Helsinki-Vantaa valittiin maailman kauneimpien lentoasemien joukkoon

Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema on valittu yhdeksi maailman kauneimmista lentoasemista kansainvälisesti arvostetussa Prix Versailles 2023 -arkkitehtuuri ja design-kilpailussa. Valintakriteereinä olivat muun muassa ekologisuus sekä paikallisen luonnon- ja kulttuuriperinnön huomioon ottaminen.

– Olemme ylpeitä siitä, että Helsinki-Vantaan suomalainen arkkitehtuuri ja muotoilu saavat tunnustusta maailmalla. Lentoasema on monille matkustajille ensimmäinen kosketus Suomeen, ja se toimii näyteikkunana maamme osaamiseen ja innovaatioihin. On hienoa, että Finavialla on osa Suomen positiivisen mielikuvan luomisessa, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Serlenius Finaviasta sanoo.

Kansainvälisesti arvostettu Prix Versailles -arkkitehtuurikilpailu järjestetään vuosittain. Tämä on ensimmäinen kerta, kun mukana on kategoria kauneimmista lentoasemista. Myöntämisperusteina tunnustukselle olivat innovaatio, luovuus, ekologisuus sekä paikallisen luonnon- ja kulttuuriperinnön huomioon ottaminen suunnittelussa. Viime vuoden kilpailussa Helsinki-Vantaa palkittiin terminaalin sisätilojen suunnittelusta.

Helsinki-Vantaan uuden terminaalin suunnittelua ja toteutusta ovat ohjanneet suomalaisuus ja vastuulliset valinnat. Huomiota on kiinnitetty kotimaisiin materiaaleihin, energiaa säästäviin ratkaisuihin ja rakentamisen hiilijalanjäljen vähentämiseen.

Suomalainen luonto on inspiroinut terminaalin sisätilojen suunnittelua. Tuloaulan Luoto-viherrakennelma toivottaa matkustajat tervetulleiksi Suomeen välittömästi heidän astuessaan ulos matkatavara-aulasta. Lähtöaulan näyttävä puukatto taas luo rauhallisen tunnelman heti matkan alkumetreillä. Puukatto on valmistettu täysin kotimaisena käsityönä suomalaisesta kuusesta, Serlenius jatkaa.

null
Tuloaulan viherrakennelma luoto on ensimmäinen näky Suomeen saapuville matkustajille. Finavia Oyj.
null
Lähtöaulan katto muodostuu 500:sta yksilöllisestä puuelementistä. Finavia Oyj.

Lentoaseman terminaalilaajennus on palkittu useaan kertaan aikaisemminkin. Palkintoja on tullut muun muassa terminaalirakennuksen teräsrakenteesta ja tietomallinnuksesta, lähtöaulan näyttävästä puukatosta sekä vastuullisesta rakentamisesta. Helsinki-Vantaa valittiin aiemmin tänä vuonna myös Euroopan parhaaksi lentoasemaksi omassa kokoluokassaan.

Terminaalin laajennusosa avattiin vuonna 2021 osana Helsinki-Vantaan lentoaseman historiallista kehitysohjelmaa, jonka Finavia sai onnistuneesti päätökseen syksyllä 2023.

Finavia Oyj,

Kuvia median käyttöön on saavilla Finavian kuvapankista.

Lähtöaulan katto muodostuu 500:sta yksilöllisestä puuelementistä.

Finavian tammi-maaliskuu 2024: Lapin lentoasemien vahva kasvu jatkui – Helsinki-Vantaan vaihtomatkustus edelleen vähäistä30.4.2024 11:43:52 EEST | Tiedote

Tammi-maaliskuussa 2024 Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 4,6 miljoonaa (4,5 miljoonaa). Matkustajamäärä kehittyi positiivisesti erityisesti Rovaniemen lentoasemalla, jolla vahvan joulusesongin jälkeen nähtiin +28 % kasvu. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärän palautuminen on kaksoiskriisin vaikutuksesta hitaampaa kuin keskimäärin muilla lentoasemilla Euroopassa. Venäjän ylilentokiellon vaikutusten vuoksi Aasiasta Helsinki-Vantaan kautta Eurooppaan tapahtuva vaihtomatkustus on edelleen noin 30 % vähäisempää kuin vuonna 2019.