Väitös 15.9.2023: Työelämälähtöinen ja osaamisperustainen koulutusmalli tukee ammatilliseksi opettajaksi kasvua ja kehittymistä (Vilppola)
Ammatillisen opettajankoulutuksen integroiminen opettajaopiskelijan omalle työpaikalle oppilaitoksessa tuottaa tarkoituksenmukaista ja käytännönläheistä osaamista. Tätä osaamista taustoittaa myös käsitteellisen tieto- ja arvoperustan kehittyminen. Ammatillisen opettajan identiteetin kehityskulut ovat kuitenkin yksilöllisiä, ja niitä suuntaa opettajaopiskelijan orientaatio opettajuuteen koulutuksen aloitusvaiheessa. Työelämän hektisyys asettaa myös haasteita osaamisen ja identiteetin rakentumiselle työelämälähtöisessä ja osaamisperustaisessa koulutusmallissa.

Osaaminen kehittyi työelämälähtöisessä koulutusmallissa
Jiri Vilppolan väitöstutkimus osoittaa, että työelämälähtöinen ja osaamisperustainen ammatillinen opettajankoulutus tuotti osallistujien kokemana pääosin tavoitteiden mukaista ja ammatillisena opettajana merkittävää osaamista. Osaamisessa korostuivat käytännönläheiset pedagogiset menetelmät ja näitä taustoittava opettajan tieto- ja arvoperustaan liittyvä osaaminen. Opetussuunnitelmassa tavoitteena olleen kulttuuri- ja hyvinvointiosaamisen ei raportoitu kehittyneen merkittävästi. Sama voidaan todeta myös laajemmista ja tulevaisuuteen suuntaavista osaamisista, joihin kuuluvat muun muassa konfliktien hallinta, yhteistoiminnalliset taidot, empatiakyky ja resilienssi.
”Työelämälähtöisen ja osaamisperustaisen koulutusmallin vahvuus on käytännön opetustyö ja sen kehittäminen lisäämällä pedagogista tietoa, ymmärrystä ja rohkeutta kokeiluun. Parhaiten tämä tapahtuu opettajaopiskelijan oman työpaikan ja opettajankoulutuslaitoksen yhteistyössä”, Vilppola toteaa.
Digipedagoginen osaaminen ammatillisen opettajan työssä
Digitaalinen osaaminen on tänä päivänä keskeinen teema oppilaitosten ja opettajan työn näkökulmista. Vilppola havaitsi, että ammatillisen opettajan työssä ja työpaikoilla tulee hallita digitaalisten oppimismateriaalien käyttö ja luominen sekä digitaalisten oppimisympäristöjen suunnittelu ja käyttö. Yhtäaikaisia oppimistilanteita tulee osata rikastaa digitaalisuutta hyödyntäen. Ammatillisen opettajan työhön kuuluu ohjauksellinen vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä (esim. verkkokokoukset, pikaviestimet, opiskelijaohjaus) sekä oppimisen ja osaamisen arviointi digitaalisin keinoin. Kaikki edellä kuvattu osaaminen vaatii perustaksi myös yleisiä digitaalisia osaamisia eli riittävää yleistä osaamista laitteiden ja ohjelmistojen käytössä.
”Muodostimme osana väitöstutkimusta synteesin ammatillisen opettajan digitaalisesta osaamisesta, jossa yhdistimme aikaisempia malleja omiin tuloksiimme. Tämä synteesi antaa hyvän perustan esimerkiksi opetushenkilöstön osaamiskartoituksille ja täydennyskoulutuksille”, Vilppola sanoo.
Opettajaidentiteettien kehityskulut yksilöllisiä
Ammatillisen opettajaidentiteetin kehityskuluissa tutkimuksessa tunnistettiin erilaisia aloitusvaiheen sekä valmistumisvaiheen opettajaidentiteettejä. Opettajuuteen jo ennen koulutusprosessin aloittamista orientoituneet opiskelijat suuntautuivat edelleen valmistumisvaiheessa identiteettiin, joka vastasi eniten opettajankoulutuksen tavoitteita. Osalle opettajaopiskelijoista opettajuus oli tullut urapolulle ”sattumalta”, ja tällä aloitusvaiheen identiteetillä oli eniten hajontaa myös valmistumisen ajankohdassa. Osallistujat, joilla opettajuus ei alkujaankaan ollut ensisijainen uratoive, kehittivät myös lopulta opettajuudesta poispäin suuntaavan identiteetin.
”Tutkimus tuotti uutta tietoa ammatillisten opettajaopiskelijoiden identiteettien kehityskuluista, etenkin pitkittäisnäkökulmasta koulutusprosessin eri vaiheissa ja aikana. Identiteettien kehityskulut olivat erilaisia, vaikka opettajankoulutuksen toteutusmalli oli kaikille sama. Tämä alleviivaa henkilökohtaistamisen ja identiteetin tietoisen pohdinnan merkitystä ammatillisissa opettajankoulutuksissa”, Vilppola toteaa.
Työpaikalla ja opettajankoulutuksella kaksoisrooli osaamisen ja opettajaidentiteetin kehittymisessä
Tutkimus toi esiin, että opettajaopiskelijan työpaikalle ja opettajankoulutukselle löytyi kummallekin kaksoisrooli. Ei voida siis suoraviivaisesti sanoa, että opettajaopiskelijan työpaikka tai opettajankoulutus tuki sellaisenaan osaamisen kehittymistä. Kummastakin ympäristöstä löytyi sekä mahdollistavia että haastavia tekijöitä. Tulokset antavat viitteitä siitä, että työelämälähtöisessä ja osaamisperustaisessa ammatillisessa opettajankoulutuksessa osaamisen kehittyminen ja opettajaidentiteetin rakentuminen muodostivat parhaimmillaan toisiaan tukevan syklin. Syklissä opettajaidentiteetin vahvistuminen johtaa rohkeuteen kokeilla ja kehittää omia pedagogisia arjen toimintoja, ja näissä onnistuminen lisää pedagogista osaamista vahvistaen edelleen myös opettajaidentiteettiä.
”Työelämälähtöisen ja osaamisperustaisen ammatillisen opettajankoulutuksen kontekstissa osaamisen kehittyminen ja opettajaidentiteetin rakentuminen näyttivät toisiinsa kietoutuneilta ilmiöiltä, joita tulee tarkastella myös yhdessä”, Vilppola vetää yhteen.
Tutkimuksen otanta muodostui ammatillisista opettajaopiskelijoista, jotka tekivät samanaikaisesti ammatillisen opettajan töitä pätevöityessään työelämälähtöisessä ja osaamisperustaisessa koulutusprosessissa. Laadullisen aineiston muodostivat reflektiotekstit koulutuksen alussa ja lopussa, sekä koulutuksen aikaiset oppimispäiväkirjat. Lisäksi toteutettiin valmistumisvaiheen kysely. Tutkimuksen viimeistelyä on tukenut Tamperelaisen tutkimuksen tukisäätiö.
Jiri Vilppola kirjoitti ylioppilaaksi Valkeakosken lukiosta 1993 ja valmistui kasvatustieteen maisteriksi Tampereen yliopistosta 1999. Vilppola on työskennellyt esiopettajana Nokian kaupungilla ja ammatillisena opettajana TASTOssa, PIRKOssa sekä Tredussa. Nykyisin hän työskentelee lehtorina TAMK ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
KM Jiri Vilppolan kasvatustieteen väitöskirjan "Ammatillisen opettajan osaamisen ja identiteetin rakentuminen - Työelämälähtöinen ja osaamisperustainen ammatillinen opettajankoulutus" tarkastustilaisuus 15.9.2023 klo 12. Vastaväittäjänä professor Marianne Teräs (Stockholm University) ja kustoksena professori Raija Hämäläinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Teos on julkaistu sarjassa JYU dissertations. ISBN 978–951-39-9650-5. Teos löytyy sähköisessä muodossa osoitteesta https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88273.
Yhteyshenkilöt
Jiri Vilppola, 040 8698955, jiri.vilppola@tuni.fi
Vesa HolmViestinnän asiantuntija
Puh:+358503374849vesa.j.holm@jyu.fiKuvat

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto aloittaa uuden kansainvälisen kandidaattiohjelman – taustalla teknologia-alan nopea muutos ja kansallisen kilpailukyvyn turvaaminen15.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uusi kansainvälinen kandidaattiohjelma Immersive Software Engineering and AI kouluttaa osaajia erityisesti vaativiin tuotekehitystehtäviin. Ohjelmaan sisältyy suomen kielen ja kulttuurin opintoja, joilla tuetaan kansainvälisiä opiskelijoita integroitumaan kotimaiseen työelämään. Uusi ohjelma on haussa ensimmäistä kertaa kevään 2026 yhteishaussa.
Hakijamäärä Jyväskylän yliopistoon nousi – luokanopettajan aikuiskoulutus ja tietojenkäsittelytiede kiinnostivat syksyn 2025 yhteishaussa12.9.2025 08:56:40 EEST | Tiedote
Syksyn yhteishaku korkeakouluihin päättyi torstaina 11.9.2025. Jyväskylän yliopistossa tänä syksynä viidessä hakukohteessa tarjolla olleisiin 115 opiskelupaikkaan pyrki 679 hakijaa, joilta kertyi hakukohdekohtaisia hakemuksia 765 kappaletta.
Maailmankaikkeuden aikajanasta pienen raakun elämään - Tutkijoiden yön ohjelmatarjonta on nyt julkaistu12.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tutkijoiden yö palaa Jyväskylään jo kymmenettä kertaa perjantaina 26.9.2025. Tänä vuonna mukana on ensimmäistä kertaa myös Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamk.
Perhekeskusten matalan kynnyksen verkostotyö yllättää: perheitä tuetaan innostamalla ja siltoja rakentamalla11.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Lapsiperheiden hyvinvointi on viimeaikaisten tutkimusten valossa polarisoitunut ja ongelmat vaikeutuneet. Kuinka perheitä tuetaan silloin, kun arki painaa? KM Kaija Rautaparta-Pennanen selvitti väitöstutkimuksessaan perheiden tukemisen monialaisia käytänteitä. Rautaparta-Pennanen tarkasteli tutkimuksessaan työtä perhekeskuksissa ja niiden verkostoissa, erityisesti matalan kynnyksen palveluissa.
Strategisen tutkimuksen rahoitusta Jyväskylän yliopistoon noin 2,4 miljoonaa euroa11.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) myönsi yhteensä 29 miljoonaa euroa talouskasvua sekä tulevaisuuden työelämää tukevaan tutkimukseen. Kymmenessä rahoitettavassa konsortiossa eli hankekokonaisuudessa tehdään pitkäjänteistä tutkimusta, jolla pyritään löytämään ratkaisuja keskeisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme