Suomi ansaitsee kestävän ja toimivan työmarkkinamallin

YTN:n juhlavuoden banneri
YTN

- Lainsäädäntöön kirjattavan ja sovittelijan kädet sitovan niin sanotun vientimallin sijasta keskeisten työehtosopimusosapuolten pitäisi pikavauhtia pohtia, millaisen kestävän ja toimivan työmarkkinamallin Suomi tarvitsee ja ansaitsee, sanoo puheenjohtaja Teemu Hankamäki. - Yksi osa tätä mallia voisi olla sovittelijainstituution monipuolinen vahvistaminen ja olemme valmiit osaltamme tällaiseen keskusteluun.

Sopimustoimintaa ja työehtosopimuksia on haastettu jo pitkään ja hallitusohjelmassa on myös kirjaus paikallisen sopimisen laajentamisesta. YTN:n työehtosopimukset ovat pitkään mahdollistaneet varsin laajat paikallisen sopimisen mahdollisuudet, mutta tähän saakka sitä on hyödynnetty melko maltillisesti.

- Paikallista sopimista voidaan edistää hallitusti, kun muistetaan sen keskeisen kulmakiven olevan osaavat henkilöstöedustajat. Kokemuksemme mukaan paikallinen sopiminen ylipäätään onnistuu ainoastaan silloin, kun molemmilla osapuolilla on siihen aito tarve, tahto ja taito, Hankamäki huomauttaa.

YTN:n tehtävä on neuvotella työehtosopimukset ylemmille toimihenkilöille yksityisellä sektorilla. Usealle palkansaajalle on epäselvää, mihin oman työsuhteen ehdot lopulta perustuvat.

-  Suomessa osa palkansaajista on valitettavasti tuudittautunut siihen, että vuosittaiset palkankorotukset ja työehdot tulevat jotenkin automaattisesti tai työlainsäädännön pohjalta. Näin ei ole, sillä esimerkiksi palkankorotukset, sairausajanpalkat, lomarahat tai palkalliset perhevapaat perustuvat vain ja ainoastaan työehtosopimuksiin, muistuttaa Hankamäki.

- Nyt poliittisen keskustelun myötä toivottavasti herätään siihen tosiasiaan, ettei työehtojen ja niiden säilyminen ole itsestään selvää. Ylemmille toimihenkilöille paras lääke paremman työelämän tulevaisuuden puolesta on järjestäytyä YTN-liittojen jäseneksi, Hankamäki kannustaa.

Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n 50-vuotisjuhlaa vietetään torstaina 12. lokakuuta Helsingissä. YTN Summit-seminaariin kokoontui lähes 400 ylempien toimihenkilöiden henkilöstöedustajaa eri sopimusaloilta. YTN:n 50-vuotiskampanjaan voi tutustua täällä.

Ylemmät Toimihenkilöt YTN on Akavan yksityisen sektorin neuvottelujärjestö. Vastaamme ylempien toimihenkilöiden sopimustoiminnasta teollisuudessa, palvelualoilla ja järjestöissä. Jäseninämme on 20 akavalaista liittoa, joiden kautta edustamme lähes 178 000 asiantuntija- ja esimiestyötä tekevää eri toimialoilla.