Lidl Suomi

Katoaako kinkku suomalaisten joulupöydistä? Muutosta joulun lihojen kulutuksessa

Jaa

Viime vuoteen verrattuna yhä harvempi ostaa tänä vuonna kinkun. Muutosta on myös ostettavan kinkun määrässä; 15 prosenttia kinkun hankkivista aikoo ostaa sitä aiempaa vähemmän. Kinkku on silti suosituin ruoka suomalaisten jouluaterialla, ja se löytyy tänä vuonna 81 prosentin joulupöydästä.*

Lidl-myymälä talvisessa ympäristössä

Kinkkua on tarjolla 81 prosentissa suomalaisista kotitalouksista, kun viime vuonna kinkku löytyi 84 prosentin joulupöydästä. Havaittavissa on siis pientä laskua, ja lisäksi kinkun määrää samoin kuin muiden liharuokien määrää joulupöydässä aiotaan vähentää. Vastaavasti kasvisruokien osuutta aiotaan lisätä. 
 
– Suomalaiset vaalivat perinteitä, ja kinkku on tärkeä osa joulupöytää. On kuitenkin kiinnostavaa, että nykyisin viidesosan joulupöydästä ei löydy kinkkua. Sitä ei myöskään hankita niin suuria määriä kuin aiemmin. Kinkkua ei välttämättä nautita monena päivänä peräkkäin, vaan pienempi annos riittää hyvin kinkkuperinteen ylläpitoon. Lihan kulutusmäärään kiinnitetään selkeästi huomiota aiempaa enemmän, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Kinkun jälkeen suosituimmat jouluruoat suomalaisten joulupöydissä ovat porkkanalaatikko (löytyy 78 prosentin joulupöydästä), joulutortut (77 %), lanttulaatikko (72 %) ja piparkakut (72 %). Myös kala on säilyttänyt asemansa suomalaisten joulupöydässä. Lohta nautitaan niin kylmä- ja lämminsavustettuna että uunilohena, ja lisäksi suosittuja ovat graavikala, silli, siika ja mäti. Suosituimmat jouluruoat ovat siis hyvin perinteisiä, mutta lisäksi kaivataan vaihtelua: 52 prosenttia kaipaa perinteisten rinnalle uusia kokeiluja ja 7 prosenttia haluaa ainoastaan uusia jouluruokia perinteisten sijaan.

– Perinteisten pyhien kuten joulun ja juhannuksen ruokatrendit muuttuvat hitaasti, mutta muuttuvat kuitenkin. Esimerkiksi lipeäkala on aiemmin ollut keskeinen suomalaisen joulupöydän elementti, mutta tänä vuonna se on vain 9 prosentin joulupöydässä. On kiinnostavaa nähdä, ohittaako esimerkiksi porkkanalaatikko jossain vaiheessa kinkun joulupöydän kunkkuna – se on jo nyt aivan kinkun kannoilla kakkosena. Perinteiset jouluruuat kuitenkin varmasti pysyvät suosituimpina vuodesta toiseen. Niiden lisäksi tykätään kokeilla uusia juttuja, kuten jouluruokia muista maista. Esimerkiksi Saksan perinteinen, pullapitkoa muistuttava joululeivonnainen stollen on myös monen suomalaisen jouluherkku, Heinrichs kertoo.

*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty marraskuussa 2023. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Lidl tekee paluun musiikkibisnekseen – uusi kesäbiisi henkii Tapani Kansan menevää klassikkohittiä26.4.2024 14:07:37 EEST | Tiedote

Lidl on tunnettu soittolistoja villitsevistä kesäbiiseistään. Tänä vuonna Lidlin odotettu kesäbiisi tekee näyttävän paluun muutaman vuoden tauon jälkeen. Tapani Kansan klassikkohittiä mukaileva biisi on nyt julkaistu Spotifyssa ja Singa-laulukirjastossa. Toukokuun aikana biisiin on myös tulossa Youtubessa julkaistava musiikkivideo sekä TikTokista löytyvä tanssikoreografa. Biisillä Lidl haluaa ilahduttaa suomalaisia sekä luoda hyvää kesäfiilistä säästä riippumatta.

Kesän jäätelöissä trendinä raikkaus ja klassikkomaut – uutuudet saapuvat Lidliin23.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Lidl tuo kesän 2024 sesonkiin uusia jäätelöitä sekä aiempien vuosien suosikkeja. Tänä kesänä jäätelöiltä kaivataan raikkautta ja aitoja makuja. Lidlin viime kesän uutuustuote smoothiepuikko nappasi voiton kansainvälisessä kaupan omien merkkien kilpailussa, ja tänä kesänä vegaanisesta ja rasvattomasta smoothiepuikosta tuodaan myyntiin uusi virkistävä maku, päärynä. Kesän uutuusjäätelöt saapuvat Lidleihin lähiviikkoina.

Tutkimus paljastaa suomalaisten näkemykset ruoan hinnasta – näistä säästetään22.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Lidlin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset kokevat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka faktat puhuvat toista. Suurin osa kyselyyn vastanneista on muuttanut ostotottumuksiaan tehdäkseen säästöä ruokaostoksilla. Joulukuusta lähtien Lidl on laskenut lähes tuhannen tuotteen hintaa ja ostoskassin saa Lidlistä halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.

Lidl puhuu kestävän ruokavalion puolesta – laskee kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintaa4.4.2024 08:12:41 EEST | Tiedote

Lidl on ryhtynyt konkreettisiin toimiin terveyden ja ympäristön kannalta kestävän ruokavalion edistämiseksi. Yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa kasviproteiinien myynnin osuus vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen päästäkseen Lidl aikoo laskea kaikkien kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja 8.4. alkaen. Jatkossa Vemondon kasviproteiinit ovat vähintään yhtä edullisia kuin vastaava lihaproteiini.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye