Enkelisijoittajat YLEn Veropäivässä: “Veropäivän pitäisi olla liputuspäivä - menestyneitä startup-yrittäjiä pitäisi juhlia eikä kadehtia”

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen on vieraana YLEn Veropäivässä 8.11.2023. Laisi-Puheloinen haluaa kääntää keskustelun suurten tulojen sijaan yhteiskunnalle takaisin annettuun pääomaan.

FiBANin toimitusjohtaja YLEn Veropäivässä: "Veropäivän pitäisi olla liputuspäivä - menestyneitä startup-yrittäjiä pitäisi juhlia eikä kadehtia."
FiBANin toimitusjohtaja YLEn Veropäivässä: "Veropäivän pitäisi olla liputuspäivä - menestyneitä startup-yrittäjiä pitäisi juhlia eikä kadehtia” FiBAN ry

“Meidän pitäisi juhlia sitä, että Suomessa on menestyneitä yrittäjiä. Jäsentietojemme mukaan useat yrityksensä myyneet sijoittavat uusiin yrityksiin ja laittavat näin rahat kiertämään. Enkelit edustavat tärkeää osaamispääomaa, jota arvostetaan aivan liian vähän,” Suomen Enkelisijoittajayhdistys FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen sanoo.

Suomen kansantalouden kannalta menestyksekkäitä yrityskauppoja ja sitä kautta vaurastumisen kasvua tarvittaisiin huomattavasti enemmän. “FiBANin jäsenet sijoittivat  alkuvaiheen startup-yrityksiin noin 37 miljoonaa euroa vuonna 2022, ja edellisenä vuonna yli 50 miljoonaa. Laskelmiemme mukaan yksi sijoitettu miljoona luo noin 19 uutta työpaikkaa,” Laisi-Puheloinen kertoo.

Ei pelkkiä menestystarinoita - Veropäivässä kuullaan vain huippuhetkistä

FiBAN kerää jäseniltään tilastoa startup-sijoituksista vuosittain. FiBANin jäsenten ilmoittamien tietojen mukaan vuoden 2022  exiteistä eli irtautumisista 44 % oli tappiollisia päättyen konkurssiin tai yrityksen sulkemiseen. Tappiollisten irtautumisten osuus vaihtelee vuosittain 30—60% välillä.

“Verotietojen varjoon jäävät sadat epäonnistumiset, etenkin enkelisijoituksista, jotka tavallisesti paikantuvat kasvuyhtiöiden alkuvaiheisiin. Realiteetti on, että korkeintaan puolet menestyy edes jollakin tasolla —  vain huippumenestyjistä kuulemme mediassa näin Veropäivänä,” Laisi-Puheloinen tiivistää.

Verohallinnon julkaisemissa verotiedoissa puhutaan yleensä vain henkilötuloista, eikä maksettujen verojen määrästä. “Jos jostain, niin maksettujen verojen määrästä olisi myös hyvä nostaa otsikoita,” Laisi-Puheloinen painottaa.

FiBANin tavoitteena on mahdollistaa rahoitusta kansainvälistyville kasvuyrityksille. Onnistuneista kasvuyrityksistä rakentuu vaurautta sekä yrittäjälle, sijoittajalle että yhteiskunnalle. “Meidän kokemuksemme mukaan, startup-myynneillä menestyneet sijoittavat uusiin suomalaisiin yrityksiin ja lahjoittavat hyväntekeväisyyteen. Enkelisijoittaminen on isänmaallinen teko”, hän sanoo.

Suurin osa startup-miljonääreistä on miehiä

Suurin osa verotilastokärjen henkilöistä on miehiä, usein pelialan tai muun IT-sektorin yrittäjyydestä vaurastuneita. Naisten pieni lukumäärä näkyy jo startup-yritysten alkuvaiheessa: FiBANin kautta rahoitusta hakevista yrityksistä vain 6 % on naisten perustamia. 45 % hakevista yrityksistä koostuu sekä nais- ja miesperustajista.

“Suurin osa verotulojen kärkisijoista on kantasuomalaisten miesten hallussa. Tämä lista näyttäisi erilaiselta, jos naisia ja maahanmuuttajia rohkaistaisiin perustamaan lisää kasvuhakuisia yrityksiä sekä ottamaan riskiä,” Laisi-Puheloinen sanoo.

FiBANin jäsenistö koostuu pitkälti yrittäjätaustaisista henkilöistä. “Käytännössä Suomessa ei voi vaurastua muuten kuin menestymällä yrittäjänä. Suomen Yrittäjien mukaan lähes 2 / 3 yrittäjistä on yksinyrittäjiä - yrityksiä, jotka eivät koskaan skaalaudu myytäviksi.” Laisi-Puheloinen tiivistää.

FiBANin tavoitteena on kannustaa naisia ja maahanmuuttajia startup-yrittäjiksi sekä enkelisijoittajiksi. “Teemme yhteistyötä eri startup-kentän toimijoiden kanssa tätä tukeaksemme,” Laisi-Puheloinen kertoo.

Milja MäkeläViestintäpäällikköFiBAN – Finnish Business Angels Network ry

FiBANin viestintäpäällikkö, jolta saat tiedotetta täydentävää tietoa ja dataa FiBANin toiminnasta. Yhteydenotot: puhelinsoitto tai WhatsApp.

Puh:0405385418milja.makela@fiban.org

“Suurin osa verotulojen kärkisijoista on kantasuomalaisten miesten hallussa. Tämä lista näyttäisi erilaiselta, jos naisia ja maahanmuuttajia rohkaistaisiin perustamaan lisää kasvuhakuisia yrityksiä sekä ottamaan riskiä,” FiBANin toimitusjohtaja Laisi-Puheloinen sanoo.
“Suurin osa verotulojen kärkisijoista on kantasuomalaisten miesten hallussa. Tämä lista näyttäisi erilaiselta, jos naisia ja maahanmuuttajia rohkaistaisiin perustamaan lisää kasvuhakuisia yrityksiä sekä ottamaan riskiä,” FiBANin Laisi-Puheloinen sanoo.
FiBANin Tiina Laisi-Puheloinen haluaa kääntää verokeskustelun suurten tulojen sijaan yhteiskunnalle takaisin annettuun pääomaan.

FiBANin jäsentutkimus: suomalainen bisnesenkeli etsii kuumeisesti uusia sijoituskohteita23.11.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBANin jäsentutkimus piirtää tarkan kuvan suomalaisen enkelisijoittajan mielenmaisemasta. Yli 250 vastausta keränneessä tutkimuksessa selvitettiin enkelisijoittajien demografiatietoja, sijoitusaktiivisuutta, kokemusta ja osaamista sekä sitä, millaiset trendit ja sektorit kiinnostavat enkelisijoittajia juuri nyt. Jopa 86% vastanneista kertoo etsivänsä aktiivisesti uusia sijoituskohteita. Vastaavaa jäsentutkimusta ei ole aikaisemmin tehty.