Fullmäktige godkände Helsingfors del av Vandaspåran

Spårvagnen i Vanda är planerad som en snabbspårvägsförbindelse från Mellungsbacka i Helsingfors till flygplatsen via Håkansböle, Dickursby och Aviapolis i Vanda. Spårvagnens totala längd är cirka 19,3 kilometer, varav ett banavsnitt på cirka 500 meter och ändstationen i öst ligger i Mellungsbacka i Helsingfors. Mellungsbacka hör till Mellungsby stadsdel, som är ett av Helsingfors stadsförnyelseområden.
Spårvagnen har planerats enligt samma planeringsprinciper som snabbspårvägen i Helsingfors. För spårvagnen byggs en ny depå i Fagersta i Vanda. Spårvagnen trafikerar som tätast med 7,5 minuters mellanrum, restiden från Mellungsbacka till flygplatsen är cirka 54 minuter och den genomsnittliga hastigheten cirka 22 km/h.
Den tvärgående spårvägen är en del av huvudstadsregionens snabbspårvägsnätverk och Vandas första spårvagn. Spårvagnen möjliggör alltså direkt rörlighet från östra Helsingfors till Dickursby och flygplatsen.
Kostnaderna för Helsingfors del har uppskattats i den kommunaltekniska utredningsplanen för Västerkullavägen. De totala kostnaderna för spårvagnsinfrastrukturen samt för gator och ledningsöverföringar i anslutning till den är 15 miljoner euro. Kostnadsberäkningen omfattar kostnaderna för byggverksamhet och planering samt en riskreserv. I samband med byggandet genomförs dessutom andra investeringar som betjänar markanvändningen i området, såsom kommunaltekniska arbeten.
Trafikeringskostnaderna för Vandaspåran 2030 är cirka 17,8 miljoner euro. Projektet beräknas samma år öka kostnaderna för HRT-samkommunen med cirka 24 miljoner euro och Helsingfors kommunandel med cirka 4 miljoner euro. De totala kostnaderna för Vandaspåran är 606 miljoner euro, varav Vandas andel är 414 miljoner euro
Vandaspåran hör till spårtrafiknätet i Helsingforsregionen som utvecklas bl.a. genom avtalen om markanvändning, boende och trafik (MBT) som ingåtts mellan kommunerna i regionen, staten och Helsingforsregionens trafik (HRT). Enligt det nuvarande MBT-avtalet planeras det ett täckande nätverk av snabbspårvägar i regionen. I framtiden kunde Vandaspåran förenas med snabbspårvägen Vik-Malm.
Detaljplanen för Mellungsbacka centrum är anhängig. Inom planområdet planeras bostads- och affärsbyggnader och ett förnyande av stadens servicelokaler. Beslut i ärendet fattas 2024–2025.
Vanda stad informerar att byggandet av spårvagnen kan inledas hösten 2024 och trafikeringen år 2029.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ritva Tanner, Projektledare
040 167 6113
ritva.tanner@hel.fi
Riikka Jauhiainen, Kommunikationsspecialist
040 637 8236
riikka.jauhiainen@hel.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunginvaltuustossa järjestettiin kyselytunti ja päätettiin useista asemakaavan muutoksista7.5.2025 21:41:45 EEST | Tiedote
Kaupunginvaltuusto kokoontui keskiviikkona 7. toukokuuta. Kokouksen aloitti kyselytunti. Kyselytunnilla käsiteltiin kahta aihetta. Lisäksi valtuusto käsitteli useita asemakaavan muutoksia.
Helsinki houkuttaa matkailijoita - Matkailun kasvupotentiaalista keskusteltiin Helsingin matkailuseminaarissa7.5.2025 16:04:23 EEST | Tiedote
Helsingin matkailu on hyvässä nosteessa. Tuoreimmat näkymät lupaavat Helsingille hyvää matkailukesää. Matkailutoimijat kokoontuivat 7. toukokuuta Helsingin matkailuseminaariin keskustelemaan alan kasvupotentiaalista ja Helsingin matkailun tärkeydestä koko maan elinvoimalle.
Framgångar och rekommendationer – Helsingfors nya utvärdering av hållbar utveckling har publicerats7.5.2025 13:58:52 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stads utvärdering av hållbar utveckling, Från agenda till handling – Genomförandet av FN:s globala mål för hållbar utveckling i Helsingfors 2025, har publicerats tillsammans med de fem största städernas utvärderingar. Genomförandet av hållbarhet i Helsingfors under den gångna fullmäktigeperioden 2021–2025 utvärderas genom fyra huvudteman: ekologisk, social, ekonomisk och kulturell hållbarhet.
Onnistumisia ja suosituksia – Helsingin kestävän kehityksen uusi arvio on julkaistu7.5.2025 13:58:52 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin kestävän kehityksen arvio Agendasta teoiksi – YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen Helsingissä 2025 on julkaistu yhdessä viiden suurimman kaupungin arvioiden kanssa. Kestävyyden toteutumista Helsingissä kuluneen valtuustokauden 2021–2025 aikana arvioidaan neljän pääteeman kautta; tarkastelussa ovat ekologinen, sosiaalinen, taloudellinen ja kulttuurinen kestävyys.
Successes and recommendations – Helsinki’s new Voluntary Local Review has been published7.5.2025 13:58:52 EEST | Press release
The City of Helsinki’s latest Voluntary Local Review, entitled From Agenda to Action – Implementation of the UN Sustainable Development Goals in Helsinki 2025, has been published along with the reviews of the five largest cities in Finland. The Review examines the realisation of sustainability in Helsinki during the 2021–2025 council period of office through four main themes: ecological, social, economic and cultural sustainability.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme