MediaGuru nostaa kotimaiset mediainvestoinnit markkinoinnin keskiöön
Lokakuussa käynnistynyt MediaGuru pyrkii tehostamaan kotimaista mediainvestointia. Hankkeessa tuotettavat sertifikaatit auttavat rekrytoijia tunnistamaan eri mediaryhmien huippuosaajat jo rekrytointivaiheessa.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu käynnisti lokakuun alussa hankkeen, joka pyrkii nostamaan mediastrategian markkinoinnin keskiöön. Hankkeen päätavoitteena on päivittää mediamarkkinoinnin parissa työskentelevien henkilöiden ja alalle pyrkivien osaaminen vastaamaan paremmin nykyisiä mediaryhmien standardeja ja vaatimuksia.
Projektipäällikkö Petteri Salorannan mukaan "MediaGuru – Tuki markkinointitoimialan jatkuvaan oppimiseen ja toimialan osaajapulan ratkaisuun" syntyi tarpeesta. Suomalaiset mediainvestoinnit ovat laskeneet tasaisesti jo useamman vuoden ajan, kun yhä suurempi osa markkinointipanostuksista on siirtynyt globaaleille digijättiläisille.
– Tilanne on huolestuttava. Viime aikoina on julkaistu useampia kannanottoja, joissa Googlen ja Metan kerrotaan suorastaan rohmuavan kaikki mainosinvestoinnit. Kantarin tutkimuksen mukaan noin 60 prosenttia suomalaisten digimainontaan käyttämistä euroista menee kahdelle digijättiläiselle, hän toteaa.
Mediainvestoinnit ovat mainostuloja, joilla rahoitetaan medioiden toimintaa. Tämän lisäksi myös kuluttajilta saatavat tilausmaksut tuovat liikevaihtoa medioille. Osalle medioista mainosrahoitus on kuitenkin niiden ainoa tulonlähde. Mainosinvestointien pysyminen Suomessa edistäisi siten laadukasta kotimaista journalismia ja loisi samalla uusia työpaikkoja.
MediaGuru tuo osaamisen tähän päivään
Salorannan mukaan markkinoinnilla on valtava vaikutus yhteiskuntaan. Ei pelkästään kuluttajille näkyvien mainosten kautta, mutta myös suurten rahavirtojen ohjaamisen muodossa. Hänestä on sanomattakin selvää, että sillä on merkitystä kenelle ja minne yli miljardin euron kotimaiset mediainvestoinnit kanavoituvat.
Saloranta kertoo, että markkinointialan pysyvä murros on saanut Suomessa aikaan osaamisvajetta, jonka kiriminen vaatii yhä monipuolisempaa ammattitaitoa.
MediaGurun pyrkii tyrmäämään kertyneen osaamisvajeen hyödyntämällä alan viimeisintä pedagogista tietoa ja luomalla mediaryhmäkohtaiset sertifioinnit, jotka kehittävät osaamista ja auttavat tunnistamaan eri mediaryhmien taitajat jo rekrytointivaiheessa.
Hanke käynnistyy kattavalla haastattelukierroksella, jonka aikana tutkijat haastattelevat alan asiantuntijoita, liittojen edustajia, työnantajia, työntekijöitä sekä alalta työttömäksi jääneitä. Haastatteluilla kartoitetaan alojen parhaat käytänteet sekä työelämän osaamistarpeet.
Sertifikaattien kohderyhmä koostuu markkinoinnin osaajista, jotka työskentelevät mediaostamisen tai mediastrategian parissa, opiskelijoista ja alanvaihtajista sekä sellaisista media-alalla työskentelevistä henkilöistä, jotka haluavat päivittää osaamistaan mediasuunnittelun, -periaatteiden ja -matematiikan osalta.
MediaGurun yhteistyökumppaneina toimivat Suomen suurimpien mediaryhmien liitot: Screenforce Finland, RadioMedia, Outdoor Finland, MediaAudit Finland sekä Aikakausmedia. Hankkeen rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sekä Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri SalorantaprojektipäällikköHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471320Petteri.Saloranta@haaga-helia.fiSari HaavistoopettajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358504410128sari.haavisto@haaga-helia.fiTarja AutioKehityspäällikköHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358404887123tarja.autio@haaga-helia.fiKuvat
Linkit
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Sähköinen lentäminen on askeleen lähempänä todellisuutta2.5.2024 14:50:44 EEST | Tiedote
Sähköisellä lentämisellä on potentiaalia mullistaa koko lentämisen ekosysteemi. Optimistisimpien arvioiden mukaan uudenlaiset ilmailutoimijat kilpailisivat tasavahvasti perinteisten lentoyhtiöiden kanssa lentojen määrässä ja laivaston koossa vuoteen 2030 mennessä.
Risto E. J. Penttilä: Viiden vuoden kuluttua ovat olemassa vain ne yritykset, jotka osaavat hyödyntää tekoälyä29.4.2024 09:30:05 EEST | Blogi
Mitä suomalaisten pk-yritysten tulisi tehdä, jotta ne pysyisivät kilpailukykyisinä? Nordic West Officen toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä keskustelee tekoälyyn liittyvistä kysymyksistä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vanhemman tutkijan Anna Lahtisen kanssa.
Haaga-Helia houkutteli hakijoita ja panosti kansainväliseen yhteistyöhön 202323.4.2024 09:03:51 EEST | Tiedote
Haaga-Helian vuosikertomuksessa korostetaan vahvaa panostusta laadukkaaseen koulutukseen ja kestävään kasvuun. Vuonna 2023 korkeakoulu lisäsi vetovoimaansa ja kansainvälisessä yhteistyössä merkittävää roolia näytteli Ulysseus-verkosto. Haaga-Helian yhtiökokous hyväksyi kokouksessaan 22.4. vuoden 2023 tilinpäätöksen.
250 lukiolaista pääsee tutustumaan korkeakouluopiskeluun Haaga-Helian ja Laurean Porvoon kampuksella22.4.2024 10:15:00 EEST | Tiedote
Lukiot ja ammattikorkeakoulut tekevät paikallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on esitellä ammattikorkeakoulua jatko-opintovaihtoehtona. Linnankosken lukion ja Askolan lukion opiskelijat pääsevät jälleen tällä viikolla tutustumaan Porvoon kampuksen opintotarjontaan.
Haaga-Helia, Kuortaneen Urheiluopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu yhdistävät koulutusvoimansa11.4.2024 10:18:20 EEST | Tiedote
Haaga-Helian ja Seinäjoen ammattikorkeakoulut sekä Kuortaneen Urheiluopisto ovat allekirjoittaneet yhteistyön aloittamista ja kehittämistä koskevan aiesopimuksen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme