Solar Foods käynnistää ilmasta ja sähköstä proteiinia valmistavaa tehdastaan Vantaalla

Maailmaa muuttuu, kun proteiinintuotantoon ei tarvita enää tuotantoeläimiä tai edes maataloutta. Tätä tavoittelee ruokateknologiayritys Solar Foods, jonka kehittämän Solein-ruokaproteiinin tuotantolaitoksen rakentaminen on loppusuoralla Vantaalla. Kyseessä on Suomen pisimmälle edennyt vetytalouden ja hiilidioksidin hyötykäytön hanke.

Kasvun vauhdittamiseksi Solar Foodsilla on juuri alkanut suomalaisille sijoittajille suunnattu 8 miljoonan euron rahoituskierros kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.

Pasi Vainikka (Solar Foods Oy, CEO) ja Juha-Pekka Pitkänen (Solar Foods Oy, CTO)
– Vantaan Factory 01 -tehtaalla osoitamme, että Solein-proteiinin valmistusteknologia skaalautuu kansainvälisen elintarviketeollisuuden tarpeisiin. Tehtaan rakentamisen kokonaisinvestointi on yli 40 miljoonaa euroa ja se on jo kokonaan rahoitettu, Solar Foods Oy:n toimitusjohtaja Pasi Vainikka kertoo. Solar Foods Oy

Ilmasta ja sähköstä tuotettava Solein®-proteiini saattaa kuulostaa tieteisfiktiolta, mutta sen tuotannon avainasemassa on luonnossa esiintyvä yksisoluinen mikrobi, jonka Solar Foods on onnistunut valjastamaan monikäyttöiseksi ruokaproteiiniksi.

Elintarviketeollisuuden raaka-aineeksi kehitettyä Solein-proteiinia voidaan käyttää erilaisissa ruoissa ja tuotekategorioissa korvaamaan maitoa, lihaa ja kananmunaa. Soleinin tuotannon arvioidaan jo nyt olevan edullisempaa kuin eläinperäisen proteiinin tuotanto ja yhtiön tavoitteena on tehdä siitä myös edullisempaa kuin kasviproteiinit.

– Ruokajärjestelmämme keskeisin ongelma on tehottomien ja saastuttavien tuotantoeläinten käyttö proteiinintuotannossa. Ruuantuotannon ympäristövaikutuksista noin 60 prosenttia aiheutuu tuotantoeläimistä, vaikka vain 18 prosenttia kulutetuista kaloreista saadaan eläinperäisistä tuotteista. Sen sijaan Soleinin valmistuksen hiilijalanjälki on vain yhden prosentin verran punaiseen lihaan verrattuna, Solar Foods Oy:n toimitusjohtaja Pasi Vainikka summaa.

Lisäksi  Soleinin tuotanto ei ole Vainikan mukaan lainkaan riippuvainen säästä tai ilmastosta.

– Soleinin tuotanto voidaan järjestää olosuhteisiin, joissa on saatavilla uusiutuvaa energiaa, mutta ei viljeltävää maata – kuten aavikolle tai vaikkapa avaruuteen.

null
Solein-suklaajäätelö näyttää ja maistuu perinteiseltä suklaajäätelöltä. Solein korvaa jäätelössä maitoproteiinia, jonka myötä jäätelö muuttuu vegaaneillekin sopivaksi. Solar Foods Oy

Vantaan tehdas tuottaa 120 tonnia vuodessa Soleinia – seuraava tehdas on jo suunnitteilla

Soleinia on tuotettu jo vuodesta 2018 asti pilottilaitoksessa Espoossa ja nyt Vantaalle rakentuva tehdas mahdollistaa tuotannon skaalaamisen kaupalliseen mittakaavaan.

Ensimmäisen tehtaan tuotantokapasiteetti on noin 120 tonnia kuivattua Solein-jauhetta vuodessa.

– Vantaan Factory 01 -tehtaalla osoitamme, että Solein-proteiinin valmistusteknologia skaalautuu kansainvälisen elintarviketeollisuuden tarpeisiin. Tehtaan rakentamisen kokonaisinvestointi on yli 40 miljoonaa euroa ja se on jo kokonaan rahoitettu, Vainikka kertoo.

Vantaan tehtaan viimeistelytöiden rinnalla Solar Foods tekee suunnittelutöitä jo seuraavan isomman mittakaavan tehtaan pystyttämiseksi. Business Finland on myöntänyt yhtiölle 34 miljoonan euron avustuksen Factory 01 -tehtaan ylösajamiseen ja Factory 02 -tehtaan suunnittelemiseen.

Vainikka uskoo suomalaisen omistajuuden arvoon ja kasvun vauhdittamiseksi Solar Foodsilla on juuri alkanut suomalaisille sijoittajille suunnattu 8 miljoonan euron rahoituskierros kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa. Kyseinen kierros on Springvestin historian suurin. Solar Foodsiin ovat jo sijoittaneet muun muassa Karl Fazer Ab, Lifeline Ventures, Voima Ventures (VTT Ventures), Turret Oy ja Holdix Oy, jotka sijoittavat lisää samaan aikaan Springvestin sijoittajien kanssa.

– Olemme saaneet vihreän siirtymän, vetytalouden ja hiilidioksidin hyötykäytön hankkeena merkittäviä julkisia tukia ja kehityslainoja Soleinin kehittämiseen ja tuotannon skaalaamiseen, joten tietenkin halusimme perustaa myös ensimmäisen tehtaan Suomeen. Solar Foodsissa on jo sellaista Suomi-osakkeen henkeä, joten haluamme tarjota mahdollisuuden suomalaisille yksityissijoittajille myös suoriin sijoituksiin Springvestin kautta, Vainikka toteaa.

Tehtaan avoimet ovet ja ravintola purkavat Solein-proteiinin mystiikkaa

Uuden proteiinin saaminen arkiruokapöytiin vaatii Vainikan mielestä Solar Foodsilta täydellistä läpinäkyvyyttä. Vaikka Solein-proteiini on tarkkaan patentoitu, yhtiö aikoo pitää ovet avoimena yleisölle rakentamalla tehtaan yhteyteen esittelytilat sekä Solein-keittiön ja -ravintolan.

– Solein voi kuulostaa aluksi melko oudolta raaka-aineelta, siksi meillä on velvollisuus näyttää läpinäkyvästi miltä ruuan tulevaisuus näyttää ja purkaa uuden ruokaproteiinin mystiikkaa. Vierailu tehtaalla mahdollistaa täyden 360 asteen kokemuksen Soleinista aina tuotannosta lautaselle.

Soleinin ympäristövaikutusten minimointi ja hyvät ravintoarvot eivät Vainikan mukaan riitä – Solar Foods haluaa osoittaa, että uudesta proteiinista saa maukkaita ja hyvin erilaisia ruokatuotteita.

– Kuluttajat muuttavat omia ruokatottumuksia hyvin hitaasti, jos ollenkaan. Lempiruoka on lempiruoka. Pitkällä tähtäimellä haluamme luoda Solein-proteiinista arkipäiväisen peruselintarvikkeen, koska vain volyymin kautta voimme vaikuttaa merkittävästi ruuantuotannon ympäristövaikutuksiin ja muuttaa maailmaa.

– Olemme saaneet vihreän siirtymän, vetytalouden ja hiilidioksidin hyötykäytön hankkeena merkittäviä julkisia tukia ja kehityslainoja Soleinin kehittämiseen ja tuotannon skaalaamiseen, joten tietenkin halusimme perustaa myös ensimmäisen tehtaan Suomeen, Solar Foods Oy:n toimitusjohtaja Pasi Vainikka toteaa.
Solein-proteiinia voidaan käyttää erilaisissa ruoissa ja tuotekategorioissa korvaamaan maitoa, lihaa ja kananmunaa. Soleinin keltainen väri voidaan tuoda esiin ruoissa tai sitä voidaan halutessa peittää.