Hinta ohjaa suomalaisten ostopäätöstä rakennus- ja remontointimateriaaleissa – hankintojen pitkäikäisyydellä aiempaa suurempi merkitys

Jaa

Suomalaiset eivät ole valmiita ostamaan rakennus- ja remontointimateriaaleja hinnalla millä hyvänsä, sillä hinta vaikuttaa eniten suomalaisten ostopäätökseen lähes jokaisessa tuloluokassa. Viime vuoteen verrattuna hankintojen kestävyyden ja pitkäikäisyyden merkitys on selvässä kasvussa. Tämä selviää Starkin teettämästä tutkimuksesta*.

Enemmistö (67 %) suomalaisista kertoo, että hinta ohjaa heidän ostopäätöstään rakennus- ja remontointimateriaalien valinnassa. Toiseksi eniten (51 %) vaikuttava tekijä on tuotteen laatu.

– Rakentamisen ja remontoinnin alalla erilaisia trendejä tulee ja menee, mutta hyvä hinta-laatusuhde on etenkin suuremmissa hankinnoissa suomalaisille tärkeä valintakriteeri. Hinnan merkitys on todennäköisesti kasvanut entisestään, kun inflaation vaikutukset näkyvät suomalaisten arjessa, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi toteaa.

Yhä useampi suomalainen kokee myös hankintojen kestävyyden ja pitkäikäisyyden tärkeäksi tekijäksi, sillä sen merkitys on kasvanut viime vuodesta 8 prosenttiyksikköä. Nyt jopa 41 prosenttia suomalaisista pitää hankintojen kestävyyttä tärkeänä tekijänä.

– Pitkäikäiset materiaalivalinnat ovat vastuullista rakentamista. Erityisesti lapsi- ja lemmikkitalouksissa materiaalien kestävyyteen kannattaa panostaa, sillä esimerkiksi lattiaan kohdistuu tavallista enemmän kulutusta. Jotta materiaalit säilyisivät hyvinä pitkään, ne vaativat myös asianmukaista puhdistusta ja suojausta. Harvat materiaalit ovat kestäviä itsestään, Päiväniemi muistuttaa.

Hankintojen pitkäikäisyyden kannalta huomiota kannattaa kiinnittää myös esimerkiksi väreihin.

– Hankintojen pitkäikäisyyttä ei määritä vain materiaalin kulutuskestävyys, vaan usein myös ajattomuus. Esimerkiksi trendiväriin voi kyllästyä nopeammin kuin klassiseen valintaan tai omaan lempiväriin, pohtii Päiväniemi.

Hinnalla on merkittävä vaikutus myös ylemmissä tuloluokissa

Materiaalin laatu vaikuttaa ostopäätökseen sitä enemmän, mitä korkeammat tulot henkilöllä on. Siitä huolimatta laatu vaikuttaa ostopäätökseen hintaa enemmän vain korkeimmassa tuloluokassa. Ero on kuitenkin hiuksenhieno, sillä kyseisessä tuloluokassa tuotteen laatu on vain yhden prosenttiyksikön tärkeämpi tekijä kuin hinta. Kaikissa muissa tuloluokissa hinta on tärkein tekijä.

– Etenkin suuremmissa rakennus- ja remonttiprojekteissa menoja kertyy usein lähes huomaamatta. Ennakoimattomia asioita tulee usein vastaan tai näkemys kirkastuu projektin aikana. Jo näistä syistä monet kiinnittävät ensisijaisesti huomiota tuotteen tai materiaalin hintaan. Nykyään rakennus- ja remontointimateriaalien valikoima on onneksi niin laaja, että jokaisen kukkarolle löytyy todennäköisesti sopiva vaihtoehto, Päiväniemi toteaa.

Muita suomalaisten ostopäätöksiä ohjaavia tekijöitä ovat tutkimuksen mukaan muun muassa ammattitaitoinen palvelu ja materiaalien saatavuus.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2023 -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Bilendin M3 Research -verkkopaneelissa helmikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:

Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

STARK - reilusti rakentajan asialla.
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä 
starklaisia on noin 1 100 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 26 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

www.stark-suomi.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy

Tutkimus: Mökkiä ostettaessa jätetään ”remontointivara” huomattavasti useammin kuin kotia hankittaessa17.4.2024 08:45:00 EEST | Tiedote

Vain kymmenes suomalaisista ostaisi uudeksi kodikseen oman budjettihaarukkansa alapäässä olevan kohteen, joka vaatii paljon remonttitöitä, kun taas noin seitsemän kymmenestä kallistuisi hieman kalliimpaan vaihtoehtoon, jossa ei olisi akuutteja remonttitarpeita. Mökkiä ostettaessa remontointia ei siis vieroksuta läheskään yhtä paljon, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä tuhannen vastaajan Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta.

Stark selvitti, mistä syystä suomalaiset remontoivat – kauneus on 7 kertaa tärkeämpää kuin muutokset pohjaratkaisuun4.4.2024 09:25:00 EEST | Tiedote

Tuhannesta suomalaisesta kolme neljästä vastaa asuntonsa olevan vähintäänkin pienen remontin tarpeessa, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta. Remontointitarve kumpuaa ensisijaisesti (63 %) halusta saada asunnosta silmää miellyttävämpi. Hieman alle puolet vastaajista puolestaan kokee paikkojen käyttöiän tulevan jo vastaan. Ainoastaan noin joka kymmenes haluaa remontoida siksi, että he kokevat asunnon pohjaratkaisun kömpelöksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye