Suomalainen avaruusteknologiayhtiö Kuva Space edistää ilmastonmuutoksen torjuntaa – yhtiön 5 miljoonan euron osakeanti täyttyi muutamassa päivässä

Kuva Space rakentaa kattavaa mikrosatelliittijärjestelmää, joka kuvaa maapalloa päivittäin molekyylitasolla hyperspektrikamerateknologian avulla. Näin laajaa, lähes reaaliaikaista ja nopealla tekoälyllä analysoitua mittaustietoa maapallosta ei ole ollut aiemmin saatavilla.

Jarkko Antila, Kuva Space Oy:n toimitusjohtaja
Kuva Space on toteuttanut jo kolme onnistunutta satelliittimissiota ja yhtiö aikoo laukaista viisi uutta hyperspektrisatelliittia seuraavan 1,5 vuoden aikana. – Maata kiertää jo yli tuhat optisella kameralla tai tutkalla varustettua satelliittia, mutta nämä satelliitit eivät kykene tunnistamaan esimerkiksi kaasuja ja kasvilajeja tai havainnoimaan näiden muutoksia. Meidän ratkaisumme avaa ovet näihin ja moniin muihin uusiin mittaussovelluksiin, Kuva Space Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Antila kertoo. Kuva Space Oy Kuva Space Oy

Avaruusteknologiayhtiö Kuva Spacen tavoitteena on digitalisoida kattavasti maapallon pinnan tapahtumia ja materiaalimuutoksia. Tietoa voidaan hyödyntää mm. maankäytön suunnittelussa sekä turvallisuusuhkien ja ilmastonmuutoksen torjunnassa.

– Esimerkiksi kasvilajeilla, mineraaleilla ja kaasuilla on kaikilla erilaiset ”spektrisormenjäljet”, jotka voidaan tunnistaa automaattisesti Kuva Spacen ratkaisulla. Voimme havainnoida avaruudesta käsin vaikkapa metsässä leviäviä kasvitauteja jo ennen kuin ne ovat ihmissilmällä havaittavissa ja tiedämme, mikä peltoalue kaipaa kastelua tai lannoitusta, Kuva Space Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Antila kertoo.

Kolme tärkeintä osaa yhtiön teknologiassa ovat alle mikroaaltouunin kokoiset mikrosatelliitit, satelliitteihin kiinnitetyt hyperspektrikamerat sekä edistynyt tekoälyalusta, joka analysoi mittaustiedon asiakkaalle käyttövalmiiksi parissa tunnissa.

– Perinteisesti satelliittiyhtiöt myyvät kalliita yksittäisiä kuvia, joiden analysointi jää asiakkaille. Meidän ratkaisussamme uutta on kyvykkyys toimittaa asiakkaille haluttua tietoa alle 2 tunnissa, Antila summaa.

Kuva%20Space%20Oy%3An%20mikrosatelliitti
Kuva Space Oy on sitoutunut tarjoamaan hyperspektrikuvantamisen avulla ainutlaatuisia näkymiä maapallon tilasta. Tiedon analysointi tapahtuu automaattisesti tekoälyn avulla ja samaa raakadataa voidaan käyttää useiden eri alojen asiakkaiden tarpeisiin.

Kuva Spacen tavoitteena on luoda koko maapallon kattava satelliittiverkosto, joka tuottaa avaruuspohjaista informaatiota jopa kolme kertaa päivässä. Hyperspektidatasta voidaan tunnistaa esimerkiksi kaasuja, joten sen avulla voidaan mitata ilmastonmuutosta kiihdyttäviä metaani- ja hiilidioksidipäästöjä ja löytää ongelma-alueita.

– Tieto auttaa vähentämään päästöjä, koska esimerkiksi 10 % öljyteollisuuden päästöistä tulee tuntemattomien kohteiden kaasuvuodoista. Joskus kaasuputki on saattanut vuotaa metaania taivaalle jopa vuosia, ennen kuin vuoto havaitaan ja korjataan, Antila summaa.

Lev%E4%E4%20meress%E4
Kuva Space on tehnyt aiesopimuksen mm. levää viljelevän Kelp Blue -yhtiön kanssa. – Kuva Spacen ratkaisulla voidaan seurata tehokkaasti levän kasvuvaiheita ja hiilensidontakapasiteettia avaruudesta käsin, jolloin levää voidaan kasvattaa hiilikompensaatioksi samalla tavalla kuin metsää, toimitusjohtaja Jarkko Antila kertoo.

NATO, EU ja sijoittajat uskovat suomalaisen avaruusteknologiayhtiön osaamiseen

Kuva Space on solminut jo 10 aiesopimusta potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja saanut 5 miljoonan euron kaupallisen sopimuksen EU:n Copernicus -ohjelmasta. Business Finland on myöntänyt yhtiölle 10 miljoonan euron pilottilainan ja yhtiö voitti vasta myös NATO Innovation Challenge 2023 -kilpailun.

­– Keskustelemme parhaillaan yhteistyöstä Suomen puolustusvoimien, Yhdysvaltojen ja muiden NATO-maiden sekä NATO-liittolaisten puolustushallintojen kanssa. Kunnianhimoiset tavoitteemme ovat linjassa nopeasti kasvavan kaukokartoitusmarkkinan kanssa, minkä odotetaan kasvavan noin 15 miljardiin euroon vuoteen 2030 mennessä. Noin 40–50 % tästä markkinasta kohdistuu turvallisuussovelluksiin, Antila kertoo.

Kuva Spacen taustalta löytyy useita tunnettuja rahoittajia kuten Voima Ventures, Nordic Foodtech Ventures, VTT Holding sekä Morrow Portfolio.

Kasvun tueksi yhtiö järjesti vasta onnistuneen 5,1 miljoonan euron osakeannin kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj:n kautta. Osakeanti merkittiin täyteen vain kolmessa vuorokaudessa viime viikonloppuna.

– Tämä merkitsee uutta aikakautta avaruusteknologiassa ja ilmastonmuutoksen torjunnassa. Visiomme on luoda avaruudesta käsin jatkuvaa tilannekuvaa, tunnistaa ilmastonmuutosta kiihdyttäviä tekijöitä sekä tarjota ratkaisuja globaaleihin haasteisiin. Olen erittäin innoissani siitä, kuinka nopeasti suomalaiset sijoittajat ovat omaksuneet tämän vision ja Springvestin kanssa järjestetty menestyksekäs kierros on siitä hieno osoitus. Yhdessä voimme tehdä vaikuttavaa työtä kestävän tulevaisuuden puolesta, Kuva Space Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Antila kiittää.

Kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj

Springvest Oyj on Suomen johtava listaamattomien kasvuyhtiöiden osakeantien järjestäjä. Springvest tarjoaa kasvurahoitusta suomalaisille kasvuyhtiöille ja sijoittajille mahdollisuuden sijoittaa listaamattomiin osakkeisiin.

10 vuotisen historiansa aikana Springvest on järjestänyt yli 80 onnistunutta rahoituskierrosta ja välittänyt rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Springvest on kohdeyhtiöidensä vähemmistöomistaja, ja sen portfolioon kuuluu tällä hetkellä osakkeita yli 30 yhtiöstä.

Springvest Oyj:n logo

Solar Foodsin tehdas käynnistynyt – Ilmasta tuotettava proteiini voi olla tulevaisuudessa yhä useampien lautasilla15.4.2024 13:05:00 EEST | Tiedote

Suomessa on otettu askel solumaatalouden hyödyntämiseksi ruoantuotannossa: teknologiayritys Solar Foods on aloittanut ilmasta valmistettavan Solein-proteiinin koetuotannon uudella Factory 01 -tehtaallaan. Tarkoituksena on todistaa, että tuotanto on sovitettavissa teolliseen mittakaavaan. Kasvun vauhdittamiseksi Solar Foodsilla on juuri alkanut suomalaisille sijoittajille suunnattu 8 miljoonan euron osakeanti kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.