Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Enkät: Värderingar, kön och föräldrarnas utbildningsbakgrund påverkar ungdomarnas intresse för olika branscher

Jaa

Meddelande, fritt att publicera 30.8.2023 kl. 01.00.

Enligt NYT Ungas framtidsrapport är de mest intressanta branscherna för ungdomar hälso- och sjukvård, turism- och restaurangbranschen, konst-, kultur- och handelsbranschen. Föräldrarnas utbildningsbakgrund, ungdomarnas kön och deras värderingar är starkt kopplade till intresset för olika branscher. 

NYT Ungas framtidsrapport är en årlig enkät som kartlägger högstadieelevers, gymnasiestuderandes och yrkesstuderandes åsikter om det kommande arbetslivet. Mer än 6 000 ungdomar svarade på undersökningen våren 2023. Enkäten genomfördes av Taloustutkimus i samarbete med LokalTapiola.

Bland alla respondenter är de mest intressanta branscherna hälso- och sjukvård, turism- och restaurangbranschen, konstbranschen, kultur- och underhållningsbranschen samt handelsbranschen. De minst intressanta branscherna enligt respondenterna var kyrkligt arbete, fastighetstjänster och städning, offentlig förvaltning, försäkringsbranschen, energiindustrin och livsmedels- och dryckesvaruindustrin. Ungdomarna kunde välja från listan alla branscher där de kunde tänka sig att arbeta i framtiden.

I år skedde inga större förändringar i ungdomars intresse för olika branscher jämfört med 2021, då vi frågade ungdomarna om saken senast (NYT Ungas framtidsrapport 2021). Det har dock skett en oroande förändring gällande hälso- och sjukvården, där ungdomars intresse för branschen hade bleknat med sju procentenheter på två år (2021: 29 % övervägde branschen, 2023: 22 %).

Branschernas könsfördelning återspeglas i ungdomarnas svar

Bland pojkar var de mest populära branscherna teknikindustrin (26 % ansåg att de kunde arbeta i branschen), byggnadsbranschen (24 %), försvar (24 %) samt bank- och finansbranschen (19 %). Bland flickor stod hälso- och sjukvård (33 %), turism- och restaurangbranschen (30 %), konstbranschen (28%) och socialtjänster (27 %) ut från resten. Bland icke-binär och de som inte vill ange sitt kön betonades särskilt två branscher: konstbranschen (36 %, kön: annat, 28 %, inte angivet) och kultur- och underhållning (29 %, 23 %).

Även om könsfördelningen är betydande inom många branscher, påverkar den inte alla. Dessa inkluderar bland annat handelsbranschen, säkerhets- och räddningsbranschen och försäkringsbranschen, där det knappt förekommer någon skillnad i svaren mellan könen.

Föräldrarnas utbildningsbakgrund påverkar den ungas val

Föräldrarnas utbildningsbakgrund är starkt kopplad till ungdomarnas intresse för olika branscher. Många av de respondenter vars föräldrar hade en universitetsexamen tyckte att kultur- och underhållningsbranschen (25 %) och hälso- och sjukvårdsbranschen (24 %) var intressanta. Sambandet med förälderns universitetsexamen urskildes också i ett ökat intresse för universitet och forskningsinstitut, bank- och finansbranschen, advokatbyråer och läkemedelsindustrin. Föräldrarnas yrkesutbildningsbakgrund återspeglades i ungdomars svar, så att populära branscherna var bland annat handelsbranschen (21 %), hälso- och sjukvårdsbranschen (20 %), byggnadsbranschen (19 %) turism- och restaurangbranschen (18 %) och logistik och spedition (17 %).

Invandrarbakgrund påverkar inte märkbart på vilka branscher som upplevs intressanta

Enligt resultaten var varken en invandrarbakgrund eller personens modersmål signifikant relaterat till ungdomarnas val av karriär. För vissa branscher kunde man dock lägga märke till skillnader. Jämfört med infödda finländare var något fler ungdomar med invandrarbakgrund intresserade av till exempel bank- och finansbranschen, handelsbranschen och turism- och restaurangbranschen. Däremot var till exempel försvaret, undervisning och utbildning, socialtjänster och jord- och skogsbrok av mindre intresse för dem med invandrarbakgrund än för ungdomar vars båda föräldrar är födda i Finland.

* Med invandrarbakgrund menas de med annat modersmål än finska eller svenska och har åtminstone en förälder som är född utanför Finland (respondenter 382).

Värderingar har en koppling till ungdomars intresse för olika branscher

Ungdomarnas värderingar var tydligt kopplade till intresset för olika branscher, även om skillnaderna i värderingar mellan olika kön var förvånansvärt små. Till exempel var värderingar relaterade till makt och prestanda särskilt relaterade till intresse för bank- och finansbranschen, offentlig förvaltning, försäkringsbranschen och arbetet som advokat. Sambandet mellan universalism och välvilja till valet av karriär betonades däremot särskilt inom utbildnings- och hälsovårdsbranscherna samt socialt arbete. Bland respondenter som valde miljöbranschen står universalism ut som den starkaste värderingen. Enkätens påståenden om universalism handlade bland annat om jämlikhet och miljöskydd.

Uppskattningen av traditioner var i sin tur kopplad till jord- och skogsbruksbranschen, kyrkligt arbete och försvar. Värdena i enkäten mättes utifrån Schwartz värdeteori. Resultaten är intressanta eftersom ungdomar vill arbeta enligt sina egna värderingar och enligt denna enkät har värderingarna en tydlig koppling till intresset för olika branscher.

* Tabell: Indextal beskriver förändringar i relation till medelvärdet, som är 100. Svaren 5+6 hänvisar till respondenter som svarade "väldigt mycket" eller "mycket" på en enskild påståendefråga (det vill säga höll med om påståendet).

Enkäten från Ung företagsamhet och ekonomi NYT genomfördes av Taloustutkimus och materialet samlades in mellan 4 februari och 30 mars. Enkäten genomfördes i samarbete med LokalTapiola, Utbildningsstyrelsen och Kompetenscenter Kentauri. Det fanns 6 027 respondenter, varav hälften studerade på högstadiet och hälften på andra stadiet (14–20-åringar).

Intervjuer

Lauri Vaara, specialsakkunnig, lärarutbildning och forskning, lauri.vaara@nuortennyt.fi, 044 077 2373

Riikka Ahonvala, sakkunnig, ungas arbetsliv, riikka.ahonvala@nuortennyt.fi, 050 524 2568

Mer information om undersökningen

https://nuortennyt.fi/sv/framtidsrapport/

Kuvat

Information om föreningen

Ung företagsamhet och ekonomi (Nuorten yrittäjyys ja talous NYT) erbjuder tjänster som stöder arbetslivs-, ekonomi- och företagsamhetsfärdigheter för skolor, läroanstalter och kommuner. Vår målsättning är att alla barn och unga får en möjlighet att lära sig viktiga framtidskunskaper, oavsett utgångspunkter. Tillsammans med vårt omfattande och internationella partnernätverk fungerar vi som brobyggare mellan barn och unga och ett välfungerande arbetsliv.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Det finska mästerskapet för unga företagare gick till Etu-Töölön lukio: Hunajaheput NYT tog segern i Våga vara företagsam-finalen25.4.2024 12:42:10 EEST | Tiedote

Hunajaheput NYT från Helsingfors utsågs till årets bästa NYT-företag i Våga vara företagsam-finalen, som ordnades i Helsingfors 24–25.4. I finalen i Finlands största entreprenörskapstävling för unga deltog nästan 60 övningsföretag och sammanlagt cirka 200 unga från grundskolor och läroanstalter i andra stadiet från hela Finland. På evenemanget utsågs också årets Miniföretag, som är BuzzNest från Kesämäen koulu i Villmanstrand. Evenemanget ordnades av Ung företagsamhet och ekonomi NYT. Länken till evenemangets foton finns i slutet av pressmeddelandet.

Nuorten yrittäjien Suomen mestaruus Etu-Töölön lukioon: Uskalla Yrittää -finaalin voitti Hunajaheput NYT25.4.2024 12:42:10 EEST | Tiedote

Helsingissä 24.–25.4. järjestetyssä Uskalla Yrittää -finaalissa vuoden parhaaksi NYT-yritykseksi valittiin helsinkiläinen Hunajaheput NYT. Suomen suurimman nuorten yrittäjyyskilpailun finaaliin osallistui lähes 60 harjoitusyritystä ja yhteensä noin 200 nuorta peruskouluista ja 2. asteen oppilaitoksista eri puolilta Suomea. Tapahtumassa palkittiin myös vuoden Pikkuyritys, BuzzNest Kesämäen koulusta Lappeenrannasta. Tapahtuman järjesti Nuorten yrittäjyys ja talous NYT. Linkki tapahtuman valokuvakansioon on tiedotteen lopussa.

Inbjudan: Unga företagare tävlar om finskt mästerskap på Våga vara företagsam-finalen 24–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Välkommen till finalen i Finlands viktigaste entreprenörskapstävling för unga, som ordnas 24–25.4.2024 i Mall of Tripla, Helsingfors. I finalen tävlar totalt 57 övningsföretag som grundats av unga företagare runt om i Finland. På evenemanget ordnas en mässa där unga som går i högklasserna och andra stadiet presenterar produkter och tjänster som de utvecklat. Mässan är öppen för alla som besöker köpcentret.

Kutsu: Nuoret yrittäjät kilpailevat Suomen mestaruudesta Uskalla Yrittää -finaalissa 24.–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Tervetuloa Suomen merkittävimmän nuorten yrittäjyyskilpailun finaalitapahtumaan 24.–25.4.2024 Helsinkiin, Mall of Triplaan. Finaaliin saapuu kilpailemaan yhteensä 57 nuorten harjoitusyritystä eri puolilta Suomea. Yläkouluissa ja 2. asteella opiskelevat nuoret esittelevät tapahtumassa ideoimiaan tuotteita ja palveluita kaikille kauppakeskuksen kävijöille avoimessa messutapahtumassa.

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 11 företag från Nyland fortsätter till finalen6.3.2024 18:22:30 EET | Tiedote

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och över 200 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vanda. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 6 mars 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 11 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Myyrmanni.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye