Lisää vuoropuhelua kuntalaisten ja kunnan välille - tähän tarpeeseen uusi Maskun omakotiyhdistys haluaa vastata

Maskulaiset pientaloasukkaat perustivat koko kunnan alueen omakotiyhdistyksen kokouksessaan 15.2.2024. Samalla Maskun omakotiasukkaat järjestäytyivät valtakunnalliseen verkostoon.

Maskun vastaperustetun omakotiyhdistyksen porukka koolla: Vasemmalta Maija Salo, Mika Nikarla, Marko Salonen, Eija Lehtinen, Jarmo Pirttisalo ja Matti Peltonen. Kuva: Harri Nurmi

Maskun omakotiyhdistyksen käynnistämisen kimmokkeena on tavoite lisätä asukkaiden ja kunnan välistä avointa ja systemaattista vuoropuhelua. Yhdistys päätti hakea Suomen Omakotiliiton jäsenyyttä, mikä nivoo maskulaiset osaksi valtakunnallista pientaloasukkaiden verkostoa.

"Tahdomme lisätä pientaloasukkaiden äänen kuuluvuutta kuntamme kehittämisessä. Maskussa on yli 4 300 pientaloa ja vapaa-ajanasuntoa. Kunnassamme tehdään vuosittain kymmenittäin päätöksiä, jotka vaikuttavat suoraan asukkaiden arkeen. Päätösten vaikutuksia on syytä arvioida jo ennen nuijan kopautusta, ja yhdistyksemme voi auttaa kuntaa tekemään kerralla oikeita ratkaisuja",  valottaa puheenjohtajaksi valittu Marko Salonen yhdistyksen tarkoitusperiä.

Yhdistyksen toiminta-alue kattaa koko Maskun liitoskuntineen. Jäseniksi ovat tervetulleita kaikki asumisen asioista kiinnostuneet. Omakotiliiton jäsenenä yhdistyksen jäsenet saavat ilmaista neuvontaa mm. laki-, rakennus-, energia- ja puutarha-asioissa. Jäsenetuina ovat lisäksi useiden yritysten tuntuvat alennukset sekä Omakotilehti. Yhdistyksen ensimmäisen toimintavuoden painopisteinä ovat tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen, jäsenhankinta sekä yhteistyön avaaminen kunnan ja muiden yhdistysten kanssa.

"Omakotiliiton jäsenyys takaa vahvaa tukea ja osaamista yhdistyksemme toimintaan. Omakotiliiton jäsenenä pääsemme antamaan panoksemme myös valtakunnallisesti esille nouseviin asumisen asioihin. Siksi Omakotiliiton jäsenyys on itsestäänselvyys", sanoo Salonen.

"Maskun omakotiyhdistyksen mukaantulo Omakotiliiton järjestökenttään täydentää loistavasti pientaloasumisen verkostoamme. Omakotiyhdistys pystyy tuomaan oman kokemusosaamisensa Maskun kehittämiseen. Kasvavana ja pientalovaltaisena kuntana Maskun tulevaisuus on kestävällä pohjalla, kun sitä rakennetaan kuntalaisten näkemyksiä herkällä korvalla kuunnellen", painottaa Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivanen.

Yhdistyksen varapuheenjohtajaksi valittiin Maija Salo ja sihteeriksi Eija Lehtinen. Hallituksen muiksi jäseniksi tulivat Matti Peltonen, Mika Nikarla ja Jarmo Pirttisalo

"Omakotiliiton jäsenyyden vahvistuttua saamme maaliskuun aikana auki omat nettisivumme osoitteessa www.omakotiliitto.fi/masku. Toivomme maskulaisia tulemaan mukaan toimintaamme ja ottamaan yhteyttä asumisen asioissa.  Tehdään yhdessä Maskusta entistä parempi paikka asua, rakentaa ja remontoida", tsemppaa Salonen uuden yhdistyksen nykyisiä ja tulevia jäseniä.

Omakotiliitto on ainut valtakunnallinen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden neuvonta- ja palvelujärjestö. Liiton viimeaikainen edunvalvonta on kohdistunut sähkön siirtohintoihin, EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin, maankäyttö- ja rakennuslainmuutokseen sekä kiinteistöveron uudistamiseen. Liittoon kuuluu 225 jäsenyhdistystä, joissa on yhteensä 70 000 henkilöjäsentä.

Maskun Omakotiyhdistys ry, puheenjohtaja Marko Salonen, 050 533 1441, salonen.marko@gmail.com
Suomen Omakotiliitto ry, järjestöpäällikkö Sami Toivanen, 040 847 4440, sami.toivanen@omakotiliitto.fi