Huolestuttava tutkimustulos: Naisista yli kolmasosalle lainaneuvottelut vaikeita – ”pelottaa, että tulee huijatuksi”

Jaa

Suomalaiset arvioivat talousosaamisensa korkealle, mutta kokevat samalla omista lainoista neuvottelun vaikeana. Erityisen vaikeana sitä pitävät naiset. Heistä 36 prosenttia sanoo lainaneuvottelujen olevan hankalia, kun miehistä vastaava osuus on 21 prosenttia. Taustalla vaikuttavat muun muassa epäluulo pankkeja kohtaan sekä tunne siitä, ettei pankeista tavoita enää ihmistä, selviää pohjoismaisen asuntolainoihin keskittyvän Bluestep Bankin tuoreesta tutkimuksesta.

Lähes joka kolmas suomalainen (29 %) kokee lainoista neuvottelun ja lainojen kilpailuttamisen vaikeana. Naisten osuus korostuu: heistä peräti 36 prosenttia arvioi lainaneuvottelujen olevan hankalia kun miehistä vastaava luku oli 21 prosenttia. Sen sijaan esimerkiksi tulotaso ei vaikuttanut vastaajien kokemuksiin lainaneuvotteluista. 

Koetun vaikeuden taustalla näyttää olevan esimerkiksi luottamuspula pankkeja kohtaan sekä tunne siitä, ettei pankeista enää tavoita ihmistä. Bluestep Bankin IroResearchillä teettämän tutkimuksen avoimissa vastauksissa osallistujat kertoivat muun muassa, etteivät he tunne pankkien käyttämää sanastoa; että pankkiin ei saa aikoja ja että lainavaihtoehtoja on paljon eikä niiden vertailu ole helppoa.

Avoimissa vastauksissa heijastui myös epäluulo pankkeja kohtaan: ”suoraan kysymykseen ei saa suoraa vastausta”, ”todella paljon erilaisia pykäliä ja sudenkuoppia”, ”pelkään, etten osaa ajaa omia etujani”, ”pelottaa, että tulee huijatuksi” ja niin edelleen. 

– Mielestäni on erittäin huolestuttavaa, jos ihmiset kokevat, että voivat tulla pankeissa huijatuksi. Se tarkoittaa sitä, että pankkien täytyy entistä selkeämmin viestiä omista palveluistaan. 

– Ihmiskontaktit ovat vastausten mukaan suomalaisille tärkeitä. Tämän vuoksi meillä Bluestep Bankissa ei automatisoida asiakaspalvelua tai lainanhakemuskäsittelyä. Luotamme edelleen ihmisten väliseen kohtaamiseen, Bluestep Bankin Suomen toiminnasta vastaaja Petri Matikainen kertoo. 

Oma taloustieto vahvoissa kantimissa

Tutkimus osoitti myös, että vaikka suomalaiset kokevat pankkiasioinnin vaikeaksi, he arvioivat oman talousosaamisensa olevan hyvissä kantimissa. Suomalaisista 66 prosenttia on sitä mieltä, että heidän talousosaamisensa on vahvaa. Talousosaamisella tutkimuksessa tarkoitetaan omaan talouteen ja omien raha-asioiden hoitoon ja seurantaan liittyviä seikkoja. 

Vastaajista kuusi prosenttia arvioi taloustietonsa huonoksi. 

– Suomalaiset eivät arvioi talousosaamistaan väärin, vaan kyse on minusta pikemmin siitä, että pankkien pitää kyetä parantamaan tapaansa puhua ihmisille lainoista ja niiden kokonaiskustannuksista. Jos asiakas kokee lainaneuvotteluissa, ettei ymmärrä, pankin kommunikaatio on pettänyt, Matikainen jatkaa. 

Arviot omasta talousosaamisesta eivät vaihdelleet merkittävästi vastaajan sukupuolen, iän tai tulotason mukaan. 

Tutkimuksen teettänyt Bluestep Bank on vakuudellisiin asuntolainoihin keskittynyt, taloudellista eriarvoisuutta vastaan taisteleva pankki. Se haastaa perinteiset pankit asiakaskunnan aineettomien vakuuksien eli luottamuksen osalta. Bluestep Bank keskittyy maksukykyisiin asiakkaisiin, jotka eivät pääse perinteisten pankkien asiakkaaksi esimerkiksi vakituisen työsuhteen puuttumisen takia. Bluestep Bank tekee asiakkailleen yhtäläiset stressitestit perinteisten pankkien kanssa. 

Iro Researchin tekemään kyselytutkimukseen osallistui tuhat suomalaista. Otosta painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan, mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.  Tiedonkeruuaikaa oli 14.–22. marraskuuta 2023 ja tilastollinen virhemarginaali tutkimuksessa on maksimissaan +/-3,2 prosenttiyksikköä.

Katso kaikki tutkimustulokset täältä: https://cdn.bluestep.se/globalassets/shared-blocks-finland/bluestep-bank-kyselytutkimus-marraskuu.pdf?contentId=28440

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland on ratkaisukeskeinen asuntolainapankki sekä markkinajohtaja Pohjoismaissa omassa segmentissään. Vuonna 2005 perustettu Bluestep Bank toimii Ruotsissa ja Norjassa sekä Suomessa, jossa yritys aloitti toimintansa kesällä 2020. Bluestep Bankin tavoitteena on olla paras vaihtoehto niille ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta saa lainaa omasta tai muista perinteisistä pankeista. Bluestep Bankin tehtävänä on lisätä taloudellista yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa vastuullisesti ja tarjota yhä useammalle mahdollisuus ottaa oma talous hallintaan. Lisätietoa: www.bluestep.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Haluatko etätyöskennellä paratiisin keskellä? – Turkki helpottaa suomalaisten diginomadien pidempiaikaista oleskelua29.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Elävistä kaupungeistaan ja upeista rannikoistaan tunnettu Turkki on yksi maailman suosituimmista matkailukohteista. Nyt viisumin saaminen pidempiaikaiseen oleskeluun ja etätyöskentelyyn lomaparatiisissa on aiempaa helpompaa myös suomalaisille. Suomalaiset diginomadit, jotka haluavat tehdä etätöitä Turkissa pidempään, voivat käynnistää viisuminhakuprosessin helposti Digital Nomad GoTürkiye -alustalla.

Autoglymin uusi kolmivaikutteinen autonpesuaine helpottaa autonpesua ja luo kiiltävän lopputuloksen suojaavalla pinnalla15.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ceramic Wash & Protect on kehitetty Autoglymin uudella shampoopohjaisella, keraamisella (Si02) teknologialla. Helpottaa auton maalipinnan puhdistamista ja pesun jälkeistä kuivaamista lyhentäen autonpesuun kuluvaa aikaa. Pesuaineen äärimmäisen konsentroitu, heikosti vaahtoava koostumus on erittäin riittoisa ja yksi pakkaus riittää jopa 33 pesukertaan.

Virta sai ison tilauksen Saksasta – Plaza-hotelliketjulle Virran sähköautojen latauspalvelu kaikkiin ketjun hotelleihin9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Saksan suurimpiin hotelliketjuihin kuuluva Plaza-hotelliryhmä alkaa tarjota yhteistyössä suomalaisen Virran kanssa matkailijoilleen sähköajoneuvojen latauspalvelua (EV) kaikissa Plazan yli 50 hotellissa Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa. Julkinen latausinfrastruktuuri tulee käyttöön vauhdilla laajentuvan Plaza-ryhmän hotelleissa lähikuukausien aikana. Uuden hotellipalvelun avulla hotellivieraat voivat ladata sähköautojaan oleskelunsa aikana, mikä tukee kestävää liikkumista ja tarjoaa lisäarvoa matkustajille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye