Rakennusten purkumateriaalit kiertotaloudessa - Purkupäivä 7.9.2023 Helsingissä

Rakennusten purkamisessa syntyy vuosittain miljoonia tonneja jätettä. EU tavoittelee purkujätteen 90 %:n kierrätysastetta, mikä tuo uusia haasteita käytännön tekijöille. Suomen purkualan vuoden päätapahtuma Purkupäivä kokoaa alan toimijat 7.9.2023 Helsinkiin. Media voi ilmoittautua tapahtumaan maksuttomasti 25.8. mennessä osoitteessa https://fda.fi/purkupaiva/.

Purettujen rakennusosien uudelleenkäyttöä pitää edistää. Purkumateriaalit pitää kerätä, lajitella ja kierrättää. Uudelleenkäyttöä ja kierrätyksen käytäntöjä on kehitettävä niin Suomessa kuin koko Euroopassa. Samalla on varmistettava purkutyön turvallisuus sekä tekijöille että ympäristölle. Uusi rakentamislaki sekä purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitysasetus tuovat uusia vaatimuksia. Tapahtumassa palkitaan Vuoden purkuhanke ja Vuoden haitta-ainepurkuhanke.

Purkupäivä 2023 on Suomen Purkuliikkeiden liitto FDA:n järjestämä purkualan vuoden päätapahtuma. Paikalla ovat purkamisen, haitta-aineiden sekä rakennus- ja purkujätteiden käsittelyn ja hyödyntämisen ammattilaiset.

Purkupäivä 2023 järjestetään Sokos Hotel Presidentissä (Eteläinen Rautatiekatu 4, 00100 Helsinki torstaina 7.9.2022 kello 9.30–16.30.

Tervetuloa mukaan!

Suomen Purkuliikkeiden liitto ry (FDA – Finnish Demolition Association) toimii suomalaisten purku- ja saneerausalan yritysten keskusjärjestönä (https://fda.fi/) Liiton tavoitteena on kiertotalouden edistäminen ja purkualan kehittäminen. Liiton jäseniä ovat purkamisen ja kierrätyksen johtavat toimijat Suomessa, ja liitto toimii osana Kierrätysteollisuus ry:tä (https://kierratysteollisuus.fi/).
Mukana tapahtumassa on myös Suomen Asbesti- ja Pölysaneerausalan liitto SAP ry (https://www.sapry.fi/)

Lisätietoja tapahtumasta antaa FDA:n sihteeri Ari Virta, 050 320 8285, ari.virta@kierratysteollisuus.fi