Palvelujen verkostosuunnitelman kuulemiskierroksen tulokset aluehallituksen käsittelyssä
Aluehallitus kuuli tiistain kokouksessaan 21.11.23 iltakouluaiheena palvelujen verkostosuunnitelmasta tehdyn kuulemiskierroksen tuloksia. Kuulemiskierros tuotti runsaasti ehdotuksia ja palautteita, joiden käsittelyyn virkamiesvalmistelussa tullaan panostamaan.

Kuulemiskierros järjestettiin kuntalaisille, kunnille ja muille sidosryhmille 25.10.–14.11.23. Kunnille ja sidosryhmille jätetty lausuntopyyntö tuotti yhteensä 22 lausuntoa. Kuntalaisten kuuleminen toteutettiin sähköisellä ja paperisella kyselyllä, johon saatiin 501 kuntalaisvastausta. Vastauksia kyselyyn tuli eniten hyvinkääläisiltä, toiseksi eniten tuusulalaisilta ja kolmanneksi nurmijärveläisiltä. Kyselyn vastanneista suurin osa (57,6 %) oli 60 vuotta täyttäneitä tai sitä vanhempia.
Digipalveluiden kehittäminen ja lähipalveluiden säilyminen tärkeää
Kuntalaiskyselyyn vastanneiden mielestä suunnitelmassa positiivisia asioita olivat digi-, etä- ja sähköisten palvelujen kehittäminen, liikkuvien ja kotiin tuotavien palveluiden lisääminen, hoitoon pääsyn varmistaminen ja lähipalveluiden säilyttäminen. Omalääkäri ja -hoitajajärjestelmä koettiin toimivaksi.
Se, miten suunnitelma toteutuu, aiheutti vastanneissa huolta. Huolenaiheiksi nousivat muun muassa hoitoon pääsy ja yhteydensaaminen terveyspalveluihin, terveysasemien lakkauttamiset, pitkät matkat palveluihin, ikäihmisten palveluiden huomioiminen ja resurssien, kuten talouden riittävyys. Suurimmat toiveet toimeenpanossa kohdentuivatkin näihin huolenaiheisiin.
Kuntien ja sidosryhmien lausunnot ja kyselyn tulokset huomioidaan jatkovalmistelussa ennen lopullisia päätöksiä. Palvelujen verkostosuunnitelman tekstiin tullaan tekemään laajoja lisäyksiä ja selvennyksiä vielä ennen päätöksenteon käynnistymistä.
Keusote tiedottikin aiemmin viime viikolla, että palvelujen verkostosuunnitelman päätöksentekoa siirretään, jotta kuulemisesta saatuja palautteiden ja lausuntojen merkitystä suunnitelmaan ehditään arvioimaan riittävästi.
- Aluehallitus halusi ottaa vielä aikalisän ennen palveluverkostosuunnitelman käsittelyä, jotta ehdimme huolellisesti käydä läpi palautteiden sisällöt ja ehdotukset. Saimme todella valtavan määrän kehittämisessä hyödynnettävää tietoa ja yleistä palautetta sote-palveluista, josta lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille ja lausuntojen lähettäjille, toteaa Helinä Perttu, aluehallituksen puheenjohtaja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helinä Perttualuehallituksen puheenjohtajaKeski-Uudenmaan hyvinvointialue
Puh:040 315 2490Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Valtuustoseminaarin pääaiheena palveluverkko ja talous8.5.2025 18:23:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) valtuustoseminaarissa torstaina 8.5.25 käytiin perusteellista ja taustoittavaa keskustelua hyvinvointialueen rahoituksesta, taloudesta ja tulevista hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteistä.
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme