Koulutuspoliittiset visiotekstit korostavat digiä ja sumuttavat oppimisen

Jaa

Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen tutkijakollegio KT Leena Isosomppi, KT, YTM Minna Maunula ja KT Minna Maunumäki tarkastelevat tuoreessa tutkimuksessaan digitalisoituvaa yliopistokoulutusta ohjaavia koulutuspoliittisia visiotekstejä yliopistopedagogiikan näkökulmasta. Tutkimustulosten mukaan yliopistokoulutuksen kehittämistä ohjaavat teknologis-taloudelliset puhetavat ja toimintamallit. Tutkijoiden mukaan tämä kaventaa yliopistopedagogista keskustelua ja kehittämistä.

Tutkimustulosten mukaan yliopistokoulutuksen kehittämistä ohjaavat teknologis-taloudelliset puhetavat.
Tutkimustulosten mukaan yliopistokoulutuksen kehittämistä ohjaavat teknologis-taloudelliset puhetavat.

KT Leena Isosompin, KT, YTM Minna Maunulan ja KT Minna Maunumäen tutkimuksen kohteena ovat Opetus- ja kulttuuriministeriön Korkeakoulutus ja tutkimus 2030 -visiotyön keskeiset dokumentit ja korkeakoulujen yhdessä laatima, vision strategista toimeenpanoa konkretisoiva Digivisio -hankehakemus. Aihe on sekä kansallisesti että kansainvälisesti merkittävä, sillä yliopistojen toiminnassa hyödynnetään kasvavasti digitaalisia ratkaisuja. Tutkimus avaa sitä, millaista kuvaa näillä visiodokumenteilla luodaan oppimisesta, opettamisesta, opiskelijoista ja opettajista tulevaisuuden yliopistossa. Tutkijoita on kiinnostanut myös se, mihin ja miten visiopuhe suuntaa opetuksen kehittämistä yliopistojen arjessa.

Tutkimustulosten mukaan yliopistokoulutuksen kehittämistä ohjaavat teknologis-taloudelliset puhetavat. Ne rakentavat kansallista visiota Suomi-yrityksestä, joka luo brändiään globaalissa koulutuskilpailussa menestyvänä oppimisen ekosysteeminä. Oppimisen ja asiantuntijuuden merkitykset pelkistyvät markkinalähtöisessä koulutuspuheessa uuspedagogiikan mukaisesti yksilön mitattavaksi osaamispääomaksi samalla kun asiakas-opiskelija irtaantuu siinä koulutusyhteisöstään abstraktiksi oppijaksi ja digitaalisesti profiloiduksi koulutustuotteen kuluttajaksi.

Teknologis-taloudelliset puhetavat ja toimintamallit kaventavat tutkijoiden mukaan yliopistopedagogista keskustelua ja kehittämistä. Kielenkäytöllään ne ohittavat yliopistopedagogisen tutkimuksen käsitteistöt ja tulokset koulutuksen kehittämisen yhtenä oleellisena lähtökohtana.

Digitaalinen identiteetti ja oppijabrändi

Koulutuspoliittinen digitalisaatiopuhe heijastuu väistämättä opetuksen ja opiskelun arkeen ja koulutuksen pedagogiseen kehittämiseen. Oppiminen ja akateemisen asiantuntijuuden kehittyminen vaativat aikaa ja yhteisöä. Vaikka opetus ja opiskelu ovat siirtymässä yhä laajemmin verkkoon ja mahdollisesti jo lähitulevaisuudessa joiltain osin tekoälyn tukemaksi, yliopistokoulutuksessa tarvitaan Isosompin mukaan edelleen niin oppimisen kuin hyvinvoinnin tueksi ihmisten välistä kohtaamista, argumentoivaa keskustelua ja pysähtymispaikkoja oppimisen äärellä.
– Tämä korostuu erityisesti vuorovaikutuksen asiantuntijuutta vaativien alojen koulutuksissa, mutta on tärkeä näkökohta myös yleisten akateemisten asiantuntijataitojen kehittymisen näkökulmasta, sanoo Isosompi.

Koulutusta visioivat tekstit kuitenkin ohittavat tutkijoiden mukaan tätä korostavat tieteelliset oppimisteoriat ja asiantuntijuuskäsitykset.
– Tutkimuksen suorat aineistositaatit visioteksteistä ovat hätkähdyttäviä, eikä niitä välttämättä osata lukea kriittisesti, mikä olisi tärkeää, toteaa Maunula. – Kriittinen lukutapa ja lähdekriittisyys korostuvat entisestään tulevaisuudessa. Kielenkäytön yksipuolistuminen etäännyttää koulutuksen kehittämistä oppimisen ja asiantuntijuuden lähtökohdista.

Uuspedagiikka - oppiminen ilman kehyksiä

Tutkimuksessa tarkastelluissa visioteksteissä välittyy käsitys, jonka mukaan yliopistokoulutuksen kehittämisen perustan muodostavat uusliberalistiset arvot, markkinat ja talous. Tutkijoiden mukaan tämä ohjaa yliopistokoulutuksen kehittämisen uuspedagogiseksi.
– Uuspedagoginen suuntaus näkyy siten, että koulutuksen kehittämisresurssit suunnataan uusien teknologioiden kokeiluun, standardoitujen koulutustuotteiden muotoiluun ja jakamiseen sekä rutiinitehtäviksi ymmärrettyjen opetustehtävien automatisointiin, sanoo Maunumäki.

Tutkimuksen mukaan visioiden suunnassa toteutuva laaja yliopistokoulutuksen digitalisoituminen näyttää vahvistavan itsepalvelun kulttuuria ja kiihdyttävän järjestelmissä asioimista, mikä toisaalta tehostaa asiakasvirtoja, kerryttää dataa ja mitattavia suoritteita, mutta toisaalta sivuuttaa huolettomasti vaativat ja usein myös hitaat oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen pedagogiset ydinprosessit.

Visio koulutuksen ja digitalisaation kestävästä kehittämisestä

– Tutkimuksen merkityksen näemme kiteytyvän puheenvuoroksi moniäänisen, tutkimusperustaisen ja kriittisen yliopistopedagogiikan kehittämisen puolesta. Tämä on näkemyksemme mukaan yksi kestävän ja laadukkaan yliopistokoulutuksen kehittämisen kulmakivistä, tutkijat kiteyttävät.


Vertaisarvoitu tutkimus on julkaistu Kasvatus & Aika lehdessä: LINKKI

Lisätietoja:

KT Leena Isosomppi leena.e.isosomppi@jyu.fi
KT, YTM minna.r.h.maunula@jyu.fi
KT Minna Maunumäki minna.j.maunumaki@jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitöstutkimus paljastaa Raamatun kymmenen käskyn roolin yhteiskunnan muodostumisessa klassikkoteoksen valossa25.4.2025 10:39:50 EEST | Tiedote

Mikä tekee yhteiskunnastamme mahdollisen? YTM Jukka Ruokanen selvitti väitöskirjassaan, millaiset tekijät tukevat sosiaalisuuden, yhteisöjen ja yhteiskunnan olemassaoloa saksalaisen politiisen filosofin ja oikeusoppineen Johannes Althusiuksen teoksessa Politica Methodice Digesta. Althusiuksen mukaan yhteiskunta ei synny vain ihmisten toiminnan tai luonnollisten syiden seurauksena – myös Jumalan toimet, kuten kymmenen käskyä, ovat olennaisia yhteiselomme aikaansaamiseksi.

Maankäyttö vaikuttaa boreaalisten järvien energialähteisiin17.4.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Järviekosysteemit vastaanottavat valuma-alueelta peräisin olevaa eloperäistä ainesta, joka päätyy mikrobien avustuksella ravintoverkkoon. Jyväskyläläinen tutkijaryhmä selvitti vedyn pysyvien isotooppien avulla maalta peräisin olevan eloperäisen energian määriä. Tutkimuksen mukaan pohjaeläinten ja niitä syövien kalojen maalta peräisin olevan energian määrä oli suurempaa kuin ulappa-alueen eläinplanktonin ja niitä syövien kalojen. Kaikkien kuluttajaryhmien maalta peräisin olevan energian määrä väheni tummista happamista metsäjärvistä kohti reheviä järviä, joiden valuma-alueella on paljon maataloutta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye