Vasa Elektriska tackar för responsen: Prissättningen av Börsel ändras

Förra veckan kunde man i olika nyhetskällor läsa om Vasa Elektriskas sätt att prissätta sin Börsel-produkt. Nyheterna gav upphov till att en del kunder tog kontakt, vilket i sin tur fick bolaget att granska produkten och fundera på om dess prissättning motsvarar kundernas önskemål. Från 1.11 prissätts produkten så att de negativa timmarna beaktas på kundernas faktura.

Vasa Elektriska Ab.
Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

- Också tidigare har vi strävat efter att prissätta vår Börsel så att den som helhet skulle vara förmånlig för kunderna, säger försäljningschef Lena Lainio.

- När produkten togs i bruk år 2022 uppstod det i snitt en negativ timme på elbörsen varannan vecka.

Kundernas feedback fick igen Vasa Elektriska att agera.

- Utifrån den respons vi har fått förstår vi att kunderna önskar att prissättningssättet ändras.

- Missuppfattningen har varit att vår annorlunda hantering av negativa timmar orsakar att kunder går miste om stora ekonomiska fördelar. För den genomsnittliga kunden handlar det dock oftast om några tiotals cent per månad. Det är därför det lönar sig att fokusera på marginalen och grundavgiften, funderar Lainio.

Företaget tar snabbt ibruk de negativa elbörspriserna.

- På basen av inkommen respons förstår vi att det är skäl att ändra på prissättningen av vår Börsel-produkt i den riktning som kunderna uttryckt de vill se. Därför riktar vi ett tack till alla dem som har kontaktat oss angående saken.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elförsäljning, elanskaffning, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 140 personer och omsättningen år 2022 utgjorde ca 330 milj. euro. År 2022 fyllde Vasa Elektriska 130 år.