Massivt solkraftverk byggs i Lappo: Vasa Elektriskas andel nästan en tredjedel

Solenergianläggningen som byggs i Heinineva, Lappo, är ur nationellt perspektiv mycket stor. Det är EPV Energi som låter bygga anläggningen i industriell skala och den färdigställs i två etapper. Den första etappens kraftverk kommer årligen att producera cirka 67 gigawattimmar el, och av det utgör Vasa Elektriskas andel cirka 30 procent. Den andra etappen kommer att höja produktionen till cirka 90 gigawattimmar per år.

EPV Energi

- För Vasa Elektriska är det här ett viktigt och mycket naturligt steg när vi utvecklar vår produktionsportfölj. Där eftersträvar vi en koldioxidneutral basproduktion senast år 2030, berättar Vasa Elektriskas direktör för Elhandeln Hans-Alexander Öst.

- Solkraften kommer att ge större bredd i vår produktionspalett och är därför ett ypperligt tillskott i vår redan sedan tidigare starka utsläppsfria produktion, som i nuläget består av vindkraft, vattenkraft och kärnkraft. Den energi vi kommer att få från Heinineva är bara en liten del av vår energiproduktion, ca 1 %, konstaterar Öst.

Han påminner om att bolagets vindkraftportfölj har en totaleffekt om cirka 180 megawatt.

- Den helheten har vi byggt upp i åtta faser. Projektet i Heinineva ger oss i fas ett en effekt om 20 megawatt.

- Som energiproducent har vi en viktig roll som på många sätt förpliktar oss till att göra också stora investeringar i utsläppsfri produktion. Vi kan inte vänta på att någon annan ska fatta de här besluten.

Öst gläder sig över att projektet kan genomföras på en torvmosse som tagits ur bruk.

- Det här är optimal markanvändning när man kan använda sig av markområden som tidigare gett energitorv till att nu skapa nya former av energiproduktion.

Produktionen i Heininevas solkraftverk förväntas påbörjas i slutet av 2025.

Vasa Elektriska har i år meddelat också om andra investeringar i värme- och elproduktion. Gemensamt för dem alla är att man med dem strävar efter större balans i energisystemet, utsläppsfri energiproduktion och kostnadseffektivitet.

Läs också EPV Energis meddelande: EPV Energis första solpark byggs i Lappo

Anträffbar: 20.12 klo 12 - 14

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 135 personer och omsättningen år 2022 utgjorde ca 330 milj. euro. År 2022 fyllde Vasa Elektriska 130 år.