Punaviini joulupöydän ikisuosikki. Alkon joulusesongin vilkkain asiointipäivä pe 22.12.

Jaa

Joulupöydän juomavalinnat ovat monipuolisia ja mukautuvat monenlaisten makujen ympärille. Ekologisuus kiinnostaa yhä useampaa Alkossa asioijaa. Punaviini ja olut pitävät pintansa joulupöydän suosikkijuomina.

Joulu on Alkossa vuoden kiireisin sesonki. Myynnin arvioidaan kasvavan 150 prosentilla normaaliin ajanjaksoon* verrattuna. Lähes kaikkien tuoteryhmien myynti kasvaa.

Jouluviikolla Alkossa ennustetaan asioivan noin 1,8 miljoonaa asiakasta, kun keskimäärin Alkossa käy noin miljoona asiakasta viikossa. Vilkkain päivä on perjantai 22.12., jolloin myymälöissä ollaan valmiita palvelemaan noin 470 000 asiakasta.

”Juomavalinnoissa kannattaa ehdottomasti hyödyntää meidän asiantuntevia myyjiämme. Saman palvelun saa myös meidän chat-palvelussamme verkkosivuillamme, jos haluaa valmistautua myymäläkäyntiin jo ennakkoon”, vinkkaa tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström.

Joulupöydän perinteiset juomavalinnat

Joulu on monille tärkeä ja rakas ruokajuhla, jolloin myös ruuan ja juoman yhdistämiseen halutaan erityisesti panostaa. Juomia ostetaan edelleen myös lahjaksi.

Punaviini on joulupöydän perinteikäs tähti. Kahdella joulunalusviikolla punaviinin kysynnän ennakoidaan olevan noin 1,8 miljoonaa litraa, kun normaalina ajankohtana kysyntä on noin 700 000 litraa. Toinen joulun vakioruokajuoma on olut, jonka kysyntä kaksinkertaistuu.

”Samppanjan kuplista nautitaan yli kolminkertaisesti normaaliin verrattuna. Portviinit, liköörit, madeirat ja sherryt ovat itseoikeutettua seuraa joulun makeille herkuille ja näiden juomien myynti kasvaakin ihan merkittävästi normaaliin ajanjaksoon verrattuna. Konjakit, viskit ja rommit löytävät tiensä usein lahjapakettiin.”

Lämpimät, perinteiset glögit ovat saaneet rinnalleen uusia vaihtoehtoja.

”Glögimaustetut kuohuviinit ovat suosittuja alkumaljoja ja vaaleat glögit taipuvat erityisen hyvin nautittavaksi kylminä jäillä ja vaikkapa appelsiininkuorella koristeltuna.”

Juomatrendit ovat vuosien saatossa keventyneet

Juomatrendit ovat Lindströmin mukaan vuosien saatossa keventyneet.

”Arvokkaammat ja usein tuhdimmat vanhan maailman klassikot kuten Bordeaux´n punaviinit ja Veneton amaronet eivät toki ole joulusta kadonneet, mutta niitä nautiskellaan ehkä ruuan sijaan vasta myöhemmin illasta hyvien juustojen seurassa. Kuohuviinit ja roseeviinit löytävät yhä useammin paikkansa joulupöydästä puhumattakaan oluista, joiden moninaiset tyylit toimivat hienosti joulun ruokamakujen kanssa.”

Alkoholittomat vaihtoehdot on otettu osaksi juomavalikoimaa ja niitä löytyykin lähestulkoon kaikista juomaryhmistä.

Ekologisuus yhä useamman asiakkaan ostokriteeri

Lindström kehottaa juomaa valitessa miettimään myös pakkausta.

”Juomapakkaus voi olla ilmastoteko. Helppo muistisääntö on: mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienemmät ovat sen ilmastovaikutukset.”

”Tänä vuonna olemmekin kiinnittäneet erityistä huomioita kausivalikoimamme vastuullisuuteen tuomalla erilaisia pakkauskokoja ja -materiaaleja mukaan valikoimaan.”

Myytin siitä, että lasipullo on viinille ainoa oikea pakkaus, voi unohtaa. Pienin hiilijalanjälki on hanapakkauksella. Seuraavaksi ympäristön kannalta vastuullisempia valintoja ovat kartonkitölkki, viinipussi, alumiinitölkki, PET-muovipullo ja kevyt lasipullo.

”Hanapakkaus on hyvä vaihtoehto, kun joulupöydässä istutaan isommalla porukalla. Tyylikäs ja juhlava vaihtoehto on kaataa hanaviini karahviin.”

*Joulun vaikutusta Alkon myyntiin on verrattu arvioimalla kahden joulunalusviikon myyntiä vasten juhlatonta ajanjaksoa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna sekä tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström antavat mielellään lisää joulun juomavinkkejä ja avaavat suomalaisen joulun perinteitä, trendejä ja ilmiöitä juomamaailmasta. Haastattelupyynnöt mediapuhelimen tai viestinnän sähköpostin kautta.

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye