Kyselytutkimus: Ruoka-allergisilla haasteita asioida kahviloissa
Kahvilassa asiointi voi olla haastava ja jopa pelottava kokemus ruoka-allergiselle, selviää tuoreesta kyselystä. Ruoka-allergiapäivänä 13.10. Allergia-, iho- ja astmaliitto kannustaa kahviloita allergiatiedon ja taidon lisäämiseen.
Allergia- iho- ja astmaliitto ja Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys toteuttivat kesällä Ruoka-allergisena kahvilassa -kyselyn ja siihen vastasi 684 henkilöä. Vastaajat olivat ruoka-allergisia ja ruoka-allergisten lasten vanhempia.
Kyselyyn vastanneista 79 prosenttia piti tyypillisimpänä haasteena sitä, että kahvilassa ei ole tarjolla hänen ruokavalioonsa sopivia vaihtoehtoja. 62 prosenttia piti haasteena allergiamerkintöjen puuttumista. Omasta turvallisuudestaan oli huolissaan vajaa puolet vastaajista. Mitä vakavampi tai harvinaisempi allergia vastaajalla oli, sitä enemmän haasteita asiointi kahvilassa tuotti. Myös moniallergiset kokivat asioinnin erityisen vaikeaksi.
Moni allerginen kokee kahviloissa turvattomuutta
Ruoka-allergiset kokevat monesti olevansa hankala asiakas kahvilassa asioidessaan. Useilla on kokemuksia ylimalkaisesta suhtautumisesta allergioihin. Lisäksi kahvilan muut asiakkaat saattavat käyttäytyä epäkohteliaasti allergisen kysellessä tarkkoja tietoja tuotteista.
– Kysyjänä saa helposti hankalan asiakkaan maineen. Harmittaa kun ei ymmärretä, että jotkut allergiat ovat henkeä uhkaavia, kertoo eräs kyselyyn vastannut.
Kyselyyn vastanneiden huonoihin kahvilakäynteihin liittyy usein turvattomuuden tunnetta ja kokemusta, että henkilökunnan osaamiseen allergia-asioissa ei pysty luottamaan.
Pahimmillaan kahvilassa käynti on päättynyt allergiseen reaktioon ja jopa anafylaksiaan. Anafylaksia on äkillinen ja henkeä uhkaava yliherkkyysreaktio. Monella hengenvaarallinen kokemus on lisännyt varovaisuutta. Osa on lopettanut kahviloissa käymisen kokonaan.
– Monessa kahvilassa en uskalla syödä mitään, koska minulle ainoa sopiva vaihtoehto on suoraan kiinni allergisoivassa tuotteessa tai sen tarjoiluastiassa ja mikä pahinta, tuotteissa käytetään samaa otinta, kertoo toinen kyselyyn vastannut.
Hyvä palvelu pelastaa asiakaskokemuksen
Hyviä kokemuksia kyselyyn vastanneilla oli syntynyt ystävällisestä, ymmärtäväisestä ja ammattitaitoisesta palvelusta. Kahviloista, joissa osattiin ja haluttiin toimia allergiaturvallisesti. Selkeät tuotemerkinnät ja helposti saatavilla olevat allergiatiedot koettiin tärkeiksi.
Jos allerginen asiakas sai jossakin paikassa hyvää palvelua ja mieleistä syötävää, hänestä sai helposti kanta-asiakkaan. Ystävällinen palvelu ja palvelualttius koettiin positiivisina yllätyksinä ja onnistuneita käyntejä muisteltiin usein lämmöllä.
– Hyvät kokemukset liittyvät aina siihen, että meidät on otettu vakavasti ja palveltu ystävällisesti huolimatta siitä, onko kahvilasta lopulta löytynyt mitään sopivaa, kertoo kyselyyn vastannut.
Ruoka-allergiaa esiintyy 5–8 prosentilla suomalaisista lapsista. Aikuisista noin 2–5 prosenttia saa ruoka-aineista allergiaoireita. Riski saada anafylaksia on 0,4 prosentilla väestöstä.
Ruoka-allergiapäivää vietetään 13.10. Sen järjestävät Allergia-, iho- ja astmaliitto ja liiton jäsenyhdistykset. Tänä vuonna teemana on ruoka-allergiat ja kahvilassa käyminen. Liitto on tuottanut allergiakortin helpottamaan allergioista kertomista kahviloissa ja ravintoloissa sekä varmistamaan tiedonkulun allergiselta asiakkaalta henkilökunnalle. Kortti on ilmainen ja tulostettavissa liiton nettisivuilta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Allergia-, iho- ja astma-asiantuntija, Katariina Ijäs, puh. 040 188 1540, katariina.ijas@allergia.fi
Ruoka-allergisten kokemusasiantuntijoiden haastattelupyynnöt:
Verkkoasiantuntija Anu Sauliala, puh. 044 514 7957, anu.sauliala@allergia.fi
Kuvat
Linkit
Allergia-, iho- ja astmaliitto parantaa allergiaa, ihosairauksia ja astmaa sairastavien sekä palovamman kokeneiden elämänlaatua.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry
För en del astmatiker saknas en vårdplan som lagen förutsätter2.5.2024 08:36:00 EEST | Tiedote
Astma är inte ett hinder för ett normalt liv om den behandlas väl, påminner Allergi-, hud- och astmaförbundet under Astmainfoveckan 6–12 maj. En enkät som gjorts av förbundet visade att det för en del astmatiker inte har gjorts upp någon vårdplan inom hälso- och sjukvården.
Lain edellyttämä hoitosuunnitelma puuttuu osalta astmaatikoista2.5.2024 08:35:00 EEST | Tiedote
Astma ei ole este normaalille elämälle, kun se hoidetaan hyvin, muistuttaa Allergia-, iho- ja astmaliitto Astmatietoviikolla 6.–12.5. Liiton tekemästä kyselytutkimuksesta selvisi, että osalle astmaatikoista ei ole tehty terveydenhuollossa hoitosuunnitelmaa.
Kyselytutkimus: Kauneudenhoitoalalla on petrattavaa allergiaosaamisessa18.4.2024 15:01:00 EEST | Tiedote
Osassa kampaamoista ja kauneushoitoloista ei tunneta riittävästi kosmetiikka-allergioita ja allergisen palvelun perusteita, selvisi Allergia-, iho- ja astmaliiton kyselyssä. Petraamalla osaamistaan alan yritykset voisivat saada allergisista uusia asiakkaita.
Potilasjärjestöt: hallituksen kaavailemat lisäleikkaukset sote-järjestöiltä vaikeuttaisivat entisestään pitkäaikaissairaiden arkea12.4.2024 11:36:06 EEST | Tiedote
Nyt ei ole aika leikata lisää sosiaali- ja terveysjärjestöjen työstä sairastavien ihmisten tukemiseksi. Heikennykset sosiaaliturvaan ja lääke- ja asiakasmaksujen korotukset osuvat jo kipeästi haavoittuvassa asemassa oleviin pitkäaikaissairautta sairastaviin.
Mediainfo verkossa: Kosmetiikka-allergiat haaste kauneudenhoitoalalla9.4.2024 14:58:01 EEST | Kutsu
Kampaamoissa ja kauneushoitoloissa on petrattavaa allergiaosaamisessa, selvisi Allergia-, iho- ja astmaliiton kyselytutkimuksessa. Kysely toteutettiin helmikuussa 2024 ja siinä kartoitettiin kosmetiikka-allergisten kokemuksia kampaamoissa ja kauneushoitoloissa asioinnista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme