Ammattikorkeakoulujen henkilöstölle oma työehtosopimus

Ammattikorkeakoulujen henkilöstö sai oman työehtosopimuksen, joka astuu voimaan huhtikuun alusta.

Uuden työehtosopimuksen sopijaosapuolet ovat Ylemmät Toimihenkilöt YTN ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ sekä työnantajia edustava Sivistysala. Sopimuksen piirissä on 11 000 henkilöä 21 opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toimivissa ammattikorkeakouluissa.

- Sopimuksen myötä saamme omat luottamusmiehemme ammattikorkeakouluihin, mikä takaa YTN-liittojen jäsenten paremman edunvalvonnan niin kollektiivisesti kuin yksilötasollakin, sanoo sopimuksen pääneuvottelija Harri Westerlund YTN:stä. - Samalla sopimus huomioi hallitulla tavalla paikallisen sopimisen tarpeen lisäämisen ammattikorkeakouluissa, ja palkkausjärjestelmiä lähdemme kehittämään jatkuvan neuvotteluperiaatteen mukaisesti sopimuskauden aikana, Westerlund jatkaa.

Työehtosopimus on kaksivuotinen. Ensimmäiselle 13 kuukauden kaudelle sovittiin 2,7 prosentin suuruinen yleiskorotus ja 0,4 prosentin paikallinen erä. Vuoden 2025 palkankorotuksista sovitaan saman vuoden helmikuussa.

- Pitkäaikainen tavoitteemme toteutui ja olen siitä erittäin tyytyväinen, sanoo YTN:n puheenjohtaja Samu Salo. - Sopimus mahdollistaa aiempaa selkeästi paremman jäsentemme edunvalvonnan Ammattikorkeakouluissa, kunhan saamme vielä rakennettua henkilöstönedustusjärjestelmän kuntoon yhdessä OAJ:n kanssa, Salo kertoo.

Ammattikorkeakoulujen henkilöstön palvelussuhteen ehdot ovat tähän mennessä määräytyneet Sivistan yksityisen opetusalan työehtosopimuksen mukaan eikä neuvottelujärjestö YTN:llä ole ollut edustusta neuvottelupöydässä. Nykyinen sopimus on voimassa 31.3.2024 saakka.

Ylemmät Toimihenkilöt YTN on Akavan yksityisen sektorin neuvottelujärjestö. Vastaamme ylempien toimihenkilöiden sopimustoiminnasta teollisuudessa, palvelualoilla ja järjestöissä. Jäseninämme on 20 akavalaista liittoa, joiden kautta edustamme lähes 178 000 asiantuntija- ja esihenkilötyötä tekevää eri toimialoilla.