Vilkas Group Oy

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”

Jaa
Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.
Suomalainen verkkokauppa on romahtanut neljänneksen, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Verkkokaupan romahdus kuvastaa kotimaisen ostovoiman kriisiytymistä.
Suomalainen verkkokauppa on romahtanut neljänneksen, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Verkkokaupan romahdus kuvastaa kotimaisen ostovoiman kriisiytymistä.

Lehdistötiedote 19.07.2023

Verkkokauppa Suomessa on kokenut historiansa kovimman pudotuksen. Myynti verkossa putosi toisella kvartaalilla lähes neljänneksen, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. Romahdus on tyly viesti koko Suomen taloudesta ja ostovoimasta, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Kotimainen ostovoima on jo kriisissä. Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat myös. Verkkokaupasta voi laskea hävinneen jopa 3 miljardia euroa, mikä tarkoittaa valtiolle vähintään miljardin euron verotulojen menetystä. Ja jos ihmiset eivät osta verkosta, eivät he osta muualtakaan”, tiivistää Korkiakoski.

”Romahdusta lykkäsivät suuret verkko-ostokset kuten aurinkopaneelit, generaattorit ja B2B-kauppa. Nyt nekin ovat hyytyneet”, murehtii Korkiakoski. Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja.

Talouteen vauhtia viennistä verkossa?

Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari katsoo tilannetta koko yrityskentän aitiopaikalta. Myös Team Finlandin johtoryhmässävaikuttava Jaskari yhtyy näkemykseen kriisitilanteesta.

”Tilanne on vakava, Suomen ostovoiman kuihtumiseen pitää vastata. Sekä yritysten että koko Suomen on ajateltava uusilla tavoilla. Digitalisaation myötä vientiä voi ajatella kansainvälisenä kauppana, ilman välttämätöntä tarvetta raskaisiin organisaatioihin. Nyt pitäisi saada verkkomyynti kansainvälistä kauppaa kasvattamaan. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa: Datataloudesta ja verkkokaupasta löytyy suuria mahdollisuuksia, lupaavia esimerkkejä löytyy jo”, korostaa Jaskari.

Menestyjiä löytyykin läheltä. Suomen Yrittäjien hallituksessa istuu hienosti onnistunut muotialan yrittäjä Anders Ögård, joka on myös Fashion Finlandin puheenjohtaja. Ögård on luotsannut alusvaatekauppa Meritta Bran upeaan kasvuun nimenomaan verkossa ja kansainvälisesti.

”Liikevaihdostamme 85 prosenttia tulee verkkokaupasta. Panostimme alusta asti vientimarkkinoille juuri verkkokauppamyynnillä. Aika poikkeuksellista on se, että tärkein vientimaamme on Ruotsi, jonka suuret verkkokaupat yleensä myyvät Suomeen eikä toisinpäin. Menestyksemme kovasti kilpailluilla markkinoilla kertoo, että kansainvälinen kauppa verkon kautta todellakin on erittäin hyvä ja myös realistinen vaihtoehto, kun sitä määrätietoisesti lähdetään rakentamaan”, todistaa Ögård.

Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski yhtyy täysin Jaskarin ja Ögårdin ajatuksiin.

”Ruotsissa tähdätään alusta alkaen kansainväliseen menestykseen verkkomyynnin kautta, juuri niin kuin Meritta Bra on tehnyt. Verkkokauppa on tehokkain ja joustavin tapa myydä, niin Suomeen kuin koko maailmaankin. Yritysten kannattaisi nyt siis hyödyntää esimerkiksi Business Finlandin tukia kansainvälistymiseen ja muutenkin rakentaa mahdollisuuksia kansainväliseen myyntiin. ’Suomi elää viennistä’, on tuttu slogan. Miksi ihmeessä emme siihen siis nyt satsaisi, kun kotimainen kysyntä sakkaa?”, kysyy Korkiakoski.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Harri Jaskari, johtaja, Suomen Yrittäjät ry, 050 512 2874, harri.jaskari@yrittajat.fi

Anders Ögård, yrittäjä, Meritta Bra Oy, 050 599 4387, anders.ogard@merittabra.fi

Avainsanat

Kuvat

Suomalainen verkkokauppa on romahtanut neljänneksen, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Verkkokaupan romahdus kuvastaa kotimaisen ostovoiman kriisiytymistä.
Suomalainen verkkokauppa on romahtanut neljänneksen, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Verkkokaupan romahdus kuvastaa kotimaisen ostovoiman kriisiytymistä.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote

PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye