Vasta harvat ammattiliitot ovat hiilifiksuja

Tekniikan akateemiset TEK saavutti tavoitteensa olla hiilifiksu eli hiilineutraali vuoden 2022 loppuun mennessä. TEK mittaa päästöjään jatkuvasti, tekee päästövähennyksiä tietoisesti ja vasta lopuksi kompensoi.

– On toki muitakin liittoja, jotka laskevat hiilijalanjälkeään ja kompensoivat päästöjään, mutta ilman päästöjen välttämis- ja vähennystoimenpiteitä kompensaatio on väärä tapa tavoitella hiilineutraaliutta, TEKin kestävän teknologiayhteiskunnan asiantuntija Jussi-Pekka Teini sanoo.

TEKin päästöt olivat viime vuonna 366 tCO2e ennen kompensaatiota. Se vastaa noin 36 suomalaisen keskimääräisiä vuosipäästöjä. Teini on laskenut päästöt Helsingin yliopiston Hiilifiksu järjestö -laskurilla. Lyhenteen t-kirjain tarkoittaa tonnia. CO2e eli hiilidioksidiekvivalentti tarkoittaa, että kaikki syntyneet kasvihuonekaasupäästöt on muutettu vastaamaan hiilidioksidin ilmastovaikutuksia.

TEKin päästöt ovat laskeneet ensimmäiseen mittausvuoteen eli vuoteen 2017 verrattuna 400 tCO2e. TEK on vähentänyt päästöjä tietoisilla ratkaisuilla, kuten vaihtamalla käyttämänsä energian hiilineutraaliksi. Iso vähennys syntyi, kun jäsenetulehdistä Talouselämä ja TEK-lehti tuli päästöttömiä. TEK on myös vähentänyt risteilyjen järjestämistä, digitalisoinut palveluitaan ja toteuttanut tapahtumiaan verkossa.

Liian lennokas vuosi 2022

Korona pienensi TEKin päästöjä huomattavasti, kun TEKin tapahtumat siirtyivät verkkoon ja työmatkat jäivät tekemättä. Jussi-Pekka Teini tiesi päästöjen nousevan koronan jälkeen, mutta nousun määrä yllätti.

– Viime vuonna TEKissä tehtiin yllättävän paljon lentomatkoja. Lentojen osuus meidän viime vuoden päästöistämme on neljännes. Meillä on tarvetta tarkastella, miten saisimme lentämisen päästöt toiminnassamme lasku-uralle toiminnan laadusta tinkimättä. Olisi tärkeää saada mahdollisimman moni valitsemaan raiteet silloin kun se on aikataulullisesti mahdollista.

Tänä vuonna TEK ensimmäistä kertaa hyvittää rahalla jäljelle jääneet päästönsä. Kompensointi maksaa 25 000 euroa.

– Olemme valinneet uskottavat kompensaatiolähteet. Tulevaisuudessa haluamme tukea kompensaatiotahoja, jotka käyttävät rahat sellaisen korkean teknologian kehittämiseen, minkä avulla voimme olla hiilifiksu Suomi.

Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alan yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Jäsenet ovat tekniikan, tietojenkäsittelyn, arkkitehtuurin tai luonnontieteiden yliopistotutkinnon suorittaneita ja näiden alojen opiskelijoita. TEK tukee jäseniään työuralla, edistää ammattikunnan osaamista ja yhteisöllisyyttä sekä rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa. Yli 75 000 jäsenellään TEK on Akavan toiseksi suurin jäsenliitto ja Suomen kahdeksanneksi suurin ammattiliitto.