Elisa Gebhard vetämään eduskunnan sateenkaariverkostoa

Eduskunnan sateenkaariverkosto on valinnut uuden puheenjohtajiston ja käynnistänyt toimintansa. Verkoston puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Elisa Gebhard (sdp) ja varapuheenjohtajiksi kansanedustajat Saara Hyrkkö (vihr) ja Aura Salla (kok).

Aura Salla, Elisa Gebhard, Saara Hyrkkö.

”Aloitan työn sateenkaariverkoston puheenjohtajana suurella innolla”, toteaa verkoston uusi puheenjohtaja Elisa Gebhard

”Olen huolissani sitä, ettei hallitusohjelmassa ole mitään toimia sateenkaari-ihmisten ihmisoikeuksien vahvistamiseksi, vaikka Suomi on saanut kansainvälisiltä ihmisoikeustoimijoilta suosituksia sateenkaari-ihmisiin kohdistuvaan syrjintään ja väkivaltaan puuttumiseksi”, Gebhard jatkaa.

Eduskuntaan on juuri luovutettu uusi kansalaisaloite niin sanotun eheytystoiminnan kieltämiseksi. Suomi on lisäksi saanut vastikään YK:n lapsen oikeuksien komitealta suositukset intersukupuolisten lasten kehollisen koskemattomuuden vahvistamisesta.

”Nämä ovat tärkeitä teemoja sateenkaariverkostolle. Suomessa pitää näiden osalta olla kirkas tavoite sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseksi.”

Sateenkaariverkoston tehtävänä on levittää ajankohtaista tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen hyvinvointiin vaikuttavista asioista sekä yhdessä ideoida ja viedä eteenpäin tarvittavia uudistuksia. Aiemmin verkosto on esimerkiksi edistänyt translain uudistamista, peräänkuuluttanut intersukupuolisten lasten kehollisen koskemattomuuden vahvistamista ja lisännyt tietoa sateenkaari-ihmisten oikeuksia vastustavasta liikehdinnästä.

”Sateenkaari-ihmisten oikeuksiin kohdistuu hyvin äänekäs vastustus maailmanlaajuisesti. Oikeuksia vastustetaan usein ennakkoluuloin ja harhaanjohtavin argumentein. Verkosto voi toiminnallaan edistää sitä, että eduskunnassa tehdään päätöksiä oikean tiedon ja sateenkaari-ihmisten kuulemisen pohjalta”, toteaa verkoston varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö

Sateenkaariverkosto yhdistää kansanedustajia niin opposition kuin hallituksen riveistä.

”Sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistaminen vaatii puolustajia eri eduskuntaryhmistä. Yhteistyöllä voimme saada tärkeitä uudistuksia aikaan, tämä nähtiin alkuvuonna, kun translaki saatiin vihdoin uudistettua”, sanoo varapuheenjohtaja Aura Salla.

Seta on valtakunnallinen ihmisoikeusjärjestö, jonka tavoitteena on, että kaikki voisivat elää yhdenvertaisina riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä, sukupuolen ilmaisusta tai kehon sukupuolta määrittävistä piirteistä. Setan pääsihteeri toimii eduskunnan sateenkaariverkoston sihteerinä.