähtäyksellä. Samalla palkkaamme pienelle kalastuskaupungille lisää henkilöstöä ja investoimme paikalliseen infraan, Leed tähdentää.

LISÄTIEDOT:

Hans-Mikael Helenius, toimitusjohtaja Nordic Trout Ab ja Kalaneuvos Oy

p. +358 50 5237 297 hans-mikael.helenius@kalaneuvos.fi

Jorma Leed, tuotantopäällikkö, Nordic Trout Ab

p. +358 440 769 633, jorma.leed@nordictrout.com

Nordic Fish on suomalainen perheyritys, jonka alle kuuluvat mm. kalankasvatuskonserni Nordic Trout Ab sekä kalanjalostuskonserni Kalaneuvos. Kalankasvatusliiketoiminta tuottaa Manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin 30 toimipisteessä vuosittain noin 9 miljoonaa kiloa kirjolohta ja on yksi EU:n johtavista kirjolohen mädin tuottajista. Kalaneuvoksen alla toimiva kalanjalostusliiketoiminta valmistaa herkullisia kalatuotteita Sastamalassa, Turussa ja Kaskisissa ja käsittelee vuosittain yli 15 miljoonaa kalakiloa. Korkean laadun ja ylivoimaisen maun takaavat ammattitaidolla valmistetut tuotteet, Suomen puhtaissa vesissä kasvaneet ja kasvatetut kalat sekä parhaat tuontiraaka-aineet. Koko Nordic Fish-konsernin liikevaihtoarvio vuodelle 2023 on 140 miljoonaa euroa.