Biolääkeyhtiö Desentumin 12 miljoonan euron osakeanti täyttyi ennätysvauhtia

Allergiarokotteita kehittävän Desentum Oy:n 12 miljoonan euron osakeanti oli Springvest Oyj:n kymmenvuotisen historian suurin rahoituskierros. Anti ylimerkittiin alle kolmessa viikossa suomalaisten sijoittajien voimin.

– Samalla lähestymistavalla, jota olemme käyttäneet koivuallergiarokotteen kehittämiseen, on mahdollista suunnitella ja valmistaa immunoterapeuttisia rokotteita muidenkin allergioiden hoitoon. Koivuallergian jälkeen tähtäimessämme on maapähkinäallergia, joka on yksi yleisimmistä ruoka-aineallergioista, Desentumin toimitusjohtaja Pekka Mattila kertoo. Desentum Oy

Desentum haluaa mullistaa allergian hoidon ja tarjota rokotteiden avulla pitkäaikaisen suojan allergioista kärsiville ihmisille. Osakeanti vauhdittaa yhtiön kansainvälistä kasvua ja tuotekehitystyötä.

– Nyt alamme olla siinä vaiheessa, että myös huomattavasti isommat rahoituskierrokset tai jopa listautuminen olisi mahdollista. Springvest Oyj:n toteuttama kierros hyväksytettiin myös Finanssivalvonnassa, joten se oli hyvää harjoittelua mahdollista listautumista ajatellen, Desentumin toimitusjohtaja Pekka Mattila totesi Kauppalehden haastattelussa.

Mattila on tyytyväinen yhteistyöhön Springvestin kanssa.

– Olemme toteuttaneet Springvestin kanssa jo useamman rahoituskierroksen. Heidän toimintamallinsa ja työnjako kohdeyhtiön kanssa on mielekäs ja järkevä. Meillä yksinään ei olisi mahdollisuutta lähestyä niin suurta sijoittajien joukkoa kuin Springvest pystyy tavoittamaan ja olemme saaneet heidän kauttaan mukaan myös suurempia sijoittajia.

Springvest Oyj:n toimitusjohtaja Aki Soudunsaaren mukaan Desentum on erinomainen esimerkki suomalaisesta korkean potentiaalin yrityksestä, jolla on aito mahdollisuus muuttaa miljoonien ihmisten jokapäiväistä elämää.

– Onnistuessaan Desentumin ratkaisut helpottavat merkittävästi esimerkiksi koivu- ja maapähkinäallergioista kärsivien ihmisten elämää. ESG-asiat kiinnostavat nyt kaikkia sijoittajia ja erityisesti ympäristön ja ihmisten terveys ovat asioita, mihin suomalaiset sijoittajat haluavat toiminnallaan vaikuttaa. Näissä teemoissa on Suomen kasvuyrityksille valtavat mahdollisuudet, Soudunsaari toteaa.

null
Desentum kehittää allergioiden hoitoon tarkoitettuja immunoterapeuttisia hypoallergeeneja, ns. allergiarokotteita. Ne ovat bioteknisesti tuotettuja, muokattuja allergeeniproteiineja, joilla toivotaan voitavan tehostaa ja nopeuttaa allergian siedätyshoitoa merkittävästi. Desentum Oy

Lupaavia alustavia tuloksia Kanadasta – onnistumiset kliinisissä tutkimuksissa vahvistavat exit-mahdollisuuksia

Pisimmällä Desentum on koivun siitepölyallergiarokotteen kehityksessä. Koivurokotteella on käynnissä kliininen tutkimus Kanadassa. Tutkimuksen käytännön osuus valmistuu maaliskuussa ja siitä saadut alustavat tiedot ovat olleet erittäin lupaavia sekä turvallisuuden että hoidon vaikutuksen osalta.

– Tähänastiset tulokset ovat olleet sellaisia, mitä ei ole aikaisemmin nähty missään allergiaimmunoterapian kliinisissä kokeissa. Jos nyt nähdyt tulokset todella varmistuvat kliinisten kokeiden päätteeksi, voidaan allergiaimmunoterapiaa lyhentää vuosista kuukausiin, Mattila summasi Kauppalehden haastattelussa.

Desentum tutkii laajasti siitepöly-, ruoka-aine- ja eläinallergioiden tehokasta siedätyshoitoa. Yhtiöllä on prekliinisessä kehitysvaiheessa myös muita rokotekandidaatteja, joista tärkeimmät ovat maapähkinä- ja heinäallergian hoitoon tarkoitetut hypoallergeenit.

Jos kliinisten tutkimusten tulokset ovat jatkossakin hyviä, Desentumin johto uskoo yhtiön olevan erittäin kiinnostava kohde yritysostolle tai lisensoinnille. Springvestin toimitusjohtaja Soudunsaari muistuttaa lisäksi, että lääkekehitysalalla tyypillisesti suuryritykset täydentävät portfoliotaan ja hankkivat uutta teknologiaa yritysostojen avulla.

– Esimerkiksi tanskalainen Novo Nordisk on näyttänyt käytännössä, miten tehokkaalla Ozempic-lääkkeellä on saavutettu valtava kasvu ja arvontuotto sekä asiakkaille että osakkeenomistajille – ja jopa Tanskan valtiolle, Soudunsaari toteaa.

Vuonna 2022 julkaistussa tutkimuksessa analysoitiin 311 yritysostoa, joiden kohteina oli yhdysvaltalaisia ja eurooppalaisia uusia lääkeaineita kehittäviä biolääkeyrityksiä. Suurin osa näistä yrityskaupoista tehtiin, kun kohdeyrityksen ensimmäinen tuotekandidaatti oli kliinisessä faasissa II. Keskimääräinen kaupan kokonaisarvo faasissa II tehdyille yrityskaupoille oli 683 miljoonaa dollaria.

Lue myös Helsingin Sanomista Pekka Mattilan haastattelu: “Suomalaisyhtiön rokote saattaa päihittää koivuallergian“

Lähde yritysostojen tutkimukseen: D. T. Michaeli, H. B. Yagmur, T. Achmadeev, and T. Michaeli, “Value drivers of development stage biopharma companies,” Eur. J. Heal. Econ. vol. 23, no. 8, 2022

Solar Foodsin tehdas käynnistynyt – Ilmasta tuotettava proteiini voi olla tulevaisuudessa yhä useampien lautasilla15.4.2024 13:05:00 EEST | Tiedote

Suomessa on otettu askel solumaatalouden hyödyntämiseksi ruoantuotannossa: teknologiayritys Solar Foods on aloittanut ilmasta valmistettavan Solein-proteiinin koetuotannon uudella Factory 01 -tehtaallaan. Tarkoituksena on todistaa, että tuotanto on sovitettavissa teolliseen mittakaavaan. Kasvun vauhdittamiseksi Solar Foodsilla on juuri alkanut suomalaisille sijoittajille suunnattu 8 miljoonan euron osakeanti kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.

Solar Foods käynnistää ilmasta ja sähköstä proteiinia valmistavaa tehdastaan Vantaalla23.10.2023 09:21:07 EEST | Tiedote

Maailmaa muuttuu, kun proteiinintuotantoon ei tarvita enää tuotantoeläimiä tai edes maataloutta. Tätä tavoittelee ruokateknologiayritys Solar Foods, jonka kehittämän Solein-ruokaproteiinin tuotantolaitoksen rakentaminen on loppusuoralla Vantaalla. Kyseessä on Suomen pisimmälle edennyt vetytalouden ja hiilidioksidin hyötykäytön hanke. Kasvun vauhdittamiseksi Solar Foodsilla on juuri alkanut suomalaisille sijoittajille suunnattu 8 miljoonan euron rahoituskierros kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.