Ibruktagningsfasen startar: spillvärme från Påttska reningsverket

Ibruktagningsfasen börjar vid Påttska avloppsreningsverket i Vasa, där man just nu bygger en spillvärmeanläggning. När anläggningen tas i bruk ska artificiell intelligens hjälpa med att förutsäga mängden av och temperaturen på spillvärme.

Vasa Elektriska

- Projektet går framåt enligt planerna och vi har precis fått elen påslagen, när Vasa Elnäts elanslutning kopplades. Ibruktagningsfasen börjar nästa vecka, vilket betyder att vi går igenom en lång lista med steg för att bit för bit ta i bruk anläggningen och testa pumparna, berättar projektchef Juha-Matti Karvala från Vasa Elektriska.

När värmepumpverket är klart kommer pumparna att omvandla 10-grader varmt avloppsvatten till upp till 95-grader varm fjärrvärme. Spillvärmen från det renade avloppsvattnet samlas med två värmepumpar och flyttas över till fjärrvärmenätet med en effekt på 12 megawatt. Principen är den samma som i vilken som helst värmepump.

- Själva processen är väldigt teknisk, men enkelt förklarat överlåter det renade avloppsvattnet sin värmeenergi åt kylvätskan som förångas. Gasen lyfts till en hög trycknivå och temperatur i två olika skeden, varefter värmeenergin förflyttas genom en kondensor till fjärrvärmenätet. Kylvätskan kondenseras igen till vätska och cirkulationen börjar på nytt.

När värmen tas från det renade avloppsvattnet är vattnets temperatur endast runt två grader när det förs ner i havet.

- Pumparna samlar nästan all värme från avloppsvattnet, vilket gör att det renade avloppsvattnet som sänks ner i havet i framtiden kommer att ha en lägre temperatur. Det är så klart en bra sak när man tänker på miljön.

AI förutsäger avloppsvattnets energimängd

Avloppsvattnets temperatur varierar enligt årstid. Dessutom påverkar tiden på dygnet vattenföringens mängd eftersom samhället använder mer vatten på dagen än på natten. Andra faktorer som påverkar är smältvattnen under våren och regnet på hösten.

- Pumparna som producerar fjärrvärme ur avloppsvattnet är eldrivna. Kostnadseffektiviteten ökar när anläggningen används när elens spotpriser är som billigast.

Också en prognos för mängden avloppsvatten för nästa dag behövs - där hjälper artificiell intelligens.

- Vi måste veta dagen innan hur anläggningen ska användas nästa dag. AI förutsäger flödet av avloppsvattnet och dess temperaturer för de kommande dagarna baserat på väderprognos och historisk data över avloppsvatten.

I ett varierande elmarknadsläge är det viktigt att hitta nya produktionssätt för fjärrvärme. Att producera värme på ett sätt som utnyttjar billiga spotpriser och spillvärme förenar el- och värmeaffärsverksamheternas fördelar.

- När vi kan välja de mest lönsamma timmarna för produktion kan vi producera värme på ett miljövänligare sätt samt upprätthålla konkurrenskraften för fjärrvärme.

- Fjärrvärmen i Vasa och Korsholm är bland de förmånligaste i Finland.

Vasa Elektriska låter i koppling till Påttska avloppsreningsverket bygga en anläggning som ska ta vara på spillvärmen ur renat avloppsvatten. Värmen ska användas i fjärrvärmenätet och den kommer att täcka värmebehovet för cirka 2 000 egnahemshus. Med andra ord räcker den till att förse alla egnahemshus i Vasa Elektriskas fjärrvärmenät med värme.

Att använda spillvärme i fjärrvärmenätet är ett bra exempel på cirkulär ekonomi. Anläggningen ska tas i bruk i slutet av året 2023.

Anträffbar: 17.10 kl. 10 - 12

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 135 personer och omsättningen år 2022 utgjorde ca 330 milj. euro. År 2022 fyllde Vasa Elektriska 130 år.