Varsinais-Suomen elinkeinoelämä tavoittelee lumovoimaa

Yhteistyö, rohkeus ja ketteryys – näillä tavoilla Varsinais-Suomen elinkeinoelämän toivotaan tarttuvan tulevaisuuden haasteisiin ja olevan entistäkin kilpailukykyisempi. Turun kauppakamarin masinoimaan tulevaisuustyöhön vuoteen 2030 osallistui vuoden aikana lähes 100 henkilöä seudun yrityksistä ja sidosryhmistä.

”Työpajoissa tuotettiin yhteensä 439 ideaa, joita sitten jatkojalostettiin”, kuvailee Lumovoimainen Varsinais-Suomi -tulevaisuuskuvatyötä Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Tulevaisuustyö alkoi tammikuussa, jolloin Turun kauppakamarin jäsenistöltä kysyttiin, minkälaisena Varsinais-Suomen elinkeinoelämän edustajat näkevät seudun tulevaisuuden.

Liki sadan yritysedustajan lisäksi projektiin osallistui Passion Teamiksi nimetty 14 henkilön ryhmä. Nämä ryhmäläiset eri toimialoilta kokoontuivat vuoden aikana useita kertoja keskustelemaan ja jalostamaan yrityselämän tarjoamia ideoita.

”Saadut ideat tiivistyivät lopulta kolmeen keskeiseen ydinkohtaan, joita kohti nyt yrityksissä voidaan matkata”, tiivistää Leiwo.

”Koko prosessi itsessään on ollut innostava, ja osallistujajoukko on ollut runsas ja aktiivinen. Vastaavaa ei ole aiemmin toteutettu tällä mittakaavalla, joten on ollut hienoa nähdä, miten paljon ideoita, yhteistyöhalua ja innostumista alueen yritystoimijoilla on tulevaisuutta ja yhdessä tekemistä kohtaan”.

86 prosenttia uskoo myönteiseen tulevaisuuteen

”Vastaus oli mykistävä, sillä peräti 86 prosenttia Varsinais-Suomen elinkeinoelämän edustajista näki tulevaisuuden olevan fantastinen tai myönteinen. Tältä pohjalta lähdimme tulevaisuuskuvatyöhön”, kertovat työskentelyä operoineet futuristit Kirsi Kostia ja Niko Herlin, Great Minds Oy.

Nyt valmistuneessa visiossa keskitytään kolmeen pääkohtaan, joista ensimmäinen keskittyy hyvään työelämään ja toimintaympäristöön, paras ympäristö toimia. Erityisesti siinä korostuu hyvän johtamisen merkitys, ja muun muassa alueen erinomaiset palvelut, joiden pitäisi olla tulevaisuudessa parhaita mahdollisia. Kesällä kilpailukykyä selvittäneessä Turun kauppakamarin kyselyssä alueen yritysjohtajista 72,1 % kiinnittäisi paljon tai erittäin paljon huomiota juuri elinympäristön turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Halua toimintaympäristön kehittämiseen on siis olemassa.

Ylivoimaisella osaamisella menestykseen on toinen tulevaisuustyön pääkohdista. Osaajapulan ennustetaan tulevina vuosina kasvavan ja alueen tuleekin olla houkutteleva pärjätäkseen. Elinkeinoelämän tulevaisuuskuvissa uskotaan, että poikkitieteellinen ja molemminpuolinen oppilaitosten ja yritysten yhteistyö tuottaa tuloksia. Avainasemassa on myös kansainvälisyys. Kansainvälisten osaajien työllistymisen alueelle tulisi olla helppoa.

Kolmanneksi tärkeäksi pilariksi nousee avoin yhteys maailmaan. Alueelta ja alueelle on monipuolisia yhteyksiä kaikkine liikennemuotoineen. Työpajoissa on visioitu esimerkkinä, että maakunta olisi edelläkävijä kestävän liikkumisen muodoissa ja Turusta tehtäisiin sähkölentohub.

Haasteina Saaristomeri ja mielenterveys

Tulevaisuuskuvien lisäksi työryhmät havainnoivat myös muutamia niin sanottuja viheliäisiä ongelmia, jotka voivat vaikuttaa lumovoimaisen Varsinais-Suomen tulevaisuuteen. Näihin toivottiin löytyvän ratkaisu muun muassa yhteistyöllä. Esille nousivat erityisesti Saaristomeren tila ja mielenterveyden ongelmat ja pahoinvointi varsinkin nuorten osalta.

”Tulevaisuuskuva on nyt selkeytynyt, mutta suurin työhän on vielä edessä. Nyt alkavat konkreettiset toimet yrityksissä Varsinais-Suomen tulevaisuuden tekemiseksi. Haluammekin kannustaa elinkeinoelämän toimijoita tekoihin tavoitteiden saavuttamiseksi”, sanoo Leiwo.

Liitteet

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.

Turun kauppakamarin kysely: Epävarmuus yrityksissä vaivaa, mutta suunta on jo ylöspäin24.1.2024 07:06:00 EET | Tiedote

Yritysten näkemykset suhdannekehityksestä ovat edelleen synkkiä, selviää vuoden ensimmäisestä kauppakamarien suhdannekyselystä. ”Hyvin epävarma olo kaikesta”, toteaa eräskin vastanneista Turun kauppakamarin jäsenistä. Taloutta ja suhdanteita kysyttiin 10.–12.1. ja siihen vastasi 125 Turun kauppakamarin jäsenyritystä Varsinais-Suomen alueelta. Eniten vastauksia saatiin palvelualalta.

Kysely: Varsinaissuomalaisista yrityksistä suurin osa haluaa hallituksen toteuttavan uudistukset työllisyystoimiin19.1.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Embargo 19.1. 2024 kello 07:00 // Turun kauppakamarin kaikista vastanneista jäsenyrityksistä 78 prosenttia sanoo, että hallituksen pitäisi toteuttaa suunnittelemansa työllisyystoimet sellaisenaan. Kyselystä selviää myös, että ammattiyhdistysliikkeen helmikuulle suunnittelemat lakot haittaisivat yli puolta (51 %) kyselyyn vastanneista yrityksistä. Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä Varsinais-Suomen alueelta vastasi 125 yrityksen toimitusjohtajaa. Kysely tehtiin 10.–12.1.