Lidl Suomi

Katoaako kinkku suomalaisten joulupöydistä? Muutosta joulun lihojen kulutuksessa

Jaa

Viime vuoteen verrattuna yhä harvempi ostaa tänä vuonna kinkun. Muutosta on myös ostettavan kinkun määrässä; 15 prosenttia kinkun hankkivista aikoo ostaa sitä aiempaa vähemmän. Kinkku on silti suosituin ruoka suomalaisten jouluaterialla, ja se löytyy tänä vuonna 81 prosentin joulupöydästä.*

Lidl-myymälä talvisessa ympäristössä

Kinkkua on tarjolla 81 prosentissa suomalaisista kotitalouksista, kun viime vuonna kinkku löytyi 84 prosentin joulupöydästä. Havaittavissa on siis pientä laskua, ja lisäksi kinkun määrää samoin kuin muiden liharuokien määrää joulupöydässä aiotaan vähentää. Vastaavasti kasvisruokien osuutta aiotaan lisätä. 
 
– Suomalaiset vaalivat perinteitä, ja kinkku on tärkeä osa joulupöytää. On kuitenkin kiinnostavaa, että nykyisin viidesosan joulupöydästä ei löydy kinkkua. Sitä ei myöskään hankita niin suuria määriä kuin aiemmin. Kinkkua ei välttämättä nautita monena päivänä peräkkäin, vaan pienempi annos riittää hyvin kinkkuperinteen ylläpitoon. Lihan kulutusmäärään kiinnitetään selkeästi huomiota aiempaa enemmän, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Kinkun jälkeen suosituimmat jouluruoat suomalaisten joulupöydissä ovat porkkanalaatikko (löytyy 78 prosentin joulupöydästä), joulutortut (77 %), lanttulaatikko (72 %) ja piparkakut (72 %). Myös kala on säilyttänyt asemansa suomalaisten joulupöydässä. Lohta nautitaan niin kylmä- ja lämminsavustettuna että uunilohena, ja lisäksi suosittuja ovat graavikala, silli, siika ja mäti. Suosituimmat jouluruoat ovat siis hyvin perinteisiä, mutta lisäksi kaivataan vaihtelua: 52 prosenttia kaipaa perinteisten rinnalle uusia kokeiluja ja 7 prosenttia haluaa ainoastaan uusia jouluruokia perinteisten sijaan.

– Perinteisten pyhien kuten joulun ja juhannuksen ruokatrendit muuttuvat hitaasti, mutta muuttuvat kuitenkin. Esimerkiksi lipeäkala on aiemmin ollut keskeinen suomalaisen joulupöydän elementti, mutta tänä vuonna se on vain 9 prosentin joulupöydässä. On kiinnostavaa nähdä, ohittaako esimerkiksi porkkanalaatikko jossain vaiheessa kinkun joulupöydän kunkkuna – se on jo nyt aivan kinkun kannoilla kakkosena. Perinteiset jouluruuat kuitenkin varmasti pysyvät suosituimpina vuodesta toiseen. Niiden lisäksi tykätään kokeilla uusia juttuja, kuten jouluruokia muista maista. Esimerkiksi Saksan perinteinen, pullapitkoa muistuttava joululeivonnainen stollen on myös monen suomalaisen jouluherkku, Heinrichs kertoo.

*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty marraskuussa 2023. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.

Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote

Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye