Vilkas Group Oy

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan

Jaa

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppaindeksi vuoden kolmannelta neljännekseltä kertoo verkkokaupan romahduksesta 40 prosentilla, syynä ennen muuta korkeat korot ja alentunut ostovoima. Ostovoiman elpyminen lupaa käännettä parempaan.
Verkkokauppaindeksi vuoden kolmannelta neljännekseltä kertoo verkkokaupan romahduksesta 40 prosentilla, syynä ennen muuta korkeat korot ja alentunut ostovoima. Ostovoiman elpyminen lupaa käännettä parempaan.

Lehdistötiedote 17.10.2023

Huimat vaihtelut verkkokaupan kehityksessä jatkuvat. Kielteinen talouskehitys korkeine korkoineen on syönyt pois koronapandemian ja Venäjän Ukrainaan käynnistämän hyökkäyssodan aiheuttamat kasvupiikit. 2000 verkkokaupan todelliseen myyntiin perustuva Verkkokauppaindeksi kertoo nyt ainutlaatuisesta 39 prosentin pudotuksesta yleensä nousujohteisessa verkkokaupassa.

”Kyllä tässä todella historiallisesta pudotuksesta puhutaan. Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava, mikä kertoo karua kieltä ostovoiman heikosta jamasta. Kyllä vuosi sitten hyvin tiesimme, että silloista ennätystulosta siivitti varautuminen Venäjän hyökkäyssodan takia, mutta on tämä romahdus silti häkellyttävä. Korkeat korot ja inflaatio ovat syöneet ihmisten ostovoiman ja ostohalut”, tiivistää indeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski

Vilkas Group on Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja, joka on rakentanut ainutlaatuisen järjestelmän verkkokauppojen myynnin reaaliaikaiseen seurantaan.

Käänne jo joulua kohti?

Vaikka vuoden kolmas kvartaali oli paha, voi juuri alkanut neljäs tuoda muutoksen. Reaalinen ostovoima on jo kääntynyt lievään kasvuun ja talous laajemminkin lupailee nousua.

”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea. Verkkokaupan tilausmäärien jyrkkä pudotus on laantunut nyt vain 5 prosenttiin eli murto-osaan euromääräisestä pudotuksesta. Ostamisen aktiivisuus putosi siis paljon vähemmän kuin käytetyn rahan määrä”, analysoi Korkiakoski Verkkokauppaindeksin tarjoamaa dataa.

Korkiakoski ennakoi, että tiukassakin tilanteessa joulukauppaan satsataan yllättävänkin paljon.

”Jouluun on nytkin säästelty ehkä suhteessa enemmän ostovoimaa, niin hyvinkin seuraavaksi voi olla vuorossa tästä pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua”, arvioi Korkiakoski.

Vahvoja syitä odottaa verkkokaupan elpymistä löytyy muutenkin runsaasti.

”Kyllä verkkokaupan suunta on vääjäämättä ylös. Verkkokauppa on kivijalkaa vaivattomampaa ja tehokkaampaa sekä kauppiaalle että asiakkaalle. Asiakas voi etsiä itselleen verkkokaupasta edullisimmat hankinnat nopeasti ja helposti. Kun tähän lisätään, että myös varttuneempi väestö osaa yhä paremmin verkko-ostoksia tehdä ja tekoäly tulee nostamaan verkkokaupan uudelle tasolle, niin verkkokaupan suhteellinen osuus kyllä varmuudella kasvaa”, analysoi Korkiakoski kaupan kehityksen suurta kuvaa.

”Itse asiassa väitän, että verkkokaupan uusi kasvu tulee olemaan yllättävänkin nopeaa ja suurta. Tekoälyn luoma tuottavuusloikka tulee olemaan huima”, lisää Korkiakoski.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Avainsanat

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote

PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye