Yli 50 % kasvu asuntokaupassa joulukuussa – lähes puolet kaupoista tekivät ensiasunnon ostajat

Kiinteistömaailman Pulssi -tiedote 3.1.2024

Kiinteistömaailma-ketju välitti joulukuussa 2023 yhteensä 963 kohdetta. Vertailukaudesta eli joulukuusta 2022 kauppamäärä kasvoi yli 50 prosenttia. ”Tyypillisesti joulukuu hiljentää asuntokauppaa, mutta tällä kertaa joulukuun kauppamäärä oli miltei sama kuin marraskuussa, 781 kappaletta. Ensiasuntokauppa sähköisti selvästi koko markkinaa: kaikista joulukuussa tehdyistä kaupoista lähes puolessa hyödynnettiin ensiasunnon oston varainsiirtoverovapautta”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen.

Kiinteistömaailma-ketjun välittämien asuntojen ja kiinteistöjen kauppamäärä joulukuussa 2023 oli 781 kauppaa, kun vuotta aiemmin joulukuussa kauppamäärä oli 517 kappaletta. Edelliskuukauden eli marraskuun 2023 kauppamääristä jäätiin alle neljänkymmenen kappaleen verran, vaikka tyypillisesti marraskuu on joulukuuta selvästi vilkkaampi kauppakuukausi. Tämä kertoo asuntokauppamäärien normalisoitumisesta vuoden loppua kohden.

”Erityisesti pääkaupunkiseudulla monet Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvat yritykset raportoivat vilkkaasta joulukuusta, ja yksittäisiä ennätyskuukausia tehtiin myös muualla maassa, mikä ei ole ihan tavanomaista tässä vaiheessa vuodenkiertoa”, Laurikainen kertoo.

Käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen kauppojen osuus joulukuun kokonaiskauppamäärästä oli 99 %. Uudiskohteita myytiin vain 10 kappaletta. Vuokravälityksessä jäätiin hiukan tavanomaisen lukujen alle, 182 välitettyyn kohteeseen.

Kiinteistömaailma oli tässäkin kuussa kauppamäärillä mitattuna maan suurin käytettyjen asuntojen välittäjä.

Ensiasunnon ostajat ostivat viiden huoneen asuntojakin enemmän kuin yksiöitä

Kiinteistömaailman joulukuussa välittämissä kaupoissa ensiasunnon ostajien osuus oli lähes puolet. Tyypillisin ensiasunnon ostajan ostama kohde oli kaksio tai kolmio. Myös neljän ja jopa viiden huoneen koteja ostettiin enemmän kuin yksiöitä.

”Monin paikoin ensiasunnon ostajien palvelussa juostiin joulukuussa aikaa vastaan, jotta kaupat saatiin tehtyä ennen vuodenvaihdetta eli ilman varainsiirtoveroa”, sanoo Mika Laurikainen.

Vaikka varainsiirtoverovapaus poistuikin ensiasunnon ostajilta vuodenvaihteessa, arvioi Laurikainen ensiasuntokaupan palaavavan varsin nopeasti tavanomaisille tasoilleen.

”Asuntojen hinnat ovat laskeneet parin vuoden takaisesta, ja myös koroissa on nähty käännettä alaspäin. Ensimmäisen oman kodin osto on vahvasti tarveperusteista, joten kun tarve syntyy ja mahdollisuus tulee, jatkuu kauppa näillä edullisemmilla hinnoilla ensiasunnon ostajille edelleen suotuisana.”

Kiinteistömaailma julkaisee Vuosi 2023 -tiedotteen koko päättyneestä vuodesta tammikuun puolivälin jälkeen.

Mika Laurikainen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 040 5607514

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman 60. barometri: Kauppamäärät monin paikoin kasvussa ja myyntiajat lyhenemässä jo lähikuukausina – hintojen nousu vaatisi tärkeän muutoksen11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailman 60. barometrin mukaan merkittävässä osassa maata asunto- ja kiinteistökaupan kauppamäärät lähtevät lähikuukausina nousuun. Pienimpiä asuntoja on kuitenkin tällä hetkellä monin paikoin niin reilusti tarjolla, etteivät hinnat lähde välittömään nousuun kauppavilkkauden kasvaessakaan. “Vasta, kun reilu tarjonta ikään kuin sulaa markkinaan, lähtee hintakisa uudelleen käyntiin”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen. Uudehkoissa perheasunnoissa tarjontaa on kysyntään nähden sen sijaan niukimmin, ja lähes kolmannes välitysammattilaisista arvioikin, että heidän alueellaan tämän vuosituhannen omakotitalojen hinnat lähtevät nousuun jo kevään ja kesän aikana.

KUTSU Teams-lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman 60. barometri - erityisteemana ensiasunnon ostajat3.4.2024 08:05:00 EEST | Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen barometri julkaistaan torstaina 11.4.2024, nyt jo kuudettakymmenettä kertaa. Barometrin mukaiset asuntokaupan näkymät lähikuukausille esitellään Teams-lehdistötilaisuudessa kello 9 alkaen. Paikalla ovat Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen ja Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja Sari Takala. Erityisteemana ovat tällä kertaa ensiasunnon ostajat. He kiirehtivät joukoin asuntokaupoille ennen viime vuodenvaihdetta ja varainsiirtoverovapauden poistumista. Mitä ensiasunto-kauppaan kuuluu nyt – ovatko ensimmäisen omistuskodin ostajat palanneet markkinaan?