Alkon marraskuun myyntitiedote – litramyynti laski 2,5 prosenttia

Jaa

Alkon marraskuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 2,5 prosenttia. Asiakkaita kiinnostavat vaihtoehtoiset, ympäristön kannalta ystävällisemmät, pakkaukset.

Alkon marraskuun litramyynti laski 2,5 prosenttia verrattuna vuoden 2022 marraskuuhun. Viinien myynti laski 2 prosenttia, väkevien 3,1 prosenttia, panimotuotteiden 3,7 prosenttia ja alkoholittomien 5,7 prosenttia. Kaikkinensa juomia on tammi-marraskuussa myyty 67,5 miljoonaa litraa, kun viime vuonna vastaavan ajan myynti oli 70,4 miljoonaa litraa.

Punaviinien myynti laski 2 prosenttia, valkoviinien 1,6 prosenttia ja kuohuviinien 5,9 prosenttia verrattuna viime vuoden marraskuuhun. Roseeviinien myynti oli viime vuoden tasolla.

Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Valintoja tehdään myös ekologisuus edellä

Kuluttajat tekevät ostopäätöksiä myös Alkossa yhä enenevässä määrin ekologisuus edellä. Vaihtoehtoisiin pakkauksiin pakattujen juomien myynti nousi reilut 15 prosenttia. Vaihtoehtoisilla pakkauksilla tarkoitetaan esimerkiksi viinipusseja, kartonkitölkkejä, alumiinitölkkejä, PET-muovipulloja ja kevyempiä lasipulloja.

Alko on sitoutunut puolittamaan juomapakkauksiin liittyvät päästöt vuoteen 2030 mennessä. Valikoiman pakkauksia ke­hitetään yhdessä tavarantoimittajien kanssa ja myös asiakkaita kannustetaan tekemään ympäristöystävällisempiä valintoja. Alkon teettämien kyselyiden ja oppilaitosyhteistyöstä saatujen tulosten perusteella yksi esteistä siirtyä ympäristöystävällisiin pakkauksiin on huoli juoman laadusta.

”Pakkaushan ei vaikuta juoman makuun. Valtaosa juomista os­tetaan nautittavaksi melko nopeasti ostamisesta. Jos viiniä ei ole tarkoitus säilöä pitkiä aikoja, kaikki pakkaukset ovat maun ja säilyvyyden suhteen samalla viivalla. Pitkään säilytettävien viinien kohdalla lasipullo on paras, mutta silloinkin ohuempi lasi ja näin ollen kevyempi pullo riittää”, kertoo kestävän kehityksen asiantuntija Senni Simola.

Alkon valikoimassa on noin 1500 tuotetta vaihtoehtoisessa pakkauksessa. Tuotteiden valikoima on vielä rajallinen ja siihen vaikuttaa kysyntä. ”Pyrimme oman ilmastotyömme kautta vaikuttamaan siihen, että valikoimassa olisi tulevaisuudessa yhä enemmän vaihtoehtoisia pakkauksia”, Simola kertoo.

Bottle Weight Accord kannustaa kevyempiin pulloihin

Alko liittyi marraskuussa mukaan Sustainable Wine Roundtable- ryhmittymän julkaisemaan Bottle Weight Accordiin, joka on kansainvälisten alkoholijuomien jälleenmyyjien sitoumus vähentää 0,75-litraisten lasisten still-viinipullojen* keskipainoa valikoimassaan. Kevyen, alle 420 grammaa painavan lasipullon hiilijalanjälki on noin 25 prosenttia pienempi kuin perinteisen lasipullon.

”Sitoumus tukee sitä työtä, jota olemme jo pitkään tehneet kohti vähäpäästöisempiä pakkauksia. Viinipullo painaa keskimäärin noin 550 grammaa. Sitoudumme vähentämään pullojen painoa 420 grammaan vuoden 2026 loppuun mennessä. Tällä hetkellä valikoimamme viinipullojen keskipaino on 460 grammaa, joten olemme hyvässä vauhdissa kohti tavoitetta”, toteaa Simola.

*Still-pulloilla tarkoitetaan esimerkiksi puna-, tai valkoviinipulloja, joihin on pakattu kuplatonta viiniä.

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye