Tiedote: Veli-Markus Tapio Museoliiton konsernilakimieheksi

Museoliiton konsernilakimieheksi on valittu OTM, MuT Veli-Markus Tapio, 59.

Veli-Markus Tapio toimii tällä hetkellä erityisasiantuntijana Suomen Kulttuurirahastossa, jossa hän työskentelee mm. rahoitukseen, sopimusoikeuteen ja tietosuojaan liittyvien kysymysten parissa.

”Veli-Markus Tapiolla on vahvaa oikeudellista ja hallinnollista osaamista sekä syvä ymmärrys suomalaisesta kulttuurikentästä, myös museoiden näkökulmasta. Olemme iloisia, että saamme Tapion osaamisen ja näkemyksellisyyden palvelemaan museoalaa. Kehittyvä Museoliitto-konserni saa hänestä erinomaisen vahvistuksen hallintoonsa”, sanoo Museoliiton hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri.

Tapio aloittaa tehtävässä elokuun puolivälissä.

”Museoliitto on kiinnostavin paikka suomalaisen museoalan kehittämiseen. On ilo päästä kehittämään kasvavan konsernin hallintokulttuuria”, kertoo Veli-Markus Tapio.

Koulutukseltaan Tapio on oikeustieteen maisteri Helsingin yliopistosta ja musiikin tohtori Sibelius-Akatemiasta. Hän on julkaissut useita artikkeleita ja teoksia oikeustieteen, musiikkitieteen ja säätiöiden sekä rahoituksen alalta.

Konsernilakimiehen tehtävä on Museoliitossa uusi. Konsernilakimies vastaa konsernin hallinnosta ja sen kehittämisestä sekä toimii oikeudellisena asiantuntijana mm. museoalan edunvalvontakysymyksissä. Veli-Markus Tapio toimii toimitusjohtaja Petra Havun varahenkilönä.

Pohjoisesplanadi 35 Aa

Museoliitto on museoiden etujärjestö ja konserni, johon kuuluvat Museokortti-yhtiö FMA Creations sekä Digimuseo-yhtiö Yhteinen perintö. Rakennamme yhdessä museoiden menestystä. Museoliitto viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlaansa.

Museoliitto ja ICOM Suomen komitea palkitsevat Vuoden museon – kilpailun finaalin on valittu viisi vaikuttavaa museota12.2.2024 12:00:14 EET | Tiedote

Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOMin Suomen komitean järjestämän Vuoden museo 2024 -kilpailun finaaliin on valittu viisi museota. Voitosta kilpailevat Chappe, Luostarinmäen museokortteli, Suomen Metsämuseo Lusto, Saamelaismuseo ja luontokeskus SIIDA sekä Varkauden museokeskus Konsti. Vuoden museo -tunnustuspalkinto jaetaan tänä vuonna kymmenettä kertaa