Tre studerande från Vamia representerar Finland i tävlingen Euroskills i höst, två av dem från Vamias svenska utbildningar

Minna Ala-Penttilä och Hampus Enlund som har utexaminerats från Vamia, samt Axel Asplund som går andra året vid Vamia, kommer att representera Finland i den internationella tävlingen för yrkes-EM, Euroskills som hålls i Gdansk i Polen 5–9 september 2023.
Finlands yrkeslandslag

Minna Ala-Penttilä deltog i Finlands uttagning till Euroskills i grenen frisering förra sommaren. Den vann hon med poängen 87.6. Minna inledde sina studier vid Vamia år 2016 och hade redan under studietiden framgång i den nationella Mästare-tävlingen i vilken hon fick silver år 2018 och guld år 2019.

- Det som jag har gjort sedan jag blev klar med studierna är ju i princip träning. Studierna finns som grund inför Euroskills. Jag vann uttagningen med flera poängs marginal till följande och får representera Finland i den kommande tävlingen. Efter det har träningen fortsatt med ett strikt tidsschema, berättar Minna.

Hampus Enlund deltog Finlands uttagning till Euroskills i grenen Entrepreneurship/ Business Development i hemlandet i september och tävlar nu i samma gren på europeisk nivå. Hampus har redan hunnit få mycket tävlingserfarenhet; han vann finalen i Mästare-tävlingen år 2021 i grenen företagsamhet och år 2022 i ekonomiförvaltning.

- Det ska verkligen bli intressant att få komma ut och tävla på europeisk nivå efter tävlingarna i hemlandet, samt träffa experter inom branschen från olika länder. Det här är ett bra tillfälle för internationell nätverksbildning samt för att få marknadsföra sitt kunnande, konstaterar Hampus.

Axel Asplund är enbart 17 år gammal och studerar andra året vid Vamia. Han tävlar tillsammans med Hampus i Euroskills, Entrepreneurship/ Business Development grenen är en pargren. Axel har trots sin unga ålder utmärkt sig i tävlingssammanhang. Han deltog år 2023 i Mästarefinalen i grenen företagsamhet och fick en bronsmedalj. Axel blev uttagen till landslaget i ett sent skede i och med att den som skulle ha tävlat tillsammans med Hampus inte kan delta.

Tävlingsdeltagarna förbereder sig för finalen ännu under sommaren. Varje månad ordnas utöver deltagarens egen träning även träningsträffar med teamets experter och tidigare tävlingsdeltagare. På Vamias webbsida finns berättelser om resan:

Pressen har möjlighet att intervjua Finlands deltagare i Euroskills vid Vamia genom att kontakta lärare Carola Holmlund, tfn 040 145 7453.

Euroskills är ett europamästerskap i yrkesskicklighet som äger rum vartannat år. Yrkesstuderande och utexaminerade tävlar om placeringarna i egen bransch i cirka 50 olika tävlingsgrenar. Laggrenar och nya yrken betonas i tävlingen. Genom att delta i tävlingen Euroskills eftersträvar man att utveckla det finländska expertkunnandet och stärka det europeiska samarbetet inom utbildning.

Finlands yrkeslandslag
Minna Ala-Penttilä
Hampus Enlund
Axel Asplund

Vamia erbjuder yrkesinriktad utbildning för unga, vuxna samt företag - även genom läroavtal.

Vamialla alkaa uusi Muistihoitaja tutkinnon osa – uusinta tietoa muistisairaiden kanssa työskenteleville30.1.2024 10:21:28 EET | Tiedote

Suomessa arvioidaan olevan yli 190 000 muistisairasta henkilöä, joista noin 14 500 sairastuu vuosittain. Ikä ei ole ainoa tekijä, sillä myös 35—65-vuotiaiden joukossa yli 7000 henkilöllä on todettu etenevä muistisairaus (THL). Muistisairauksien lisääntyessä sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan lisää osaamista. Tähän vastaa Vamian uusi Muistihoitaja tutkinnon osa -koulutus, joka tarjoaa hoitajille laajasti uutta tietoa sekä käytännön menetelmiä muistisairaiden hoitoon.

Vamian teknologia-alojen uudistetussa täsmäpäivässä 9-luokkalaiset pääsevät tutustumaan jatko-opintopolkuihin ja uratarinoihin7.11.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Vamian Sampo-kampuksella järjestetään tiistaina 21.11. uudistettu täsmäpäivän 9-luokkalaisille teknologia-alan ammatillisista opinnoista, VAMK-väylästä ja korkeakouluopinnoista kiinnostuneille. Täsmäpäivä järjestetään valtakunnallisena TeknologiaTiistai -päivänä, joka on ammattioppilaitosten ja teknologiayritysten yhteinen tapahtumapäivä.

Vamias nya modell RestaurangPRAO är ett ypperligt tillfälle för unga att prova på restaurangbranschen26.10.2023 08:36:17 EEST | Tiedote

RestaurangPRAO (praktisk arbetslivsorientering på restaurang) är en ny modell vars planering inleddes inom Vamias turismservice i våras tillsammans med lärarna och studerandehandledarna. Idén härstammar från att man inom den yrkesinriktade utbildningen vill öka ungas intresse för restaurangbranschen. Som tidpunkt valdes Prao-veckorna, då elever i åk 7–9 har ett ypperligt tillfälle att få prova på restaurangbranschen och se arbetslivet. Vid genomförandet av RestaurangPRAO har man utnyttjat erfarenheterna av TeknoTET, som ordnades på Sampocampus för elever i åk 7–9. - Vi funderade att kunde inte också vi klara av det här. Vi utgick ifrån ett ganska litet antal när vi genomförde idén. Hittills har tre platser per vecka räckt till, och ännu har vi inte behövt säga till någon att hen inte ryms med. Prao-veckorna under hösten är tio, vilket innebär att det finns plats för trettio unga och under våren ännu ett tjugotal till, berättar lärarteamet. I RestaurangPRAO får eleven under en vecka bek

Vamian uusi malli RaflaTET on nuorelle oiva tilaisuus kokeilla ravintola-alaa26.10.2023 08:35:43 EEST | Tiedote

RaflaTET on uusi malli, jonka suunnittelu aloitettiin Vamian matkailupalvelussa viime keväänä yhdessä opettajien ja opiskelijanohjaajien kera. Idea lähti liikkeelle siitä, että ammatillisen koulutuksen puolella halutaan lisätä nuorten kiinnostusta ravintola-alaa kohtaan. Ajankohdaksi valittiin TET-viikot, jolloin yläkoulun oppilailla on oiva tilaisuus päästä kokeilemaan ravintola-alaa ja nähdä työelämää. RaflaTET:n toteutuksessa on hyödynnetty Sampo kampuksella yläkoululaisille järjestetyn TeknoTET:n kokemuksia. - Mietittiin, että eikös mekin pystyttäisi tähän. Lähdettiin aluksi aika pienellä määrällä toteuttamaan ideaa. Toistaiseksi kolme paikkaa viikossa on riittänyt, eikä kenellekään tarvinnut vielä sanoa ettei mukaan mahdu. TET-viikkojahan syksyssä on 10 niin kolmellekymmenelle nuorelle löytyy paikka ja keväällä vielä parille kymmenelle, opettajatiimistä kerrotaan. RaflaTET:ssä viikon aikana oppilas pääsee tutustumaan ensimmäiset kolme päivää ravintoa-alan opiskeluun Vamialla, jonk