Sähkön siirtohintojen valvontamalliuudistus herättää huolta – Omakotiliitto vaatii tehokkaampaa kuluttajansuojaa

Sähkön siirtohinnat muodostavat merkittävän osan kuluttajien sähkölaskusta. Suomessa Energiavirasto valvoo jakeluverkkoyhtiöiden perimiä maksuja. Omakotiliitto vaatii lausunnossaan, että Energiaviraston on vahvistettava kuluttajansuojaa, jotta sähkön jakeluverkkomaksut saadaan laskemaan.

Sähkolinja
Viivi Handolin / Omakotiliitto Handout

Lokakuussa 2023 Energiavirasto esitteli vahvistuspäätöksen (3171/040300/2023), jossa oli huomattavia parannuksia sähkön siirtohinnoitteluun kuluttajien näkökulmasta. Päätös olisi vähentänyt nopeammalla tahdilla kuluttajien sähkön jakeluverkkomaksuja. Saamansa palautteen perusteella Energiavirasto päätti muuttaa mallia viime metreillä energia-alan toimijoiden toivomusten suuntaan. Päivitetty valvontamalli esiteltiin joulukuussa 2023 ja annettiin kaksi viikkoa aikaa lausua asiasta.

Omakotiliitto ei kannata valvontamallin päivitettyä esitystä, koska se voi lisätä kuluttajien epävarmuutta sähkön siirron hintakehityksestä ja heikentää kuluttajien asemaa. Valvontamallin tulee jatkossa olla kustannusvastaavampi, jotta jakeluverkkoyhtiöillä ei ole mahdollisuutta jatkaa kohtuuttomien tuottojen perimistä kuluttajilta ylisuurina maksuina.

Omakotiliitto toteaa, että Energiaviraston on suojeltava kuluttajia tehokkaammin. Liitto kummastelee energia-alan lausuntoja valvontamallin vaikutuksista investointeihin.

- Nyt on kyse kustannusvastaavuudesta, joka on keskeistä jakeluverkkoyhtiöiden kohtuuttomien voittojen estämiseksi. Valvontamallihan perustuu laskennallisiin lukuihin. Kuluttajat ovat maksaneet näitä voittoja sähkönsiirtomaksuissaan, toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

- Erityisesti huolena ovat ne yhtiöt, joilla on vahvaa ulkomaista omistusta, esimerkiksi rahastojen ja pääomasijoittajien kautta. Tällaiset voitot valuvat ulkomaille, mikä johtaa suomalaisten kuluttajien ostovoiman heikkenemiseen ja valtion verotulojen vähenemiseen, jatkaa Silander.

Omakotiliitto vaatii Suomen hallitusohjelman tiukkaa noudattamista, johon kirjattu selkeä tavoite: ”Jakeluverkkojen sähkön siirtomaksuja kehitetään EU-asetuksen vaatimalla tavalla kustannusvastaaviksi valvontamallin uudistuessa vuonna 2024”. Omakotiliitto on viestittänyt valvontamallin kehityksestä myös eduskunnalle ja EU-komissiolle.

Omakotiliitto toteaa, että vahvistuspäätösluonnoksesta puuttuivat selkeät vaikutusten arvioinnit erityisesti kotitalouksien näkökulmasta, miten uusi malli vaikuttaa kuluttajien asumiskustannuksiin. Nämä vaikutukset olisi tullut selvittää, arvioida huolellisesti ja esitellä ne lausuntoluonnoksessa.

Omakotiliitto korostaa, että valvontamallia on edelleen kehitettävä kustannusvastaavampaan suuntaan ja otettava vahvemmin huomioon akateemisen työryhmän raportti  (pdf). Raportti laadittiin työ- ja elinkeinoministeriölle eduskunnan päätöksen pohjalta ja siinä esitettiin valvontamalliin useita kehittämisehdotuksia, jotka olisivat vähentäneet kuluttajien maksamia siirtomaksuja. Myös työryhmän jäsenten antamia lausuntoja tulee ottaa huomioon.

- Energiaviraston on toimittava tasapuolisesti ja otettava huomioon kaikkien asukkaiden edut sähkön jakeluverkkotoiminnassa, jossa siirtoyhtiöt toimivat monopoliasemassa, muistuttaa Omakotiliiton hallituksen puheenjohtaja Ari Rehnfors.