Ramboll panostaa teollisuuden palveluihin, nimitti uusia avainhenkilöitä

Ramboll vahvistaa teollisuudelle suunnattuja projektinjohto-, valvonta-, suunnittelu- ja konsultointipalvelujaan. Yhtiö näkee kasvupotentiaalia isoissa hankekokonaisuuksissa, joihin tarvitaan laaja-alaista osaamista.

Suomeen on suunnitteilla mittava määrä vihreän siirtymän investointeja kuten vety-, teräs- ja akkuteknologian laitoksia ja merituulivoimapuistoja. Lisäksi näköpiirissä on merkittäviä datakeskuksiin, logistiikkaan ja huoltovarmuuteen liittyviä investointeja.

Rambollilla tämä on näkynyt investointien toteuttavuuteen ja tarveselvitys- ja esisuunnitteluvaiheisiin liittyvän konsultoinnin kasvuna. Esimerkiksi lupa- ja kaavamenettelyjen, ympäristövaikutusten arviointien ja maaperätutkimusten kysyntä on ollut viime vuosina hyvin suurta.

Ramboll hakee nyt entistä vankempaa jalansijaa myös teollisuusinvestointien projektinjohdossa, valvonnassa ja suunnittelussa.

- Suomeen investoivat tahot etsivät yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät hallitsemaan ja johtamaan isojakin hankeportfolioita ja -kokonaisuuksia. Tähän markkinakysyntään vastaamme, sanoo toimialajohtaja Valtter Kari Ramboll Finlandista.

- Tarjoamme teollisuusasiakkaillemme projektinjohto-, valvonta-, suunnittelu- ja konsultointipalvelut kokonaistoimituksena tai erillisinä palvelukokonaisuuksina yhden luukun periaatteella. Tarvittaessa kokoamme teknistä erityisosaamista myös muista Pohjoismaista, Keski-Euroopasta ja Yhdysvalloista esimerkiksi akkuteknologia- ja vetylaitoshankkeisiin. Asiakkaidemme käytössä on koko kansanvälinen Ramboll-organisaatio.

- Kokemuksemme mukaan globaalit asiakkaamme arvostavat, että he saavat saman vakaan osaamis- ja laatutason investointien kohdemaasta riippumatta, Kari sanoo. Moni Suomeen investoiva on jo Rambollin asiakas jossain muualla.

Uusia avainhenkilöitä nimitetty

Sami Karvinen (DI, EMBA) aloittaa teollisuuskiinteistöjen ja -ympäristöjen suunnittelupalveluista vastaavana johtajana 4. syyskuuta 2023.

Juha Soralahti (RI) on aloittanut teollisuuden ja energia-alan rakentamishankkeiden projektinjohto- ja valvontapalveluiden johtajana 1. elokuuta 2023.

Karvisen ja Soralahden johdolla Rambollissa keskitetään teollisuushankkeiden avainosaajia yhteen, mikä auttaa tuomaan monialaista asiantuntemusta entistä joustavammin asiakkaiden käyttöön. Karvinen toimii Kiinteistöt ja rakentaminen- ja Soralahti Projektinjohto ja kiinteistökonsultointi -toimialalla.

Karvinen siirtyy Rambollille IdeaStructurasta ja Soralahti Afrylta. Heillä molemmilla on parinkymmenen vuoden kokemus hankkeista teollisuuden ja rakentamisen aloilta.

Valtter Kari, toimialajohtaja, Projektinjohto ja kiinteistökonsultointi, puh. 040 7408 370
Annina Peisa, toimialajohtaja, Kiinteistöt ja rakentaminen, puh. 040 0683 708
Heta Heino, Head of marketing and communications, puh. 040 5604 202