Marketing Finland ryMarketing Finland ry

Finnish Comms Awardsin 104 hakemuksesta shortlistalle töitä 19 eri toimistosta, voittajat palkitaan 16.11.2023

Jaa

Tänä vuonna kilpailu sai runsaan ja edustavan osanoton sekä täysin uusia osanottajia. Kilpailun loppusuoralle valittiin 53 kilpailuhakemusta 19 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: SEK (14), TBWA\Helsinki (5), Viestintätoimisto Kaiku (5), Brunnen Communications (4) ja Netprofile (4). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 16.11.2023. Kilpailu järjestetään 12. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa. 

Riippumattomat tuomarit ovat antaneet pisteensä heille osoitetuille kilpailutöille toisistaan tietämättä. Satunnaisten tekijöiden vaikutuksia on rajoitettu riippumattomien tuomareiden riittävällä määrällä jokaista arvioitavaa työtä kohden. Lisäksi isojen vaihteluvälien tapauksissa on voitu jättää pisteytysten ääripäät pois, jotta juryn yhteinen linja erottuisi.

”Tuomaristo on tehnyt valtavan ja perusteellisen työn arvioidessaan yli 100 työtä. Tänä vuonna töiden taso oli hämmentävän korkealla. Iso kiitos kaikille tuomareille ja valtavat onnittelut short-listatuille töille. 

 

Töissä näkyi vahvasti viestinnän strategisuus. Miten uskomattomia asioita viestinnällä onkaan saatu aikaan. Töitä lukiessa ja arvioidessa ihailin sitä voimaa, mikä hyvin tehdyllä viestinnällä on.

 

Korkean tason lisäksi nostaisin esiin sanan monipuolinen. Työt olivat monipuolisia, töitä tuli monesta eri toimistosta ja töitä ilmoitettiin monipuolisesti ja melko tasaisesti eri kategorioihin. Tämä lupaa hyvää meidän viestinnän toimialallemme.”, kilpailun päätuomari Tiina Hosiokoski, SEKin viestintäliiketoiminnan johtaja kommentoi.

Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomaristolle pitchauspäivänä 25.10.2023. 

Laaja-alainen tuomaristo arvioi vuoden parhaimmiston

Tuomaristoon on valittu tänä vuonna 34 pitkän linjan ammattilaista, jotka edustavat eri toimialoja, korkeakouluja sekä mediaa. Laaja-alalaisella tuomaristolla varmistetaan kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset sekä riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiiriin kuuluvien töiden arvioinneista. Tuomariston työskentelyä ohjaavat päätuomari Tiina Hosiokoski sekä sääntötuomari Taru Nikulainen. 

Finnish Comms Awards -gaala järjestetään tänä vuonna upeassa Crowne Plazassa, torstaina 16.11.2023. Gaalan lipunmyynti on nyt avoinna Marketing Finlandin verkkokaupassa. Vuoden 2023 gaalan yhteistyökumppaneina toimivat Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry, Cision Finland Oy, STT Viestintäpalvelut Oy, Procom – viestinnän ammattilaiset ry, Viesti ry, Visma Solutions Oy ja Grano Oy. 

 

Finnish Comms Awards 2023 finalistit kategorioittain aakkosjärjestyksessä:

 

Strateginen viestintäkonsultointi

Habita: mainealhosta kannattavaksi kasvajaksi ja toimialansa TOP 3 -vaikuttajaksi

Habita & Brunnen Communications Oy

Käteisen paluu. Nosto-käteisautomaattien positiointi median ja päättäjien tuntemaksi näkemykselliseksi käteisen rahan asiantuntijaksi.

Nosto-käteisautomaatit & Viestintätoimisto Manifesto Oy

Nixun kyberosaaminen nousi Euroopan huipulle 

Nixu & Netprofile Finland Oy

 

Yritys- ja yhteisöviestintä (sisäinen)

HYVANTEKIJÄT 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue & Viestintätoimisto Drum Oy

Moderni intranet: teknologiaprojektista kokonaisvaltaiseen strategiseen muutokseen 

UPM & Meltlake Oy

Yritys- ja yhteisöviestintä (ulkoinen)

Kuinka voittaa julkisuuspeli äärikilpaillulla markkinalla – miten Valokuitunen teki sen?

Valokuitunen Oy & Viestintätoimisto Manifesto Oy

Meidän kaikkien turvaverkko 

Telia Finland & TBWA\Helsinki

Tervetuloa saneeraamaan HSY:n ja TerraWisen kanssa raikkaampaa hanavettä ja vastuullisempaa viemäröintiä!

HSY & TerraWise & Brunnen Communications Oy

Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä (Public Affairs + lobbaus)

Auringosta energiaa – tuntemattomasta toimialasta yhteiskunnalliseksi kärkihankkeeksi

Auringosta energiaa & Pohjoisranta BCW

Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management) 

”Asemakaavojen tarkastelualueen päivittyvä rajaus, kaavarungon suunnitteluvyöhyke, oikeusvaikutteinen liitekartta, resurssiviisas päästövähennystoimi!” Sanahelinästä selviin säveliin – näin Vantaan ratikka teki monimutkaisesta ymmärrettävää 

Vantaan kaupunki & Viestintätoimisto Kaiku

Liiketoiminta- ja maineuhka taklattiin hyvällä valmistautumisella – Kauppapuutarhaliitto

Kauppapuutarhaliitto & Oy SEK Ab

Muutosviestintä 

Pakkaus tahtoo kiertää – muutoksesta kuoriutui Sumi

Sumi Oy & Netprofile Finland Oy

Stockmannin tähti uuteen loistoon – kansainvälisen yhtiön muutosmatka kohti asiakaskeskeisempää toimintatapaa

Stockmann & Viestintätoimisto Kaiku

"Välitämme", eli kuinka Posti rakentaa luottamusta avoimuudella

Posti & Ivalo Creative

Vastuullisuusviestintä (CSR, ESG, Sustainability) 

Taustasta riippumatta – kohti yhdenvertaisempaa työelämää

Diakonia-ammattikorkeakoulu, Romako-hanke & Oy SEK Ab

Vastuullisuusviestinnän vaikutus yritysarvoon yllätti

Tana Oy & Viestintätoimisto Medita Oy

Kriisi- ja poikkeustilanteet

Kääntämällä astetta alemmas Suomi vältti pahimman energiakriisissä

Työ- ja elinkeinoministeriö & Kaimana Oy

Viestintävalmennus ja simulaatiot

Harjoitus tekee ajatusjohtajan – Business Finland valmentaa asiantuntijoitaan pitkäjänteisesti saamaan äänen kuuluviin strategisesti merkittävissä aiheissa 

Business Finland & Viestintätoimisto Kaiku


Helsingin seudun kauppakamari testasi ydinviestinsä mediavalmennuksella

Helsingin seudun kauppakamari & Brunnen Communications Oy


Liiketoiminta- ja maineuhka taklattiin hyvällä valmistautumisella ja valmennuksella – Kauppapuutarhaliitto

Kauppapuutarhaliitto & Oy SEK Ab


OX2: vuorovaikutuksesta avaintaito ja menestystekijä uusiutuvan energian hankkeiden toteutuksessa

OX2 & Brunnen Communications Oy

Hankeviestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot) 

”Asemakaavojen tarkastelualueen päivittyvä rajaus, kaavarungon suunnitteluvyöhyke, oikeusvaikutteinen liitekartta, resurssiviisas päästövähennystoimi!” Sanahelinästä selviin säveliin – näin Vantaan ratikka teki monimutkaisesta ymmärrettävää 

Vantaan kaupunki & Viestintätoimisto Kaiku

Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari – Ulko-Tammio rytinällä maailmankartalle

Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina & Oy SEK Ab 

Tulevaisuuden tie – viestintä mahdollistajana 

Väylävirasto & Eurajoen kunta & Ahjo Communications Oy

Väylät auki – AMKE ammatillisen koulutuksen mielikuvan uudistajana

Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry & Oy SEK Ab

Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot) 

Astetta alemmas – miten lähes jokainen suomalainen saatiin säästämään energiaa

Työ- ja elinkeinoministeriö & Kaimana Oy

Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari – Ulko-Tammio rytinällä maailmankartalle

Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina & Oy SEK Ab

Masterclass of Happiness – onnellisuuskurssilla Suomelle huikea näkyvyys maailmalla

Visit Finland & Oy SEK Ab

Viestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot)

CMI – Avaimet rauhaan 

CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA\Helsinki

Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari – Ulko-Tammio rytinällä maailmankartalle

Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina & Oy SEK Ab

Masterclass of Happiness – onnellisuuskurssilla Suomelle huikea näkyvyys maailmalla

Visit Finland & Oy SEK Ab

 Palvelu- ja tuoteviestintä (B2B-viestintä)

Etteplan näyttää suuntaa teollisuuden vihreälle siirtymälle

Etteplan & Netprofile Finland Oy

It’s Keyvolution, Baby! – Kuinka ABLOY otti omistajuuden toimialaa mullistavassa kehityksessä

Abloy Oy & Oy SEK Ab

Lanseeraus tai repäisy (B2B-viestintä)

It’s Keyvolution, Baby! – Kuinka ABLOY otti omistajuuden toimialaa mullistavassa kehityksessä

Abloy Oy & Oy SEK Ab

Salamointi sähköisti yhdysvaltalaismedian – Vaisala Xweather -salamaraportti valtasi Amerikan merkittävimmät mediat

Vaisala & San Francisco Agency

UPM uudisti kansainvälistä B2B-markkinointiaan – 10 kertaa vähemmän sisältöä, 10 kertaa paremmat tulokset 

UPM & Sanoma Media Finland & dentsu Finland

Vihreä terästehdas rantautui Inkooseen – näin lanseerattiin yksi Suomen suurimmista teollisuushistorian investoinneista 

Blastr Green Steel & Fama Consulting Oy Ltd

Viestintä (B2B-viestintä) 

It’s Keyvolution, Baby! – Kuinka ABLOY otti omistajuuden toimialaa mullistavassa kehityksessä

Abloy Oy & Oy SEK Ab

Meidän kaikkien turvaverkko

Telia Finland & TBWA\Helsinki

Älyradio singahti Slushin sydämeen – haasteet muuttuivat mahdollisuudeksi

Salesforce & Netprofile Finland Oy 

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2C-viestintä)

Airam – Loistavan arjen asiantuntija

Airam & Drama Queen Communications

Kaikki kyydissä: Tasa-arvoa kaikille teille, kaikille meille

Neste & Kesko & Drama Queen Communications

Paleface x Valio Oltermanni®: Aikuisten liikennelaulu

Valio & Oy SEK Ab

Warner Bros. Discovery – olympialaisten uusi koti Suomessa

Warner Bros. Discovery & Viestintätoimisto Kaiku

Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä) 

Helenin energiakasvatustyön ja lastenkirjan lanseeraus

Helen Oy & Viestintätoimisto Drum Oy

Tyyli on vapaa, kunhan muistat litistää! Suomen Pakkaustuottajat Oy:lle toteutettu Ilmat pihalle -kampanja kannusti kartonkipakkausten litistämiseen

Suomen Pakkaustuottajat Oy & Viestintätoimisto Manifesto Oy

Välivesi, erilainen juomalaulu

Alko & TBWA\Helsinki

Viestintä (B2C-viestintä)  

Mitä jos sähkö loppuu? Sähköpulaviestintää ja -päivystystä energiayhtiölle

Äänekosken Energia & Avidly Oy

Paleface x Valio Oltermanni®: Aikuisten liikennelaulu

Valio & Oy SEK Ab

Ruisrockin uusi somestrategia sytytti orgaanisen roihun

Ruisrock & Mellakka Helsinki

Vuoden varainhankintateko (VaLa ry)

Itämeri kesäkuntoon

Baltic Sea Action Group & TBWA\Helsinki

Linjamme on juuri nyt varattu

Naisten Linja Suomessa Ry

Maailman arvokkain pelipaita

Suomen Paralympiakomitea ry

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Marketing Finland on kasvava markkinoinnin ja viestinnän liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Jäsenemme ovat mukana ostamassa ja tuottamassa lähes kaikkea Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintääVuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. 

Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.

Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry

Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa15.2.2024 21:47:39 EET | Tiedote

Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran. Kilpailu huipentui 15.2.2024 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella sekä viidellä hopeisella ja pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. NORD DDB Helsingin ja McDonald's Finlandin McDrip loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että erikoissarjan kultaa. McDrip oli menestynein suomalainen kampanja myös viime kesänä Cannes Festivals of Creativityssä, jossa tekijät pokkasivat peräti kolme leijonaa. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin tilaamalle Avaimet rauhaan -kampanjalle, jonka toteuttivat TBWA Helsinki ja Def Agency.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye