Helsinki-Vantaalle avautuu kymmenen uutta myymälää syksyn aikana – katso lista

Lentoasemayhtiö Finavia avaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle syksyn 2023 aikana kymmenen uutta myymälää, joista suurin osa on kotimaisia. Mukana ovat suomalaiset brändit Ruohonjuuri, Viaminnet ja Lumene.

Kotimainen second hand -myymälä ja kahvila Relove avautui Helsinki-Vantaalle elokuussa 2023. Finavia Oyj

– Olemme ylpeitä siitä, että kotimaiset brändit ovat vahvasti edustettuina Helsinki-Vantaan uudistetulla lentoasemalla. Meille on tärkeää, että suomalainen kädenjälki ja osaaminen loistavat kansainvälisellä näyttämöllä, Helsinki-Vantaan kaupallisen liiketoiminnan johtaja Nora Immonen Finaviasta sanoo.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta matkusti tammi-elokuussa 2023 10,3 miljoonaa matkustajaa, joista 89 prosenttia matkusti kansainvälisillä lennoilla.

Nyt avautuvien kotimaisten brändien joukossa ovat ekokauppa Ruohonjuuri, muumimyymälä Moomin Shop, Kankurin Tuvan matkamuisto- ja joulumyymälät, koru- ja designmyymälä Viaminnet sekä kosmetiikkamyymälä Lumene.  Myymälät luovat yhteensä noin 70 uutta työpaikkaa Helsinki-Vantaalle.

Valtaosa liikkeistä avautuu uudelle elämykselliselle alueelle, joka valmistuu lentoaseman entisen lähtöaulan paikalle.

– Suomalainen arkkitehtuuri, puinen muotoilu ja uniikit brändit luovat alueesta elämyksellisen kohtaamispaikan porttialueen keskiöön. Alueen valmistumiseen huipentuu Finavian historiallinen kehitysohjelma Helsinki-Vantaalla, joka päättyy syksyn aikana.

Näyttävälle palvelualueelle avautui kesällä myös maailman ensimmäinen lentoasemalla sijaitseva second hand -kahvila ja myymälä Relove, joka on ihastuttanut niin kotimaisia kuin kansainvälisiä matkustajia.

– Kehitämme jatkuvasti valikoimaamme seuraamalla matkustajien toiveita ja trendejä. Hiljattain Helsinki-Vantaan lentoasema palkittiin Euroopan parhaaksi lentoasemaksi kokoluokassaan, mikä on upea saavutus ja osoitus siitä, että tehdyt uudistukset vastaavat asiakkaidemme mieltymyksiä, Nora Immonen sanoo.

Lista Helsinki-Vantaan uusista myymälöistä

• Ekokauppa Ruohonjuuri
  • Design- ja korumyymälä Viaminnet
  • Muumikauppa Moomin Shop
  • Kankurin Tuvan matkamuistomyymälä Finspiration
  • Kankurin Tuvan ympärivuotinen joulumyymälä
  • Kosmetiikkamyymälä Lumene
  • Second hand -myymälä ja kahvila Relove
  • Päivittäistavaraliike Normal
  • Muoti- ja vaateliike Ferragamo
  • Muoti- ja asustemyymälä Jimmy Choo & Chloé

Kuvia median käyttöön

Havainnekuva: Helsinki-Vantaan aula valmistuu syksyllä 2023. Kuva: Pes-arkkitehdit.
Matkustajat ostoksilla Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Finavian tammi-maaliskuu 2024: Lapin lentoasemien vahva kasvu jatkui – Helsinki-Vantaan vaihtomatkustus edelleen vähäistä30.4.2024 11:43:52 EEST | Tiedote

Tammi-maaliskuussa 2024 Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 4,6 miljoonaa (4,5 miljoonaa). Matkustajamäärä kehittyi positiivisesti erityisesti Rovaniemen lentoasemalla, jolla vahvan joulusesongin jälkeen nähtiin +28 % kasvu. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärän palautuminen on kaksoiskriisin vaikutuksesta hitaampaa kuin keskimäärin muilla lentoasemilla Euroopassa. Venäjän ylilentokiellon vaikutusten vuoksi Aasiasta Helsinki-Vantaan kautta Eurooppaan tapahtuva vaihtomatkustus on edelleen noin 30 % vähäisempää kuin vuonna 2019.