Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat
Vuoden 2023 Effie Finland –kilpailun tuomaristossa on yhteensä 40 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Riku Vassinen hasan & partnersilta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallekin kierrokselle on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Effie tuomariston jäseniksi on kutsuttu kokeneita markkinoinnin ammattilaisia Marketing Finlandin jäsenyrityksistä, jotka ovat ansioituneet Effie- tai muissa kansainvälisissä kilpailuissa. Tuomaristoon kutsutaan edustajat myös korkeakouluista ja mediasta.
"Tänäkin vuonna Effie-tuomaristo on ensiluokkainen läpileikkaus Suomen markkinointikärjestä. Mukana on Suomen ehdottomasti kovimpia osaajia niin asiakkaiden kuin toimistojen puolelta. Tuomarointi tulee varmasti olemaan asiantuntevaa, antaumuksellista, ankaraa ja tietenkin antoisaa koko tuomaristolle" - Riku Vassinen, Effie Finland kilpailun päätuomari ja hasan & partnersin toimitusjohtaja kommentoi.
Kaksivaiheinen tuomarointi on kansainvälisen Effie –kilpailuformaatin mukainen. Ensimmäisen kierroksen tuomariston tehtävänä on valita kilpailun finalistit ja toisen kierroksen tuomaristo valitsee voittajat. Effien ohjausryhmä vahvistaa finalistit ja voittajat tuomariston ehdotuksen perusteella. Ohjausryhmä koostuu tuomariston lailla markkinoinnin huippuammattilaisista ja sitä johtaa Nitron Head of Strategy and Branded Content Tommy Mäkinen, joka on aikaisemmin toiminut myös Effie -kilpailun päätuomarina.
Vuoden tuloksekkaimmat ja luovimmat työt palkitaan 15.2.2024 pidettävässä Effie Awards Finland -gaalassa Pikku-Finlandiassa. Effie Awards Finlandin pääyhteistyökumppani on Sanoma Media Finland.
Tuomariston 1. kierros
Päätuomari: Riku Vassinen, Toimitusjohtaja, hasan & partners Oy
Christian Saukkola, Creative Manager, Lidl
Essi Pöyry, Yliopistotutkija, Helsingin yliopisto, Kuluttajatutkimuskeskus
Iina Kansonen, Päätoimittaja, yksinyrittäjä, MarkkinointiUutiset, tmi Iina Kansonen
Johanna Ekholm, Senior Guest Engagement Manager, Finnkino
Johanna Viskari, CXO, Lumme Energia Oy
Johanna Wilén, Markkinointijohtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus
Jussi Lindholm, CEO, Vepsäläinen
Juuso Helander, Head of Innovation, Nitro
Katariina Harteela, Executive Creative Director, Reaktor Creative
Kirsi Kalpio, Business Director, frankly, part of hasan & co.
Leena Koskinen, Head of Marketing, Sanoma Media Finland
Miika Luoma, Addressable Media Director, IPG Mediabrands
Minna Toivola, COO, Virta UM, IPG Mediabrands
Ossi Ahto, Markkinoinnin neuvonantaja & Interim CMO, Ahto Advisory Oy
Pia af Hällström, Creative, Co-Founder, Wörks
Reino Tikkanen, Creative strategy lead, Koski Syväri – House of creative production
Saija Moisio, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Oy Verman Ab
Teppo Juuvinmaa, Asiakkuusjohtaja, Folk Finland Oy
Tiina Frazer, Markkinointijohtaja, HKScan
Tuomariston 2. kierros
Päätuomari: Riku Vassinen, Toimitusjohtaja, hasan & partners Oy
Aarne Töllinen, Vice President, K-Auto
Anu Hollmén, Creative, Freelancer
Eivor Biese, Head of Brand and Creative, Aalto-yliopisto
Heidi Haila, Head of Brand, Outokumpu Oyj
Heli Roiha, Creative Director, SEK
Henrik Lähdesniemi, Strategi, Bob the Robot
Inker-Maaria Ketonen, Luova johtaja, Ivalo Creative Agency
Juha Nikkilä, Luova johtaja, Miltton
Kalle Wallin, Creative Director & Partner, NORD DDB Helsinki
Karla Martínez Majander, Brändi- ja markkinointijohtaja, Terveystalo
Laura Paikkari, Executive Creative Director, TBWA\Helsinki
Laura Tohtua, Luova johtaja, hasan & partners
Markus Nieminen, Head of Group Marketing, OP
Martta Kallio, Senior Creative, Partner, United Imaginations
Mia Luostarinen, Head of Brand Marketing & Digital Services (Global), Neste Oyj
Mikko Metsämäki, Toimituspäällikkö, Kauppalehti Optio
Milla Haapanen, Head of Marketing & Ecommerce, Lapland Hotels & Safaris
Petra Kakkola, Head of Marketing, mobile business and devices, DNA Oyj
Sami Koski, Head of Marketing, News & Feature, Sanoma
Samuli Harjunpää, Idea Designer, Tehtaankatu Oy
Effie-kilpailusta
Effie on maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailun säännöt ja ohjeet laaditaan Effie Wordwide -organisaatiossa. Se valvoo, että kilpailu viedään läpi kaikissa maissa samoja sääntöjä noudattaen. Kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa 22. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Marketing Finland ry.
Tärkeät päivämäärät
18.9.2023 Ilmoittautuminen alkaa
12.10.2023 Early Bird päättyy
26.10.2023 Late fee (lisämaksullinen jatkoaika)
5.11.2023 Extended deadline (lisämaksullinen jatkoaika)
15.2.2024 Effie Awards Finland -gaala ja palkintojenjako
Yhteyshenkilöt
Riikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiRiku Vassinenhasan & partners
Kilpailun päätuomari
Tommy MäkinenNitro
Puh:0503100672Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Young Lions Finland 2024 -suunnittelukilpailun voittajat on valittu: Nämä tiimit edustavat Suomea juhannusviikolla Cannesissa11.4.2024 16:30:42 EEST | Tiedote
Maamme lupaavimmat nuoret markkinoinnin ja viestinnän osaajat on palkittu 30-vuotiaille ja sitä nuoremmille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatussa kilpailussa.
Young Lions Finland 2024 -kilpailun finaaliin 30 työtä15.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna kilpailuun osallistui 37 tiimiä yhteensä 53 kilpailutyöllä. Näistä shortlistalle nousi yhteensä 30 työtä. Kolme tiimiä sai shortille kaksi kilpailutyötä ja yksi tiimi peräti kolme.
Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa15.2.2024 21:47:39 EET | Tiedote
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran. Kilpailu huipentui 15.2.2024 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella sekä viidellä hopeisella ja pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. NORD DDB Helsingin ja McDonald's Finlandin McDrip loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että erikoissarjan kultaa. McDrip oli menestynein suomalainen kampanja myös viime kesänä Cannes Festivals of Creativityssä, jossa tekijät pokkasivat peräti kolme leijonaa. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin tilaamalle Avaimet rauhaan -kampanjalle, jonka toteuttivat TBWA Helsinki ja Def Agency.
Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä15.12.2023 09:00:00 EET | Tiedote
Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Tekoäly ja ESG pääprioriteetteja ICCO:n World PR -raportissa7.12.2023 10:34:08 EET | Tiedote
Viestintäjohtajat näkevät tekoälytyökalujen hallitsemisen tulevaisuuden tärkeimpänä taitona ja viestinnän investointien kohdistuvan eniten ESG:n osa-alueisiin vuonna 2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme