Alkon myyntilitrat vuonna 2023: myynti laski 4,1 prosenttia. Keveys ja raikkaus jatkaa nousuaan.

Alkon myynti vuonna 2023 laski 3,4 miljoonaa litraa vuoden 2022 takaisesta. Asiakaskäyntejä oli 50,7 miljoonaa. Vastuullisemmat valinnat kiinnostavat asiakkaita.

Vuonna 2023 Alkosta ostettiin noin 76,9 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 4,1 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2022 myynti oli noin 80,3 miljoonaa litraa.

Vuonna 2023 viinien myyntilitrat laskivat 3,7 prosenttia, väkevien 4,4 prosenttia, panimotuotteiden 6,2 prosenttia ja alkoholittomien myynti 7,7 prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Punaviinien litramyynti laski 5 prosenttia, valkoviinien 2,1 prosenttia ja kuohuviinien 5,6 prosenttia. Roseeviinien myynti pysyi lähes ennallaan (myynti nousi 0,2 prosenttia). Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät Alkon myyntitilastoista.

Alkon kokonaislitramyynnistä 62 prosenttia on viinejä, joita valikoimassa vuoden aikana oli lukumääräisesti yli 8 500. Väkevien osuus litramyynnistä oli 28 prosenttia, panimotuotteiden 9 prosenttia ja alkoholittomien myynti prosentin.

Asiakaskäyntejä oli viime vuonna 50,7 miljoonaa, määrä laski 2,6 prosenttia vuoteen 2022. Vuoden 2023 myynnin kautta alkoholijuomaveroa kertyi 575,6 miljoonaa euroa (599,8 vuonna 2022) ja arvonlisäveroa 278,6 miljoonaa euroa (285,0).

Alkoholin matkustajatuonti on ollut selvässä kasvussa viime vuonna (tammi-lokakuussa 40 prosenttia), mikä on omalta osaltaan vaikuttanut Alkon myyntiin. Ulkomaisista nettikaupoista ostetun alkoholin määrä oli puolestaan viime vuonna reippaassa laskussa (tammi-lokakuussa 70 prosenttia). THL julkaisee koko vuoden 2023 luvut alkoholin matkustajatuonnista ja verkko-ostoista myöhemmin tammikuussa.

Hintojen nousu maltillinen

Alkon hinnoittelu on erityistehtävän piiriin kuuluvilla yli 5,5 prosenttisilla alkoholijuomilla täysin avointa ja perustuu vuosittain julkaistaviin hinnoittelukertoimiin ja -tekijöihin.

”Hintojen nousu meillä Alkossa on ollut hyvin maltillista. Tuotteiden hinnat nousivat viime vuonna keskimäärin kaksi prosenttia”, sanoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.

”Monelle alkoholin hinnoissa veron osuus on yllättävä. Kymmenen euron viinipullosta meille jää noin 1,70 euroa myyntikatetta. Veron osuus 10 euron pullosta on viisi euroa.”

Hinta-laatusuhde on kuluttajille entistäkin tärkeämpi ostokriteeri, ja hinta on monelle asiakkaalle tärkeä valintaperuste. Myytyjen tuotteiden keskihinta viime vuonna nousi parisen prosenttia.

Koskisen mukaan ostokäyttäytyminen vaikuttaisi myös polarisoituvan.

”Toisaalta haetaan halvempaa, ja toisaalta moni nauttii alkoholia aiempaa vähemmän, mutta panostaa silloin laatuun. Tähän me myös valikoimasuunnittelussamme panostamme: että meiltä löytyy tuotteita laajasti eri hintakategorioissa.”

Historiallinen käänne vahvistui: valkoviinejä myytiin punaviinejä enemmän

• Valkoviinien litramyynti ohitti historiallisesti punaviinit vuonna 2022 ja trendi vahvistui vuonna 2023. Edellisen kerran suomalaiset nauttivat valkoviiniä punaviiniä enemmän yli 20 vuotta sitten, vuonna 2001. Valkoviinejä myytiin 20,3 miljoonaa litraa ja punaviinejä 19,4 miljoonaa litraa. Yksi syy valkoviinien suosion jatkumiseen löytyy jo pitkään vallinneesta keveyden ja raikkauden trendistä. Kotikokkailujen reseptit ovat keventyneet ja monet suosivat kasvis- tai kalapainotteista ruokavaliota, johon valkoviinit sopivat erinomaisesti.
  • Roseet ovat vakiinnuttaneet paikkansa läpi vuoden nautittavana viinityylinä, kun ne aikaisemmin miellettiin lähinnä kesäjuomiksi. Kuluttajat ovat löytäneet roseeviinien monipuolisuuden ja erilaisten tyylien kirjon aina kevyemmistä seurusteluviineistä vivahteikkaisiin vaihtoehtoihin ruokapöytään.
  • Ympäristövastuullisten pakkausten myynti kasvoi edellisvuodesta. Mietojen viinien, jotka ovat ympäristöystävällisessä pakkauksessa, myyntilitrat kasvoivat 8,2 prosenttia. Myynti oli yhteensä 12,7 miljoonaa litraa, eli noin neljännes kaikkien mietojen viinien litramyynnistä.
  • Asiakkaat tekevät yhä ympäristöystävällisempiä ostopäätöksiä. Lasipulloissa myydyistä viineistä 45 prosenttia myytiin kevyessä lasipullossa, kun osuus vuonna 2018 oli 13,2 prosenttia. Kevyt lasipullo suojaa viiniä yhtä hyvin kuin raskas, mutta sen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Tuotteille, joita ei varastoida pitkään, sopivat lasin lisäksi myös muut pakkausmateriaalit.

Myydyimmät tuotemerkit vuonna 2023

Alko julkaisee kerran vuodessa tammikuussa myydyimmät tuotemerkit -listauksen, johon voit tutustua myyntitilastoissamme Vuoden myydyimmät tuotteet -otsikon alta (linkki tilastoihin). Listauksessa ovat mukana yli 5,5-prosenttiset tuotteet eli ne, joille Alkolle on lainsäädännössä määritelty vähittäismyynnin yksinoikeus.

Vuonna 2023 Alkon kolme litramääräisesti eniten myydyintä tuotetta olivat viime vuoden tapaan väkevät viinat. Kahdenkymmenen eniten myyneen tuotteen joukossa oli kuusi väkevää, yhdeksän valkoviiniä, kolme punaviiniä ja kaksi panimotuotetta.

Maakuntakohtainen myynnin kehitys Suomen kartalla tiedotteen liitteellä alla. Myös palvelujohtajamme antavat mielellään lisätietoa.

Alkon yhdistetty vuosikertomus ja vastuullisuusraportointi sekä tilinpäätös julkaistaan huhtikuussa.

Myyntigraafien kuvat

• Myynnin kehitys maakunnittain 2022 vs. 2023
  • Myynti tuoteryhmittäin (väkevät, viinit, panimotuotteet, alkoholittomat) 2023–2019
  • Punaviinien litramyynti maittain 2023
  • Valkoviinien litramyynti maittain 2023
  • Kuohuviinien litramyynti maittain 2023
  • Roseeviinien litramyynti maittain 2023
  • Alkoholittomien litramyynti 2023–2019

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.