Fazer on Suomen maineikkain yritys 2023 – yritysten vastuullisuusmielikuvat ovat laskussa
T-Median toteuttama Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että hyvämaineisimmat yritykset vuonna 2023 ovat Fazer, KONE ja Valio. Heikkomaineisimpien listalle sijoittuivat uusina tulokkaina Masku sekä pikamuotijätit Shein ja H&M. Yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan on kasvanut, samalla vastuullisuusmielikuvat ovat laskeneet.

T-Media selvitti Suomessa toimivien yritysten mainetta touko–kesäkuussa. Tämänvuotiseen Luottamus&Maine-tutkimukseen vastasi yhteensä 11 173 suomalaista. Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä Fazer sai mainearvosanan 3,94 ja KONE 3,93 ja Valio 3,77. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Fazer on sijoittunut aina Suomen maineikkaimpien yritysten joukkoon, mutta sen tämänvuotinen ykkössija on sen ensimmäinen Luottamus&Maine-tutkimuksen yksitoistavuotisessa historiassa.
Fazer onnistui parantamaan mainettaan kuudessa maineen osa-alueessa kahdeksasta: erityisen suurta nousua oli johtamisen ja työpaikan osa-alueessa.
”Olemme erittäin iloisia sijoituksestamme ja noususta mainetutkimuksen kärkeen. Maineen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, ja se vaati avoimuutta ja vuoropuhelua kaikkien sidosryhmien kanssa. Yrityksissä joudutaan ajoittain tekemään vaikeitakin päätöksiä, mutta mahdollisimman avoin ja läpinäkyvä toiminta tukee yrityksen maineen rakentumista myös haastavina aikoina. Haluan kiittää sidosryhmiä luottamuksesta, ja erityisesti osaavaa henkilöstöämme, joka tekee pitkäjänteistä työtä menestyksemme eteen” Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum sanoo.
“Luottamus&Maine-tutkimuksen historian aikana olemme havainneet, että hyvämaineisten yritysten joukossa on usein perheomisteisia yhtiöitä. Fazer on perheyritys, jolla on pitkät perinteet, ja perheyhtiöt menestyivät suomalaisten arvioissa parhaiten vuosi toisensa jälkeen. Toisen ikonisen perheyhtiön, Koneen, vankkaan maineeseen eivät ole vaikuttaneet edes toimintaympäristön haasteet”, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo.
Yritysten mainenousut harvassa – vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet
Tämän vuoden tutkimuksessa mainenousut olivat harvinaisia ja Suomessa toimivien yritysten maineen keskiarvo on vuodessa pudonnut 0,10 yksikköä arvosanasta 3,44 arvosanaan 3,34. Samalla yritysten vastuullisuutta mittaavat ESG-arvosanat ovat laskussa.
“Tutkimiemme 60 yrityksen ESG-keskiarvon laskun ohella maineessa on nähtävissä koko mittaushistorian suurin mainelasku. Vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet. Fazer on ainoa kymmenen hyvämaineisimman yrityksen listalla oleva yritys, joka pystyi parantamaan mainettaan edellisvuodesta”, Ruokolahti sanoo.
Huonomaineisten yritysten listalle tippuivat uusina yrityksinä viranomaisten syyniin harhaanjohtavasta markkinoinnista joutuneet H&M ja Masku sekä kovaa kritiikkiä liiketoimintamallinsa epäeettisyydestä saanut pikamuotijätti Shein.
“Mediassa on huomioitu kuluttajaviranomaisten tutkinta ja kritiikki H&M:n vastuullisuusväittämistä ja Maskun kesällä saama seuraamusmaksu harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kovaa kritiikkiä liiketoimintamallinsa epäeettisyydestä saanut pikamuotijätti Shein sai tutkimuksen heikoimman tuloksen keskiarvolla 1,97. Mittaamme harvoin maineita, jotka painuvat alle kahden keskiarvon”, Ruokolahti sanoo.
Suurin mainenousu kirjattiin Postille, jonka maine nousi 0,18 yksikköä arvosanaan 2,68. Pitkään huonomaineisten listalla olleen Nestlén maine nousi 0,15 yksikköä.
“Myös kaupan ala menestyi erinomaisesti tänä vuonna. On hienoa nähdä, että kaupan alan merkittävimmät toimijat ovat kaikki kymmenen kärjessä. S-ryhmä, Lidl ja K-ryhmä ovat kaikki hyvämaineisten listalla vaikeista ajoista huolimatta”, Ruokolahti kertoo.
Näin tutkimme
Luottamus&Maine 2023 -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien yritysten mainetta suomalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 29.5.-29.6.2023.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 11 173 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Julkistetut hyvä- ja heikkomaineisimmat yritykset valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon keväällä 2023 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Esitutkimuksessa noin tuhat suomalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä. T-Media ei ohjaa valittavien yritysten valintaa.
Kolmekymmentä eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkemmin Luottamus&Maine-mallilla. Nyt julkistettavalle listalle päätyi kymmenen korkeinta sekä kymmenen heikointa arvosanaa saanutta yritystä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Harri LeinikkaToimitusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 40 505 5001harri.leinikka@t-media.fiRiku RuokolahtiKehitysjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 400 512 200riku.ruokolahti@t-media.fiKuvat


Liitteet
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka26.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme