Juhani Mattila: Onnellisuutta etsitään kaipausten suunnasta

Ihminen on etsinyt onnea aina ja vuosituhansien ajan filosofit ovat määritelleet onnen olemusta. Silti se tuntuu olevan tavallisen ihmisen elämässä usein ulottumattomissa. ”Kirjani pääidea on antaa ihmisille välineitä itsetuntemuksen lisääntymiseen, että hän ymmärtäisi ja tavoittaisi onnen kaipauksensa”, kiteyttää Onnea etsimässä -kirjassaan psykiatri ja tietokirjailija Juhani Mattila. ”Tämä on tärkeää sen takia, että jos ihminen ei voi eri syistä kokea lainkaan onnellisuutta, hän saattaa uupua, jopa masentua.”

Siinä missä esimerkiksi Aristoteles ajatteli onnellisuuden olevan hyvää ja arvostettavaa elämää tunnekokemuksista riippumatta, Mattila lähestyy onnea juuri yksilön tunteiden ja tarpeiden kautta. ”Onni löytyy kaipausten suunnasta”, hän kiteyttää, mutta kyselee samalla, tunnistaako ihminen syvimpiä kaipauksiaan. Moni asia elämässä voi estää ihmistä matkalla oikeaan suuntaan.

”Kirjassa pohdin, millaisia esteitä ihminen joutuu kohtaamaan tavoitellessaan onneaan ja miten hän voi päästä niistä yli ja eteenpäin”, Mattila kertoo. Esteitä voivat olla erilaiset pelot, lapsuuden traumat, ahdistukset tai omien psyykkisten rajojen puute. Moni ei edes ajattele onnen kaipauksiaan ja jos ajatteleekin, ne voivat olla keskenään ristiriitaisia. Jopa onnelliseksi tulemisen pelko voi kaikessa ristiriitaisuudessaan estää ihmistä kulkemasta toivottuun suuntaan.

Mitä sitten ihminen kaipaa tullakseen onnelliseksi? Kirjan mukaan ainakin merkityksiä, turvallisuutta ja hyväksyntää. Oikeastaan onni onkin yksittäistä tunnetta laajempi ja kokonaisvaltaisempi kokemus, joka rakentuu positiivisten kokemusten ja tunteiden yhteiselle perustalle. Kun perusta on kunnossa, onni yleensä näkyy rakkautena ja kiitollisuutena koko elämää kohtaan. ”Hyvä esimerkki on Aleksis Kiven laulu oravasta, jossa muun muassa turvallisuuden tunne tuottaa syvää onnea”, toteaa Mattila.

Moni kuvittelee, että onnellisuus on tietty elämän pysyvä taso, jolle tulisi päästä. Näin ei Mattilan mukaan ole. Onni ei ole kaikille sama eikä luonteeltaan pysyvä, vaan se muuttuu ja löytää uusia muotojaan elämän eri vaiheissa. ”Kuitenkin onni aina löytyy kaipausten suunnasta. Kaipaukset vain ovat erilaisia: yksinäinen kaipaa läheisyyttä, häpeilevä kannustusta ja niin edelleen. Eihän ihminen nauti ruuastakaan, jos hänen ei ole nälkä. Kylläisenä hyväkään ateria ei tuo tyydytystä.”

Juhani Mattila on psykiatrian erikoislääkäri ja tietokirjailija. Hän on aiemmin kirjoittanut mm. ujoudesta, sosiaalisista peloista ja työuupumuksesta. Hän on julkaissut useita teoksia, mm. Uupumuksesta takaisin elämään (2021), Nöyryytys (2017) sekä Herkkyys ja sosiaaliset pelot (2014).

Juhani Mattila, Onnea etsimässä. Mitä kaipaamme kun kaipaamme onnellisuutta? Kirjapaja 2023. 200 s. Kansi Sanna-Reeta Meilahti. ISBN 978-952-354-819-0. Kl 17.3.

Lisätietoja ja haastattelut: Juhani Mattila | p. 041 5950545

Juhani Mattila, kuva Uzi Varon.

Mari Leppänen: Kiireettömyys, levollisuus ja hiljaisuus ovat nykyajan aarteita12.9.2023 07:47:00 EEST | Tiedote

”Kun kirjoittaa hengellisyydestä ja kaipauksesta, tietää, että kaikki on sanottu jo aiemmin. Sanojen kautta minäkin liityn ennen eläneiden ketjuun.” Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen on kaksi vuotta virassa toimittuaan julkaissut ensimmäisen kirjansa Kuulun tähän maisemaan. Sanoja luottamuksesta ja rohkeudesta. Kirja on rakennettu Leppäsen piispavuosina kirjoittamien tekstien – kolumnien, saarnojen, sosiaalisen median päivitysten ja inspiraatiotekstien – pohjalle ja kokonaisuutta on vielä laajennettu uusilla teksteillä.