Docendon kevään 2024 tietokirjavalikoima on julkaistu – Henkilökuvia, bändin hajoamisia sekä yhteiskunnallisia näkemyksiä

Docendon kevään kustannusohjelmassa esiin nousevat mielenkiintoiset henkilöt ja ilmiöt. Musiikki, sotahistoria ja turvallisuuspolitiikka sekä rikosten maailma nivoutuvat yhteen kevään kirjoissa.

Docendon kevään 2024 kustannusohjelma on nyt julkaistu.

Muusikkojen elämäkerrat ja kuvaukset tarjoavat uutta tietoa kulissien takaa

Pate Mustajärvi kertoo viimeisestä vuodestaan Popedassa ja bändiuransa huipennuksesta Ratinan stadionilla syyskuussa 2023. Ratinaan se päättyi avaa lukijalle henkilökohtaisen ja yksityisenkin kuvan Mustajärvestä sekä hänen roolistaan Popedassa.

Valon varjossa – Miten minusta tuli HIMin kosketinsoittaja ja mitä tapahtui sitten on Juska Salmisen kertomus paitsi vuosistaan HIM-yhtyeessä, myös nopean nousun katkaisseesta syöksykierteestä. Nuoren kosketinsoittajan unelmat toteutuivat, mutta hinta oli kallis.

Mikko Kangasjärvi ja Jukka Poijärvi kuvaavat teoksessa Jäin yöksi, miten lahjakkaasta haitaria soittaneesta pojasta kasvoi Yö-yhtyeen voimahahmo.

Henkilökuvat luonnonsuojelijasta, taiteilijasta ja tiedustelun moniosaajasta

”Martti teki riskeistä selvää jälkeä.” –Tasavallan presidentti Sauli Niinistö

Elokuussa 2023 menehtyneen tiedustelueversti Martti J. Karin toive oli saattaa loppuun elämäkertansa. Maaliskuussa ilmestyvä Laura Halmisen Martti J. Kari – Käsikirjoitukset eivät pala valottaa villin koululaisen tien Suomen sotilastiedustelun salaisimpaan ytimeen, julkisuuden valokeilaan ja tiedustelun akateemisen opetuksen uranuurtajaksi aikana, jolloin Neuvostoliitto romahti, Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja Suomi liittyi Natoon.

Kai Ekholm jatkaa ansiokasta henkilökuvien sarjaa Itämeren suojelijana tunnetun Juha Nurmisen tarinalla. Juha Nurminen – Itämeren etuvartiossa kertoo merenkulkuneuvoksen ansiokkaasta urasta mertensuojelijana sekä avaa myös vähemmän tunnettuja puolia John Nurmisen säätiön perustajasta.

Suomalaisen maalaisidyllin, Kotilieden kansikuvittajan sekä idyllisten ja rakastettujen joulukorttien takana olevan Martta Wendelinin elämäkerran kirjoittaa Päivi Ahdeoja-Määttä. Kultahiekkaa ihmisten poluille – Martta Wendelinin elämä on ensimmäinen kattava elämäkerta Martta Wendelinistä: se kuvaa ajassaan poikkeuksellisen itsenäisen ja vahvan naistaiteilijan elämänkaarta Venäjän keisarikunnan ajasta 1980-luvulle.

Rikoskirjallisuuden valokeilassa vankilapaot ja taideväärennökset

Keskusrikospoliisin vuonna 2013 käynnistämän taiderikosoperaation päätutkija Kimmo Nokkosen Operaatio Fake – Suomalaisten taiderikosten jäljillä kertoo, miten suomalaispoliisit selvittivät yhden Euroopan laajimmista taiderikosvyyhdeistä.

Rikollisen nerokkaista pakosuunnitelmista ja Suomen historian ainutlaatuisimmista vankilapaoista kirjoittavat Janne ”Nacci” Tranberg sekä Rami Mäkinen teoksessaan Suomalaiset vankilapaot – Rikollisen nerokkaat suunnitelmat. Kirja paljastaa aiemmin salattujen asiakirjojen avulla, kuinka etenivät Suomen legendaarisimmat vankilapaot ja niitä seurannut pankkiryöstöjen aalto.

Lauri ”Late” Johansson pohtii teoksessaan Elinkautisen jälkeen, miten hän on onnistunut muuttamaan elämänsä suunnan ja millaista on palata normaaliin elämään pitkän rikos- ja vankila-ajan jälkeen. Samalla hän kertoo kokemuksistaan näissä olosuhteissa sekä näkemyksensä rikoksen kannattamattomuudesta.

Tietoteoksia itänaapurista, lapsisotilaista ja vakoilusta

Hannu Himasen Missä enkelitkin pelkäävät – Hyökkäävä Venäjä ja Suomen turvallisuus on väkevä aikalaistodistus siitä, miten maailma muuttui parissa vuodessa Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Samalla muuttui suomalaisten käsitys heidän omasta turvallisuudestaan. Tapahtui suomalainen Zeitenwende, historiallinen aikakausien murros.

Z-sukupolvi – Venäjän fasistiset nuoriso- ja lapsisotilaat on historioitsija ja Venäjän sotapropagandaa tutkineen Ian Garnerin pysäyttävä kuvaus siitä, miten Venäjä aivopesee lapsiaan kannattamaan hyökkäyssotaa ja myötäilemään hallinnon fasistisia oppeja.

Serhii Plokhya pidetään yhtenä maailman parhaista Ukraina-asiantuntijoista. Teoksessaan Historian paluu – Venäjän sota Ukrainassa hän selittää, miksi Venäjä hyökkäsi juuri nyt, miksi länsi yllättyi siitä ja miksi Ukraina on pysynyt Venäjän identiteetille tärkeänä, vaikka ukrainalaiset ovat kulkeneet täysin eri tietä, kohti Eurooppaa ja läntistä demokratiaa.

Vakoiluraamattu varjomaailman asiantuntijalta. Aihepiiriä vuosikymmenet tarkasti seurannut Jukka Rislakki on kirjoittanut perinpohjaisen teoksen vakoilun historiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Tiedustelu ja vakoilu – Opit, operaatiot ja agentit avaa kattavasti peitenimien, myrkkyjen, salamurhien ja sieppausten historiaa sekä uusia menetelmiä tiedon urkkimiseen.

Muita poimintoja kevään tietokirjallisuudesta:
Markku Hirvonen: Verokarhun muistelmat – 30-vuotinen sota harmaata taloutta vastaan
Arto Luukkanen: Putinin perukirja
Ville-Juhani Sutinen: Ruoka, valta ja nälkä 1900-luvun diktatuureissa
Matti Rämö & Anton Vanha-Majamaa: Sitkeä Jussi – 90 vuotta elokuvaa, kriisejä ja tähtiloistoa
Omos Omogiate Okoh Jr & Elise Pietarila: Huumekaupan alkeet – Käsikirja riskinottajille ja tietäjille
Mauri Leivo: Mökkijärven Linnut

Tutustu koko kevään ohjelmaan katalogistamme

Julkistusaikataulu

Toimittaja, pyydä mediavedokset ennakkoon: tiedotus@docendo.fi

Lisätietoa julkaisijasta Docendo

Riku Keski-Rauskan kirja kertoo, kuinka politiikan kovat paineet veivät traagisesti aikakautensa kärkipoliitikon Juha Vikatmaan17.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote

Riku Keski-Rauskan Kasvonsa peittänyt mies – Juha Vikatmaan elämä -teoksen julkistustilaisuus järjestetään keskiviikkona 17.4. klo 13.00–14.30 Helsingissä, Ravintola Ostrobotnian Topelius-salissa, osoitteessa Museokatu 10. Tietokirjailija Riku Keski-Rauskaa on tilaisuudessa haastattelemassa toimittaja Tapani Ruokanen. Ennakkoilmoittaudu mukaan 14.4. mennessä.

Arto Luukkasen kirja kysyy: Miten Putin laski kaiken väärin ja romahdutti Venäjän. Mihin suuntaan Venäjä kulkee, jos ja kun väkivalta hiipii sen sisälle?11.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote

Arto Luukkasen Putinin perukirja -tietoteoksen julkistustilaisuus järjestetään torstaina 11.4. klo 13.00–14.30 Helsingissä, Ravintola Ostrobotnian Topelius-salissa, osoitteessa Museokatu 10. Tietokirjailija Arto Luukkasta on tilaisuudessa haastattelemassa kansanedustaja Teemu Keskisarja. Ennakkoilmoittaudu mukaan 7.4. mennessä tiedotteen linkistä.