Salon itäisen ohikulkutien toisen osuuden tiesuunnittelu alkaa
Varsinais-Suomen ELY-keskus on käynnistänyt tiesuunnitelman laatimisen kantatien 52 uudelle osuudelle Salon kohdalla (itäisen ohikulkutien 2. vaihe). Tiesuunnitelmassa esitetään uusi päätieyhteys Helsingintien (maantie 110) ja Somerontien välille. Suunnitelma laaditaan yhteistyössä Salon kaupungin kanssa. Suunnittelualueen maastotutkimukset alkavat syyskuussa 2023.

Kantatien 52 uusi osuus suunnitellaan Salon keskustan itäpuolelle uuteen maastokäytävään. Uudelle osuudelle toteutetaan kaksi eritasoliittymää (Somerontie ja Inkereentie). Helsingintie liittyy kantatiehen kanavoidulla tasoliittymällä. Somerontien eritasoliittymän ja E18-tien välinen osuus parannetaan kaksiajorataiseksi keskikaiteella varustetuksi maantieksi.
Suunnitelma sisältää muun muassa kahdeksan uutta siltaa, jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä sekä tarvittavat meluntorjunnan ratkaisut asutuksen kohdalle.
Tiesuunnitelman lähtökohtana toimii vuonna 2018 laadittu aluevaraussuunnitelma, joka on hyväksytty osana Salon kaupungin asemakaavaa vuonna 2021. Hanke on jatkoa vuonna 2016 valmistuneelle Salon itäisen ohikulkutien ensimmäiselle vaiheelle, jossa rakennettiin tien eteläinen osa.
Tiesuunnitelma valmistuu arvion mukaan syksyllä 2024. Tiesuunnitelman laatii Finnmap Infra Oy. Tavoitteena on, että hanke on toteuttamisvalmiudessa vuonna 2026.
Tärkeä yhteys kuljetuksille ja työmatkaliikenteelle
Kantatie 52 on merkittävä reitti elinkeinoelämän kuljetuksille Varsinais-Suomessa osana Hanko–Forssa-kehityskäytävää. Tiellä on keskeinen logistinen asema, sillä se toimii yhteytenä Hangon satamasta E18-tielle ja edelleen Hämeeseen ja keskiseen Suomeen. Tie toimii myös keskeisenä työmatkaliikenteen reittinä etenkin Tupurin, Perttelin, Perniön ja Kiskon alueilta muualle Varsinais-Suomeen.
Seututien 110 kautta E18-tielle kiertävän kantatien liittymät ovat ruuhkautuneet ja onnettomuuksia tapahtuu usein. Tämä aiheuttaa häiriötä mm. elinkeinoelämän kuljetuksille. Ohikulkutien puuttuva osuus estää myös Somerontiehen kytkeytyvän maankäytön kehittymistä.
Hankkeen tavoitteena on ohjata läpikulkeva liikenne pois Salon keskustasta. Ohikulkutien toisen vaiheen toteuttaminen parantaa keskustan turvallisuutta ja viihtyisyyttä, kaupungin maankäytön kehittämisedellytyksiä sekä kantatien liikenteen sujuvuutta.
Ensimmäinen yleisötilaisuus syksyllä 2023
Alueen asukkailla, maanomistajilla ja muilla intressiryhmillä on mahdollisuus osallistua suunnitteluun. Palautetta voi antaa koko tiesuunnitelman laatimisen ajan.
Tiesuunnitelmavaiheessa järjestetään kaksi yleisötilaisuutta. Ensimmäinen tilaisuus pidetään syksyllä 2023. Tilaisuudessa esitellään hankkeen lähtökohtia ja alustavia suunnitelmaluonnoksia. Toinen yleisötilaisuus järjestetään kesällä 2024.
Yleisötilaisuuksista tiedotetaan alueen lehdissä ja hankesivulla osoitteessa vayla.fi/kt52-salon-kohta. Tilaisuuksien jälkeen myös hankesivun kautta pääsee tutustumaan suunnitelmaluonnoksiin ja antamaan niistä palautetta.
Halukkaat voivat ilmoittautua hankkeen sähköpostilistalle ilmoittamalla yhteystietonsa hankkeen nettisivulta löytyvällä linkillä. Listalle ilmoittautuneet saavat sähköpostitse tietoa tiesuunnitelman ajankohtaisista asioista, kuten tiedotteista, hankesivulle päivitetyistä aineistoista ja yleisötilaisuuksista. Sähköpostilistalle ilmoittautuneiden yhteystietoja ja muita tiesuunnitelman laatimiseen liittyviä henkilötietoja käsitellään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (Asetus (EU) 2016/679) mukaisesti. Lisätietoja väyläsuunnittelun tietosuojakäytänteistä on saatavilla osoitteessa https://www.ely-keskus.fi/tietosuoja.
Lisätiedot:
Varsinais-Suomen ELY-keskus, projektipäällikkö Vesa Virtanen, 0295 022 844, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Finnmap Infra Oy, projektipäällikkö Lauri Harjula, 050 5088 110, etunimi.sukunimi@finnmap-infra.fi
Hankesivu: https://vayla.fi/kt52-salon-kohta
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Arbetslösheten i Egentliga Finland minskade som vanligt klart i augusti26.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Vid Egentliga Finlands arbets- och näringsbyrå fanns i slutet av augusti 20 300 arbetslösa arbetssökande. I augusti brukar antalet arbetslösa i normala fall minska klart jämfört med juli och så gick det även denna gång. Antalet arbetslösa minskade med 2 700 personer jämfört med föregående månad. Jämfört med året innan minskade antalet arbetslösa med 200 personer (1 %), medan arbetslöshetsgraden i hela landet ökade 4 % under samma tid. I Egentliga Finland ökade antalet permitterade med mindre än 100 (1 %) personer jämfört med året innan.
Varsinais-Suomen työttömyys elokuulle tyypillisessä selkeässä laskussa26.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli elokuun lopussa 20 300 työtöntä työnhakijaa. Elokuun aikana työttömien määrä laskee normaalitilanteessa reippaasti heinäkuuhun verrattuna, kuten kävi tälläkin kertaa. Työttömien määrä laski 2 700 hengellä edelliseen kuukauteen verrattuna. Vuotta aiemmasta on työttömien määrä laskenut 200 henkilöllä (1 %), kun koko maan työttömyysaste on noussut samassa ajassa 4 %.
Fler trafikbegränsningar på kommande till Rävsundsbron22.9.2023 12:04:46 EEST | Tiedote
Rävsundsbrons skick följs kontinuerligt upp och bron har inspekterats i juni, augusti och september. Brons skick har försämrats snabbare än väntat och belastningen på bron från den tunga trafiken måste minskas. Som tilläggsbegränsning planeras en lösning som grundar sig på att den tunga trafiken skulle vara enkelriktad. Hur detta kan genomföras utreds som bäst. Enligt bedömningen kan arrangemangen tas i bruk före utgången av december. Om brons skick förutsätter ännu snabbare begränsningsåtgärder måste man fastställa en viktbegränsning för bron dagtid och nattetid ändras trafiken så att den blir enkelriktad. Det är tryggt att trafikera på bron. Begränsningarna har fastställts för att det ska vara tryggt att trafikera på bron.
Kirjalansalmen sillalle tulossa lisää liikennerajoituksia22.9.2023 12:04:46 EEST | Tiedote
Kirjalansalmen sillan kuntoa seurataan jatkuvasti ja sillalle on tehty tarkastuksia kesä-, elo- ja syyskuussa. Sillan kunto on heikentynyt oletettua nopeammin ja raskaan liikenteen aiheuttamia kuormituksia sillalla on tarpeen vähentää. Lisärajoitukseksi suunnitellaan raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvaa ratkaisua. Sen tarkempaa toteutustapaa selvitetään parhaillaan. Arvion mukaan järjestelyt voidaan ottaa käyttöön joulukuun loppuun mennessä. Mikäli sillan kunto edellyttää tätä nopeampia rajoitustoimia, sillalle joudutaan asettamaan painorajoitus päiväaikaan ja yöaikaan liikenne muutetaan yksisuuntaiseksi. Sillalla on turvallista liikennöidä. Rajoitukset on asetettu, jotta sillalla liikennöinti on turvallista.
Päällystystöitä valtatiellä 1 Paimiossa sekä valtatiellä 9 Pöytyällä22.9.2023 08:30:56 EEST | Tiedote
25.9.2023 alkavan viikon 39 aikana korjataan valtatien 1 päällystettä Paimiossa Valkojan ja Vistan eritasoliittymien välillä. Päällystettävän osuuden pituus on noin neljä kilometriä. Valtatien 9 päällystettä korjataan vajaan kahdeksan kilometrin mittaisella osuudella Auran ja Pöytyän Kyrön välillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme