Museoiden Nykydokumentointiteko-palkinnon voitti Museo Leikki

Museoiden Tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKO palkitsi kolmatta kertaa ammatillisessa museossa toteutetun nykydokumentointiteon. Museoiden nykydokumentoinnilla tarkoitetaan ajankohtaisen ilmiön, aiheen, tapahtuman tai tilanteen tallentamista osaksi museon kokoelmia. TAKO-verkosto jakaa nykydokumentoinnin kannustinpalkinnon ammatillisille museoille joka toinen vuosi.

Kuvassa Anna Salonen, Johanna Rassi, Kirsi Ojala, Anna Alavuotunki ja Leena Tokila. Antti Laukkanen / Suomen Ilmailumuseo

Palkintoraati valitsi voittajan 14 hankkeen joukosta yksimielisellä päätöksellä. Voittaja on espoolainen Museo Leikki Käärijä-ilmiötä tallentaneella hankkeellaan, Käärien museoon. Museo Leikki sai voitokkaasta hankkeestaan palkinnoksi 500 euron arvoisen Suomen museoliiton koulutuslahjakortin.

Voittajavalinnan perusteluissaan raati totesi, että Museo Leikki tarttui nopeasti ja ketterästi Käärijän synnyttämään ilmiöön ja käytti onnistuneesti nettiä ja sosiaalista mediaa tallennuksen välineenä. Raati kiitti erityisesti museon kykyä reagoida nopeasti myös ilmiön kansainväliseen laajenemiseen, jolloin verkkolomakkeet käännettiin englanniksi ja kansainväliset fanit pääsivät mukaan museon hankkeeseen. Museo Leikki tavoitti sosiaalisessa mediassa eri-ikäisiä Käärijä-faneja, myös lapsia. Ilmiön ympärille syntynyt yhteisö tuotti valokuvia, muistoja, esineitä ja taidetta, joita museo tallensi kokoelmiinsa ja myös esitteli heti tuoreeltaan.

Museo Leikin ansiot hankkeessa olivat onnistunut kansainvälisen fanikulttuurin tallentaminen sosiaalisessa mediassa ja fanien osallistaminen ilmiön tallentamiseen. Hankkeessa nostettiin esiin myös ilmiöön liittynyt tee-se-itse-näkökulma esimerkiksi fanitaiteen ja käsitöiden muodossa. Ilmiö, kuten museon hankekin, sai ihmiset innostumaan ja toi museolle kansainvälistä näkyvyyttä somessa.

Palkintoraatiin kuuluivat vuoden lehtikuva- ja vuoden uutiskuva- palkittu Helsingin Sanomien valokuvaaja Sami Kero, Suomen museoliiton koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila, Museoviraston erikoisasiantuntija Anna Alavuotunki ja TAKO-verkoston puheenjohtaja, KAMU Espoon kaupunginmuseon yhteisömanageri Kirsi Ojala.

Museo Leikin museonjohtaja Johanna Rassi ja amanuenssi Anna Salonen.
Museo Leikin museonjohtaja Johanna Rassi ja amanuenssi Anna Salonen.

Museoliitto on museoiden etujärjestö ja konserni, johon kuuluvat Museokortti-yhtiö FMA Creations sekä Digimuseo-yhtiö Yhteinen perintö. Rakennamme yhdessä museoiden menestystä. Museoliitto viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlaansa.