Asuinrakennusten energia-avustusta on jatkettava

Talotekniikkaliitto esittää, että vuonna 2020 käynnistynyttä asuinrakennusten energia-avustusta jatketaan riittävän suurella määrärahalla myös vuonna 2024. Asunto-osakeyhtiöille tarkoitetut energia- ja latausinfra-avustukset ovat päättymässä tänä vuonna.

Aurinkopaneelien asennus
Aurinkopaneelien asennus Mikko Arvinen, Sähköinfo Oy Sähköinfo OY

Toivomme, että hallituksen asettama asuntorakentamisen suhdannetilannetta käsittelevä työryhmä ottaa asuinrakentamisen energia-avustukset esitykseensä. Esitämme, että hallituksen budjettiriihessä muutetaan valtiovarainministeriön budjettiesitystä ensi vuodelle ja valtioneuvoston asetuksella energia-avustuksia jatketaan.

- Asuinrakennusten korjaustarve on tällä hetkellä yli yhdeksän miljardia euroa vuositasolla ja tarve vain kasvaa, jos määrätietoisia toimia ei jatketa. Energia-avustus on vauhdittanut erityisesti lämpöpumppujen ja lämmöntalteenottojärjestelmien asentamista sekä öljylämmityksestä luopumista, sanoo Talotekniikkaliiton toimitusjohtaja Mika Hokkanen.

Hankkeissa, joissa luovuttiin kiinteistökohtaisesta öljylämmityksestä rakenteellisten parannusten lisäksi, päästöt vähenivät pientaloissa 90 prosenttia ja kerrostaloissa 85 prosenttia. Asuinrakennusten energia-avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat henkilöt, taloyhtiöt ja ARA-yhteisöt.

- Asuinrakennusten energia-avustuksen ja sähköautojen latauspaikka-avustuksen jatkaminen olisi hallitukselta luonteva tapa tukea rakentamisalaa haastavassa suhdannetilanteessa. Rakennusten energiatehokkuutta parantamalla Suomi myös valmistautuisi tuleviin Euroopan unionin energiatehokkuusdirektiivin tiukennuksiin taloyhtiöille, sanoo Talotekniikkaliiton varatoimitusjohtaja Marko Utriainen.

Hallitusohjelman mukaan latausmahdollisuuksien asentamista taloyhtiöihin helpotetaan ja talousarvioesityksen mukaan ”toimia rakennuskannan energiatehokkuuden parantamiseksi ja rakennuskannan elinkaaristen hiilidioksidi‐ päästöjen pienentämiseksi” jatketaan. Talotekniikkaliitto katsoo, että asuinrakennusten energia-avustusten jatkaminen on vaikutuksiltaan merkittävä toimi rakennusten energiatehokkuuden parantamiseksi.

Talotekniikkaliitto ry

- Toimitusjohtaja Mika Hokkanen p. 050 448 1411, mika.hokkanen@lvi-tu.fi
- Varatoimitusjohtaja Marko Utriainen, p. 050 335 4236, marko.utriainen@stul.fi

Talotekniikkaliitto on LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n ja Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n yhteisjärjestö, jonka tärkeimpänä tehtävänä on edistää taloteknisten toimijoiden elinkeinopoliittista edunvalvontaa. Lisätietoja www.talotekniikkaliitto.fi